به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛
کمیسیون ویژه حمایت از استعداد های درخشان در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تشکیل می شود
اولین جلسه جهت تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از استعداد های درخشان در دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور از جمله دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار وبدا، دکتر مهدی باسخا مدیر واحد استعداد درخشان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این جلسه گفت: وزارتخانه با توجه به اسناد بالادستی و با توجه به اهمیت دانشجویان استعداد درخشان و نخبگان دانشگاهی، تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه های علوم پزشکی را مقرر کرده و در این کمیسیون بالاترین سطوح مسئولان دانشگاه حضور دارند و در تصمیم گیری و اجرا مشارکت خواهند داشت.
وی افزود: در گام اول، با توجه به تصویب سیاست ها در راستای حمایت از دانشجویان و در گام دوم، بهره مندی از امکانات آموزشی، پژوهشی و رفاهی برای نخبگان و در گام بعدی، بمنظور بهره مندی از توانمندیهای نخبگان همانطور که تسهیلات دریافت می کنند و خدمات و منافعش شامل حال دانشگاه و جامعه شود، جلسات کمیسیون باید هر سه ماه یکبار تشکیل شود و مصوبات آن نظیر مصوبات هیات رئیسه دانشگاه، لازم الاجراست. مدیر واحد استعداد درخشان دانشگاه، در خصوص اعضای تشکیل دهنده کمیسیون ویژه حمایت از دانشجویان استعداد درخشان گفت: رئيس دانشگاه در این کمیسیون، وظیفه ابلاغ مصوبات، وظیفه تشکیل جلسات و سیاستگذاری های کلی را دارد، معاون آموزشی دانشگاه، نایب رئیسی کمیسیون را بعهده دارد که ناظر برحسن اجرای مصوبات است، دبیری کمیسیون هم بعهده مدیر دفتر استعداد درخشان است که برای تشکیل جلسات، پیگیری صورتجلسات و اجرای آئین نامههایی که در کمسیون تصویب می شود، فعالیت می کند. دکتر باسخا در ادامه، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه، سه نفر از اعضای هیات علمی، مدیر آموزش، مدیر استعداد درخشان و نماینده دانشجویان استعداد درخشان را از دیگر اعضای کمیسیون ویژه حمایت از دانشجویان استعداد درخشان خواند. وی افزود: ما ۷۲ دانشجو داریم که با دفتر استعداد درخشان در ارتباط هستند و از تسهیلات دفتر استعداد درخشان بهره مند می شوند، بسیاری از این دانشجویان از طریق سازمان سنجش، ثبت اولیه شده اند و ۱۳ نفر تایید نهایی شدهاند. وی با اشاره به اینکه روش های مختلفی در جذب دانشجویان استعداد درخشان وجود دارد که بخش عمدهای از آنان، از طریق رتبه ها یا برگزیدگان آزمون سراسری مشخص می شوند، گفت: گروه های دیگری که ابداع یا اختراع دارند، چهار دانشجویی که یک درصد دانشجویان برتر در هر سال هستند، یک نفر از دانش آموختگان برتر هر رشته، یک برگزیده جشنواره خوارزمی و یک دانشجوی پژوهشگر برتر داریم که در لیست دانشجویان استعداد درخشان قرار دارند. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در خصوص اطلاعات دانشجویان به تفکیک سهم دانشکده ها، اظهار داشت: ۲۶ نفر از دانشکده توانبخشی، ۲۴ نفر از دانشکده سلامت روان و ۲۲ نفر از میان دانشجویان دانشکده سلامت اجتماعی، در لیست کلی استعداد درخشان هستند. وی تصریح کرد: آئین نامه جدید که از وزارتخانه ابلاغ می شود از طریق پیامک و اطلاع رسانی از طریق سایت در اختیار دانشجویان قرا می گیرد که البته بازدید مجازی از بیمارستان رفیده در زمان کرونا داشتیم و تورهای دیگری را برای این گروه ها در نظر خواهیم داشت. مدیر واحد استعداد درخشان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، « تحصیل در رشته دوم بصورت همزمان در برخی رشته ها نظیر حوادث و بلایا یا رشته سلامت رفاه اجتماعی، شرکت غیر حضوری یا معرفی به استاد در دروس عمومی، انتخاب ۲۷ واحد در ترم و بکار گیری دانشجویان مقطع دکترا در صورت صلاحدید گروه های آموزشی به عنوان استاد مشاور دانشجویان، بهره مندی از بودجه و اعتبارات پژوهشی دانشگاه، شرکت در کلاس های کامپیوتر، زبان و کنگره ها و کارگاه ها » را از جمله تسهیلات برای دانشجویان استعداد درخشان عنوان کرد. دکتر باسخا گفت: با تعاملی که با کمیته تحقیقات دانشجویی داشتیم، دانشجویان استعداد درخشان می توانند به صورت رایگان از کارگاه های آموزشی و دوره های کمیته تحقیقات دانشجویی بهره مند شوند. وی، شرکت دانشجویان استعداد درخشان در المپیادهای علمی که ارتباط کمی با ماموریت و رشته های دانشگاه دارد و تمهیداتی جهت فعالسازی دفتر المپیاد برای دانشجویان را از دغدغههای دفتر استعداد درخشان ذکر کرد و از تلاش همه جانبه دفتر استعداد درخشان دانشگاه در حمایت از این گروه ها گفت. ****** در ادامه این جلسه، دکتر فطوره چی مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز از تکریم همه دانشجویان اعم از استعداد درخشان و غیر استعداد درخشان سخن گفت و افزود: ایده، ذهن، فعالیت، خلاقیت و ... در همه دانشجویان وجود دارد و امیدواریم در ساز و کارهایی برای هدایت دانشجویان به سمت درخشان شدن استعدادهایشان گام برداریم. ****** دکتر اکبر میرجانی اقدم مدیر امور دانشجویی دانشگاه نیز در این نشست از حمایت همه جانبه خود مبنی بر خدمت رسانی در زمینه های رفاهی، برگزاری کلاس های آموزشی، تسهیلات خوابگاهی و سایر تسهیلات مرتبط گفت. ****** امیر برزنجی نماینده دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجوی دکترای سلامت در حوادث و بلایا در این نشست گفت: برگزاری کلاس ها بعد از غربالگری اولیه و جلسات مداوم با شناسایی استعداد درخشان، موضوعی کمک کننده در جذب این گروه هاست. وی که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان می باشد، با توجه به تجربیات خود افزود: هدایت دانشجویان به سمت استعداد درخشان شدن، از موضوعاتی است که با تشکیل جلساتی در شورای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار می کردیم و افراد با ارتقای معدل در ترم یا افرادی که در کار پژوهشی شرکت داشتند، شناسایی و تشویق کرده و به استعداد درخشان معرفی می کردیم. وی افزود: دانشجویان استعداد درخشان در بحث المپیاد می توانند در حیطه های مدیریت نظام سلامت شرکت کنند که در المپیاد برگزار می شود و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با توجه به رشته رفاه اجتماعی و سلامت اجتماعی می تواند در مباحث مدیریت شرکت کند و این مهم می تواند کمک کننده باشد، " کارآفرینی " رشته ای است که رشته های اقتصاد سلامت و مدیریت رفاه اجتماعی در المپیاد می توانند در آن شرکت کنند، در بحث استدلال بالینی، دانشجویان کارشناسی هم می توانند شرکت کنند، آموزش پزشکی را اساتید گروه پزشکی و تفکر علم در علوم پایه که به ابعاد سلولی مولکولی می پردازد، به دلیل حضور موفق گروه آموزشی ژنتیک و مرکز تحقیقات ژنتیک در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، می توانن دانشجویان این گروه را شرکت دهند. دکتر برزنجی همچنین گفت: پیشنهاد می کنم کلاس های آموزشی دانشجویان استعداد درخشان به صورت جمعی باشد تا با توجه به هزینه، دانشجویان با مدیریت منابع از سوی واحد استعداد درخشان، استفاده کامل را ببرند . وی افزود: اطلاع رسانی به دانشجویان استعداد درخشان، از موضوعاتی است که برای ارتباط و تعامل با دانشجویان بمنظور شناسایی این گروه ها می تواند موثر باشد. نماینده دانشجویان استعداد درخشان در پایان سخنانش پیشنهاد کرد: اگر استادانی که گرنت جذب می کنند، دانشجویان استعداد درخشان را با توجه به علاقه مندی یا رشته خاص تحصیلی آنان در کارهای پژوهشی خودشان سهیم کنند، این دانشجویان می توانند روند جذب گرنت را بیاموزند و بتوانند افراد تاثیرگذاری باشند. گفتنی است، معاون آموزشی، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، مدیر آموزش دانشگاه، مدیر امور دانشجویی، و نماینده دانشجویان استعداد درخشان، از جمله شرکت کنندگان این نشست بودند که به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند. انتهای پیام/20 تهیه و تنظیم خبر: گلرخ