گزارش خبری :
همایش ملی مدیران اطلاعرسانی پزشکی و روسای کتابخانههای مرکزی برگزار شد
همایش ملی مدیران اطلاع رسانی پزشکی و روسای کتابخانههای مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی یکشنبه 31 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت، در همایش کشوری مدیران اطلاعرسانی پزشکی کشور دکتر فاطمه شیخ شعاعی سرپرست مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات از تشکیل کمیتههای مشورتی در حوزه های علم سنجی، ترجمان دانش، اطلاع رسانی و انتشارات خبر داد و اظهار داشت: در کمیته مشورتی علم سنجی راهکارهای ارتقا کمی و کیفی تولیدات علمی مورد توجه قرار گرفته است، کمیته ترجمان دانش، تدوین پروپوزال سامانه جدید ترجمان دانش را در محور فعالیت های خود قرار داده است.
وی ادامه داد: کمیته اطلاع رسانی نیز بر هوشمندسازی و دیجیتالسازی کتابخانهها و کمیته انتشارات نیز بر بررسی و نهاییسازی آییننامه نشر جهت ابلاغ به دانشگاههای علوم پزشکی با هدف یکپارچهسازی این حوزه پرداخته است.
دکتر شیخ شعاعی برنامههای راهبردی آتی مرکز را برشمرد و عنوان کرد: تدوین برنامه استراتژیک در سه بازه کوتاه، میان و بلند مدت ، ارائه مدل سرآمدی علمی ایران در پایگاه های بینالمللی در منطقه و جهان اسلام، ارتقا کمی و کیفی وضعیت حضور دانشگاه های علوم پزشکی در نظام های رتبه بندی، افزایش همکاری های بین المللی در تولید بروندادهای علمی با طراحی زیرساخت های لازم و تدوین مدل مفهومی و طراحی سامانه جدید ترجمان دانش از جمله برنامه های راهبردی آتی مرکز به شمار می رود.
وی با تاکید بر اینکه دسترسی مجدد به پایگاه های اطلاعاتی و پرداخت بدهی معوقه در دستور کار ویژه مرکز قرار دارد، افزود: برنامه ریزی جهت اجرای طرح تولید کتاب های مرجع علوم پزشکی، ابلاغ آیین نامه نشر کتاب، تدوین و ابلاغ سند تحول کتابخانهها، پیگیری مکاتبات با معاونت آموزشی و توسعه جهت گسترش رشته کتابداری و اطلاع رسانی نیز در برنامه های آینده مرکز قرار دارد.
ارزش اقتصادی حضور در نظامهای رتبهبندی
دکتر علی گزنی نیز در ادامه همایش به مقوله ارزش اقتصادی حضور در رتبههای معتبر بین المللی به سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: در سال گذشته درآمد دانشگاه علوم پزشکی تهران از محل دانشجویان بین المللی از مرز ۴ میلیون دلار گذشته است و این در شرایطی است که ارزش اقتصادی دانشجویان بینالملل بیش از این است.
وی با تاکید بر اینکه باید نظام رتبه بندی مرجع را بشناسیم و برای آن هدفگذاری کرده و طبق برنامه برای حضور در هر یک برنامه ریزی انجام شود تا دانشگاهها حضور موثر در رتبه بندی های بین المللی داشته باشند.
دکتر گزنی با بیان اینکه یکی از اولین دستاوردها جنبه اقتصادی است، افزود: ارزش مستقیم و غیرمستقیم تجارت جلب دانشجویان بین الملل ۳۰۰ میلیارد دلار است. ولی باید توجه داشت حضور در تمام رتبه بندیها مفید نیست؛ باید دید نظام آموزش عالی کشور به کدام سمت در حال حرکت است.
وی اظهار داشت: سه رتبه بندی اصلی و بزرگ در دنیا برای دانشگاه ها وجود دارد. تایمز، QS و شانگهای. در حال حاضر 23 دانشگاه علوم پزشکی در رتبه بندی تایمز حضور دارند. 4 دانشگاه علوم پزشکی در QS و 12 دانشگاه علوم پزشکی در نظام رتبه بندی شانگهای هستند. میزان درخواست برای رتبه بندی در نظام تایمز به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه آن رو به افزایش است. باید به دانشگاه های علوم پزشکی یاری برسانیم تا در این نظام ها حضور موفق داشته باشند.
دکتر گزنی با طرح این پرسش که حال باید دید نظامهای رتبهبندی چه مسائلی را میسنجد و به چه مسائلی بی تفاوت است؟! ادامه داد: طبق بررسیهای انجام شده اغلب کارکرد پژوهشی دانشگاه سنجیده میشود با اینکه مدعی هستند به فناوری هم توجه میکنند ولی میزان آن محدود است. از سوی دیگر این نظامها در سنجش مسائل علمی خوب، بخش اقتصادی متوسط و در بخش اثرگذاری اقتصاد علم ضعیف هستند و با علم به این نکات باید دانشگاههای کشور را وارد نظامهای رتبه بندی کنیم.