English Email home  
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 47415 | بازدیدکنندگان آنلاین : 2 
شنبه ٠٨ بهمن ١٤٠١
صفحه اصلي > اخبار  


روانشناس بالینی کودک و نوجوان کلینیک صدای اتیسم:

در کافه کتاب مطرح شد: دانشجویان دانشگاه، در آگاه سازی جامعه نسبت به اتیسم کمک کنند

دکتر محمدباقر طاهری روانشناس بالینی کودک و نوجوان کلینیک صدای اتیسم در کافه کتاب کتابخانه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: امیدواریم دانشجویان این دانشگاه، نمایندگان کودکان اتیسم در آگاه سازی و انتقال نگاه صحیح به جامعه باشند و شاهد سیاستگذاری متولیان سلامت برای این گروه ها باشیم.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر طاهری افزود: باید مادر کودک اتیستیک و خود فرد در جامعه پذیرفته شود،  ۶۴ تا ۹۱ درصد اتیسم مربوط به ژنتیک است، سهم بالای ژنتیک در اتیسم به معنای نادیده گرفتن توانبخشی نیست، باید نگاهمان را به اتیسم باز کنیم و  بحث توانبخشی را جدی بگیریم و با مداخلات توانبخشی زودهنگام، کودکان اتیسم را دریابیم، کودک زیر چهار سال با خدمات توانبخشی، گفتار درمانی، کاردرمانی و ... و مداخله زودهنگام، نتایج بهتری می گیرد.

     وی تصریح کرد: در حوزه اتیسم نیازمند آگاه سازی جامعه هستیم و هر چقدر خدمات پیشگیرانه را توسعه بدهیم، هزینه ها کاهش می یابد.

   دکتر طاهری افزود:  درخصوص اتیسم، مجموعه کتابهایی به چاپ رسیده، اما باید از طرق مختلف، رسانه های گوناگون و ارتباطات بین بخشی، جامعه و متولیان این عرصه را با این موضوع آشنا کنیم، چرا که هر چقدر اطلاع رسانی و آگاه سازی اختلال اتیسم بیشتر باشد، حمایت اجتماعی بیشتر و  رنج خانواده از مشکلات بیمار اتیسم، کمتر خواهد بود.

    وی تصریح کرد: متاسفانه خانواده ها با تشخیص اتیسم در کودک، سردرگم می شوند و این درحالی است که خدمات متمرکزی برای کودکان اتیسم ارائه نمی‌شود و  اعتماد برای والدین، سخت است، در صورتیکه باید با ارزیابی جامع، ارزیابی سطح شناختی، بررسی وضعیت حسی، گفتاری و سایر بررسی ها، مداخلات متمرکز و زودهنگام را در اولویت قرار دهیم.

******

سرپرست کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

درصدد تاسیس کتابخانه در بیمارستان توانبخشی رفیده هستیم

    سرپرست کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در کافه کتاب کتابخانه این دانشگاه که به مناسبت گرامی داشت هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار، و با محوریت بیماری اتیسم برگزار شد، گفت: با حمایت رئیس دانشگاه، درصدد تاسیس کتابخانه در بیمارستان توانبخشی رفیده هستیم.

    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر طلیعه ظریفیان ضمن تبریک این ایام به کتابداران، همکاران کتابخانه مرکزی، متخصصان و والدین کودکان اتیسم، گفت:  یکی از رسالت های کتابخانه، اطلاع رسانی است و با توجه به هفته گرامیداشت کتاب و کتابخوانی، کافه کتاب با موضوع اتیسم از منظر توانبخشی و سلامت اجتماعی، ضمن ارائه گزارش مختصری از عملکردهای مطلوب کتابخانه مرکزی که به همت تیم کتابخانه مرکزی و کتابداران دانشگاه و مراکز تابعه انجام شده، از پیشنهادهای رئیس دانشگاه و معاون تحقیقات و فناوری در راستای ماموریت دانشگاه بهره مند می شویم و از خدمات ارزنده همکاران کتابخانه مرکزی و مراکز تابعه تقدیر و تشکر می نمائیم .

     دکتر ظریفیان در ادامه ضمن تشکر از حمایت های همیشگی دکتر خانکه رئیس پیشین دانشگاه اظهار داشت: دکتر حسینی رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از خانواده توانبخشی و از خانواده دانشگاه هستند و این مهم برای ما ارزشمند است تا بیش از پیش از حمايت های ایشان در راستای رسیدن به ماموریت های دانشگاه بهره ببریم .

    سرپرست کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: کتابخانه یک ارگانیسم زنده و پویاست و زنده بودن و پویایی را زمانی حس کردم که در دوران پاندمی کرونا و تعطیلی دانشگاه، کتابخانه همیشه باز و مشغول به ارائه خدمات به استادان، دانشجویان و کارکنان بود.

    وی همچنین گفت: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، طی چند سال متوالی،  حداکثر امتیاز مربوط به ارزشیابی را در سامانه های وزارت بهداشت کسب کرده است.

    وی افزود: در حال حاضر در کتابخانه،  11 هزار و 214 نسخه کتاب لاتین و 15 هزار و 655 نسخه کتاب فارسی داریم، تعداد کتاب های خریداری شده امسال (۱۴۰۱) شامل ۵۱۰ عنوان کتاب فارسی، ۷۶ عنوان کتاب لاتین اورجینال، ۶۵ کتاب لاتین افست، یک هزار و ۳۵۰  عنوان کتاب الکترونیک برای کتابخانه دانشگاه و همچنین،  ۳۶۹ کتاب فارسی جهت کتابخانه بیمارستان روانپزشکی رازی خریداری شده است .

    دکتر ظریفیان گفت: امسال شاهد عضویت جدید ۷۰۰ نفر بودیم و خوشبختانه توانستیم ۹ وبینار آموزشی در خصوص اطلاع رسانی را برای دانشجویان و متقاضیان تسهیلات و خدمات کتابخانه مرکزی و مراکز تابعه برگزار کنیم که با توجه به خدمات جدید کتابخانه در راستای آشنا سازی با نحوه ثبت نام، استفاده از نرم افزارها و ... این وبینارها برگزار شد .

    سرپرست کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: فیلم های آموزشی و تهیه استانداردهای کتابخانه بیمارستانی به عنوان کاری در قالب طرح پژوهشی در منطقه آمایشی ده که همکاران کتابخانه مشارکت داشتند نیز  از  دیگر فعالیت های همکاران کتابخانه مرکزی دانشگاه است که جای تقدیر فراوان دارد .

     وی تصریح کرد: رویداد فرهنگی کافه کتاب که به صورت فصلی و مناسبتی در کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار می شود، معمولا با یک رویداد علمی همزمان می شود و پل ارتباطی با کاربران کتابخانه ایجاد می کند و در کافه کتاب امروز  ضمن تقدیر از همکاران کتابخانه و کتابدار در هفته کتاب و کتابخوانی، موضوع " اتیسم از منظر توانبخشی و سلامت اجتماعی "، دیدگاه متخصصان روانشناسی دانشگاه، متخصصان عرصه توانبخشی اتیسم و خانواده کودکان اتیسم به بحث گذاشته شد .

   وی افزود: فعالیت کتابخانه بیمارستان روانپزشکی رازی، مطلوب است و درصددیم تا با حمایت دکتر حسینی رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی شاهد تمهیداتی در کتابخانه مرکزی دانشگاه و تاسیس کتابخانه در بیمارستان توانبخشی رفیده باشیم.

******

مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه:

امیدواریم با حمایت رئیس دانشگاه و معاون تحقیقات دانشگاه، بتوانیم در جهت پویایی کتابخانه گام  برداریم

    در ادامه برنامه کافه کتاب، دکتر عطیه اشتری مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز طی سخنانی گفت: کتابخانه ویترین دانشگاه است و امیدواریم با تمهیداتی که از سوی رئیس دانشگاه و حمایت معاون تحقیقات و فناوری داریم، بتوانیم در جهت پویایی کتابخانه گام برداریم.

    وی با اشاره به محدودیت فضایی قرائت خانه در کتابخانه، محدودیت فضای فیزیکی کتابخانه نسبت به تعداد کتاب و ...، افزود: به دلیل رسالت‌های دانشگاه علوم توانبخشی، درصددیم تا در این عرصه گام برداریم.

    دکتر اشتری همچنین به برگزاری کافه کتاب با موضوع " اتیسم از نگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی " اشاره کرد و گفت: با آموزش فارغ التحصیلان و همچنین ارتباطات بین بخشی، زمینه آگاه سازی پرسنل پزشکی، آگاه سازی متولیان و کادر آموزش و پرورش و ... را در عرصه حمایت اجتماعی کودکان اتیسم و خانواده های آنان فراهم کنیم و بتوانیم رسالت خود را در این عرصه انجام دهیم.

    وی ضمن اظهار خرسندی از حضور دکتر حسینی رئیس دانشگاه در کافه کتاب کتابخانه مرکزی دانشگاه، افزود: خوشبختانه دکتر حسینی از مجموعه توانبخشی هستند و اشراف کاملی بر رسالت های دانشگاه دارند.

     دکتر اشتری ادامه داد:  دانشگاه باید در راستای سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گام بردارد و ما نیز باید سیاست‌ها را اعمال کنیم تا با حمایتهای رئیس دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه های تیپ ۲ بالاتر برویم.    

******

عضو هیات علمی دانشگاه: اتیسم، چشم انتظار سیاستگذاری متولیان سلامت است

     عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی طی سخنانی در کافه کتاب کتابخانه مرکزی  دانشگاه با موضوع " اتیسم از نگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی "، گفت: حمایت از کودکان اتیستیک و خانواده های آنان، نیازمند سیاستگذاری متولیان نظام سلامت است.

    دکتر تجریشی در بحث حمایت از کودکان اتیسم، افزود: باید شاهد سیاستگذاری از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشیم و این درحالی است که هنوز برخی از خانه های بهداشت، با اتیسم آشنایی ندارند، در صورتی که از گام های نخستین با شناسایی نشانه های کم توانی هوش، سندروم داون و ... باید این گروه ها به مراکز مرتبط ارجاع داده شوند.

    وی گفت: رسانه‌ها باید سهم خود را در جهت اطلاع رسانی جامعه نسبت به اتیسم ایفا کنند، وقتی کارتون یا بازی که در آن کودک اتیستیک وجود ندارد و یا کارتنی ساخته نشده که کودک سندروم داون نقش آفرینی کند،  نمی توانیم شاهد شناخت جامعه نسبت به این بیماری باشیم.

    دکتر تجریشی در ادامه افزود: خوشبختانه پمفلت آموزشی اتیسم در سایت  دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی کار شده که والدین کودکان اتیسم یا مراکزی که با این گروه ها در ارتباطند، می توانند از آن استفاده کنند.

    وی گفت: امیدواریم فارغ التحصیلان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی صدای کودکان اتیسم در جامعه باشند.

     گفتنی است؛ در این نشست، مادران کودکان اتیستیک موارد متعددی نظیر « عدم پذیرش اجتماع نسبت به کودکان اتیسم ، وضعیت بیمه ها و هزینه های توانبخشی هفتگی که به حدود یک میلیون می رسد، سردرگمی خانواده ها در راستای پیدا کردن متخصصان، مشکلات اقتصادی و مشکلات تامین دارو برای کودکان اتیسم، عدم آشنایی اجتماع با کودکان اتیسم، نبود گروه های حمایتی با وجود یک تسهیلگری،  عدم آشنایی  مدارس و معلمان از اتیسم، عدم آشنایی خانه های بهداشت و سطوح ابتدایی با شرایط کودکان اتیسم » را مطرح کردند و خواستار رساندن صدایشان به متولیان شدند .

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور

 

 

چهارشنبه ٢ آذر ١٤٠١ - ٠٨:٣٤ / شماره خبر : ٢٤٥٩٨ / تعداد نمایش : 44

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




صفحه اصلی دانشگاه فرم ارتباطنقشه سایتآرشیو اخبارتماس با ما
Copyright © 2009 U.S.W.R - All rights reserved .University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences