• 1398/03/19 - 12:15
  • - تعداد بازدید: 386
  • - تعداد بازدیدکننده: 2
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
برای اولین بار در کشور و به همت کمیته مطالعات ناشنوایی/ کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی؛

نشست علمی " مداخلات زودهنگام برای شیرخواران ناشنوا با والدین ناشنوا: قصه گویی با اشاره های کودکان " برگزار می شود

کمیته "مطالعات ناشنوایی / کم شنوایی" مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اعلام کرد: نشست علمی – آموزشی (ژورنال کلاب) با موضوع " مداخلات زودهنگام برای شیرخواران ناشنوا با والدین ناشنوا: قصه گویی با اشاره های کودکان " در تاریخ ۲۱ خردادماه جاری برگزار می شود.






















 


   دکتر " گیتا موللی " عضو هیات علمی و مسئول کمیته "مطالعات ناشنوایی / کم شنوایی" مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره موضوع این نشست علمی گفت: در سالهای اخیر با وجود فراگیرشدن برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام کم شنوایی، بدلیل عدم وجود برنامه های دو زبانه (گفتاری و اشاره ای) ویژه کودکان ناشنوای والدین ناشنوا، مداخله در این شیرخواران دیرتر و بصورتی انجام می گیرد که از دیدگاه علمی و با توجه به اصول مداخله زودهنگام خانواده محور کم شنوایی، چندان صحیح نمی باشد.


    وی که مجری طرح های مداخله زودهنگام ناشنوایی/ کم شنوایی در کشور است، به خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: با تشخیص زودهنگام ناشنوایی همه کودکان ناشنوا، و ارائه خدمات لازم و بموقع (از دوره نوزادی) مانند ارائه سمعک، این کودکان قادر خواهند بود که صرف نظر از نوع رویکردی که در آموزش و توانبخشی آنان بکار گرفته شود، بطور طبیعی و کامل شروع به حرف زدن کنند. 


     وی تصریح کرد: ضروری است که مداخله های زبانی از بدو تولد برای نوزاد آغاز شود، اما کودکان والدین ناشنوا، کودکانی دو زبانه اند و برای حفظ و بهبود دلبستگی و ارتباط مادر_کودک، ضروری است که مادر با زبان اشاره با فرزند خود ارتباط داشته باشد. بکارگیری زبان اشاره درعین حال پایه های زبانی نوزاد ناشنوا را بخوبی از بدو تولد شکل می دهد. متاسفانه غالبا مشکلات ناشی از محرومیت زبانی درکودکان ناشنوا به اشتباه به استفاده از زبان اشاره با کودک نسبت داده می شود.


   دکتر موللی ادامه داد: این درحالی است که در برنامه های صرفا شفاهی، توجهی به مشکل ناشنوایی والدین ناشنوا نمی شود و این والدین عملا از چرخه ارتباطی شیرخوار کنار گذاشته می شوند و این مهم، شکل گیری پایه های زبانی و نیز احساسی و هیجانی کودک ناشنوایی که دارای والدین ناشنوا است را متاثر می کند.


    وی تصریح کرد: کتابخوانی و قصه گویی مادر-کودک، سواد پایه و دلبستگی های ایمن شیرخوار ناشنوا را بهبود می بخشد. با وجود شواهد علمی بسیار در خصوص تاثیر قصه گویی مادر بر رشد زبانی کودک، اما متاسفانه قصه گویی والدین ناشنوا با اشاره های کودکانه، تاکنون در کشورمان وجود نداشته است.


    این محقق حوزه توانبخشی ناشنوایی و کم شنوایی، در پایان این گفت وگو تاکید کرد: زبان اشاره برای نوزادان با شنوایی نرمال نیز مفید و برای غالب مادران، جالب است و در حقیقت، روند رشد پیش کلامی کودک را سرعت می بخشد، لذا گسترش آموزش ها در این زمینه ضروری است.


    گفتنی است، ژورنال کلاب " مداخلات زودهنگام برای شیرخواران ناشنوا با والدین ناشنوا: قصه گویی با اشاره های کودکان " با همکاری مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال و انجمن علمی دانشجویان روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و با حمایت معاونت تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی  از ساعت ۱۱/۳۰ الی ۱۳  روز ۲۱ خردادماه در سالن فارابی این دانشگاه برگزار خواهد شد.


     در این نشست علمی، علاوه بر محققان، متخصصان، کارشناسان و دانشجویان علاقه مند به حوزه کودک و ناشنوایی، نمایندگان کانون ناشنوایان ایران، انجمن خانواده ناشنوایان ایران، کمیته توسعه زبان اشاره ،شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، سازمان بهزیستی کشور، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، خانه کتاب و برخی از فعالان حوزه های کودک و ناشنوایی، شرکت خواهند داشت.







انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 14531
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: