• 1401/12/20 - 09:08
  • - تعداد بازدید: 209
  • - تعداد بازدیدکننده: 6
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
مربی کشوری تست تکاملی بیلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت:

توسعه مهارتی و علمی آزمونگران آزمون تشخیص تکاملی بیلی را پیگیری می کنیم

ناهیده حسنی خیابانی، مربی کشوری تست تکاملی بیلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: بنابر سفارش وزارت بهداشت قرار شد، یک محتوای آموزشی یکسان مجازی طراحی کنیم تا به شکل مجازی در اختیار همه قرار گیرد و توسعه مهارتی و علمی آزمونگران آزمون تشخیص تکاملی بیلی را پیگیری کنیم .


    این کارشناس ارشد روانشناسی، به عنوان همکار پروژه تولید محتوای استاندارد آموزش مجازی و مهارتی آزمون تشخیص تکاملی بیلی، در جمع آزمونگران تست بیلی و کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در تهران، افزود: این پروژه دو بخش دارد، و طی دو سال، با مسئولیت خانم دکتر سلیمانی مسئول مرکز تحقیقات اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اجرا شد، که بخش اول، تولید محتوای آموزشی مجازی و عملی برای آزمونگران بیلی، و بخش دوم، طراحی و روان سنجی ابزار ارزیابی آزمونگران بیلی را مورد بررسی قرار داد.



    وی در خصوص ضرورت انجام این پروژه، گفت: با توجه به اهمیت تشخیص اختلالات تکاملی و مداخلات زودهنگام در کودکان، طی چندسال گذشته یکی از دغدغه‌های وزارت بهداشت، این بوده که مربیان و آزمونگران و متخصصان ماهری تربیت کند که بتوانند تست های تشخیصی را درست انجام دهند. درحالی که  طی سالها، فقط با انتخاب کارشناسانی از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، شرکت آنان در یک دوره تئوری یک یا دو روزه در تهران، سپس، معرفی آنان به دانشگاه معین برای آموزش دوره عملی، دوره چهار روزه عملی را در دانشگاه معین خودشان می گذراندند.


    حسنی خیابانی، با توجه به اهمیت آموزش مجازی گفت: رفت و آمدها و تردد اضافی، هزینه های اضافی برای کارشناسان، غیبت کارشناسان از محل کار، معایبی است که با آموزش مجازی جامع، برطرف می شود و زمانی که آموزش عملی توسط مربیان مختلف ارائه می شد، اعمال نظر توسط مربیان و سلایق مختلف در آموزش اعمال می شد و در نهایت، با وجود اختلاف سلیقه و نظر مربیان در آموزش، ابزاری برای ارزیابی کیفیت کار آزمونگران، وجود نداشت و لذا، از نظر برخی مربیان، بعضی از آزمونگران، صلاحیت انجام آزمون را داشتند و برخی این نظر را نداشتند .


    این مربی کشوری تست تکاملی بیلی در ادامه افزود: خوشبختانه آموزش هم تحت تاثیر پیشرفت و تکنولوژی قرار گرفته و بنابر درخواست وزارت بهداشت قرار شد، ما یک محتوای آموزشی یکسان مجازی طراحی کنیم تا به شکل مجازی در اختیار همه قرار گیرد. چرا که آموزش مجازی، دارای مزایای اقتصادی، کاهش رفت و آمد، در دسترس بودن مطالب برای فرد متقاضی آموزش، مزایای فرهنگی و غیره است.


    حسنی خیابانی افزود: محتوای آموزشی شامل دو بسته ویژه پزشک و غیر پزشک است و متناسب با ارائه خدمت هر گروه، بسته ها متفاوت هستند، بسته ویژه پزشکان شامل یک سری استانداردهایی است که توسط اساتید مجرب تهیه شده و به مواردی نظیر " تکامل کودکان، مبانی اولیه تکامل کودکان، دستورالعمل تست بیلی، چرایی تست بیلی و نمرات که بر عهده پزشک است " اشاره دارد.


    وی افزود: بسته غیرپزشک یا آزمونگر از بخش های تئوری و عملی تشکیل شده است، که بخش تئوری شامل " آشنایی با دستورالعمل،حیطه های تکامل کودکان (شامل شناخت، ارتباط و حرکت)، چگونگی نمره دهی و استخراج نمرات " است و بخش عملی نیز شامل " شش فیلم که دو مربی کشوری از کودکان در گروه های سنی مختلف تهیه شده " می باشد که در این بسته آموزشی، آزمونگران می توانند از صفر تا صد اجرای یک آزمون بیلی را آموزش ببینند .


    وی تصريح کرد: علاوه بر بسته های آموزشی، یک سری پیوست ها همراه محتوای آموزشی نظیر چک لیست اتاق ارزیابی است و از آنجا که اتاق تست بیلی، یک سری استانداردهایی دارد که اگر  رعایت نشود نتیجه تست مختل می شود، این موارد هم مورد بررسی قرار گرفته است .


    این مربی کشوری تست تکاملی بیلی در ادامه، فضای اتاق، سکوت، نور، دما، افراد حاضر در اتاق را برخی از استانداردها دانست و در خصوص بخش دوم پروژه که طراحی و رواسنجی ابزار ارزیابی است، گفت: در دوره های قبلی این موضوع به روش سنتی آموزش داده می شد و برای ارزیابی آزمونگران، ابزار استانداری نداشتیم، لذا با نظارت خانم دکتر سلیمانی تمام مراحل ابزار سازی استاندارد را طی کردیم، و تشکیل کمیته خبرگان، تهیه روایی صوری، تهیه روایی محتوایی، و تعیین پایایی چک لیست را انجام دادیم.


    حسنی خیابانی با اشاره به اینکه چک لیست شامل ۳ بخش است، افزود: بخش اول، ارزیابی دانش و آگاهی است، یعنی فردی که در نظر دارد تست بیلی را انجام دهد، باید در درجه اول، دانش و آگاهی به دستورالعمل را داشته باشد، و برای ارزیابی این بخش، ۱۷۵ سئوال شامل ۶۰ سئوال چهارگزینه ای و ۱۱۵ سئوال با محوریت مشکل، طراحی شد. در واقع، بعد از مطالعه دستورالعمل، باید آزمونگر حدنصاب نمره ۷۰  را از ارزیابی این بخش، کسب کند تا بتواند به عنوان آزمونگر بیلی، وارد این حیطه شود.


    حسنی خیابانی همچنین گفت: بخش دوم ابزار ارزیابی آزمونگران، شامل چک لیستی است که برای ارزیابی توانمندی و مهارت های عملی آزمونگران طراحی شده است. آزمونگر دانش دارد اما آزمون بیلی مانند رانندگی، باید در کنار دانش، مهارت عملی لازم هم وجود داشته باشد و لذا، برای ارزیابی مهارت و توانمندی عملی آزمونگران، ابزار دو بخش طراحی شد که یکی، آیتم توانمندی اختصاصی آزمونگر را می سنجد و دیگری، توانمندی عمومی (زمان آزمون، مدیریت عوامل حواسپرتی، رعایت دفعات آزمون توسط آزمونگر را می سنجد).


    وی در پایان سخنانش ضمن بیان اهمیت آموزش مجازی و مهارتی آزمون تشخیص تکاملی بیلی افزود: امیدواریم با این آموزش، شاهد ارتقای دانشی و مهارتی آزمونگران بیلی در سراسر کشور باشیم.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 25765
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: