• 1401/08/29 - 13:10
  • - تعداد بازدید: 216
  • - تعداد بازدیدکننده: 24
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:

می توان دوره های آموزش مهارتی و حرفه ای مورد نیاز در تجویز و مصرف منطقی دارو، تعریف و اجرا کرد

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (پنجشنبه) در نخستین سمینار " تصمیم گیری مبتنی بر شواهد علمی چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهکارها برای آن " اعلام کرد: می توان دوره های آموزش مهارتی و حرفه ای مورد نیاز در تجویز و مصرف منطقی دارو، تعریف و اجرا کرد.



    به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر ابوالفضل باقری فرد در سخنرانی خود تحت عنوان « نقش آموزش در مصرف منطقی داروها »، ابتدا به تاریخچه آموزش پزشکی در ایران اشاره کرد و گفت: اولین مرکز آموزش علوم پزشکی در کشور، به سال 1228 در دارالفنون برمی گردد و رشد و پیشرفت چشمگیر این بخش از آموزش عالی، سبب شده که هم اکنون 68 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور فعالیت کنند و 254 هزار دانشجو در رشته های مختلف علوم پزشکی مشغول به تحصیل باشند.



   وی افزود: 21 هزار عضو هیات علمی در مراکز آموزش دولتی و دو هزار عضو هیات علمی در مراکز غیردولتی فعالیت می کنند، 150 رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در کشور داریم و از حدود هزار بیمارستان کشور، 250 بیمارستان آموزشی و تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشکی کشورند، 176 انجمن علمی و 22 قطب علمی در کشور فعالند.


   دکتر باقری فرد یادآور شد که اولین دانشکده داروسازی که مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد  در سال 1313 فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون 18 هزار دانش آموخته داروسازی و 12 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل این رشته در کشور داریم . مقایسه تولید دانش داروسازی در میان کشورهای منطقه نشان می دهد که ایران رتبه اول منطقه را به این لحاظ کسب کرده است.


    وی افزود: انتشار مقالات حوزه داروسازی طی سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته و روند صعودی دارد که  28 درصد سهم ما از این بخش در میان کشورهای منطقه و سه درصد در جهان است. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، کشور ایران، به میزان  96 درصد به داروهای اساسی دسترسی دارد که داروهای کنترل فشارخون (بویژه متفورمین) جزو پر مصرفترین داروهاست.


    معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از نظر بیماری ها، بیشترین داروها در بیماری های قلبی و عروقی استفاده می شود، گفت: متاسفانه ارتباط منطقی بین بار بیماری ها با تجویز و مصرف دارو وجود ندارد، ضمن آنکه نیازمند فرهنگ سازی در زمینه تجویز و مصرف منطقی دارو در بسیاری از مناطق کشور هستیم.


    دکتر باقری فرد با تاکید بر این نکته که نقش همه بخش های جامعه باید در پاسخگویی اجتماعی و در تجویز و مصرف منطقی دارو مورد توجه قرار بگیرد، افزود: هم اکنون 24 دانشکده داروسازی فعال در کشور داریم و هر چند که برنامه آموزش مداوم این رشته بصورت منظم و مرتب اجرا می شود، اما این آموزش ها در کنترل تجویز و مصرف بی رویه دارو، تاثیرگذار نیستند.


     وی به ظرفیت بالای انجمن های علمی رشته های گوناگون در حوزه داروسازی اشاره کرد و گفت: انجمن ها که باید بازوی علمی و آموزشی وزارت بهداشت باشند، متاسفانه از ظرفیت آنها استفاده نشده است .


    معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین به برگزاری دوره های مختلف آموزش مهارتی و حرفه ای در حوزه داروسازی اشاره کرد و تاکید کرد که می توانیم دوره های حرفه آموزی را با توجه به شرایط و نیاز جامعه، تعریف و اجرا کنیم. چرا که باید تمام فعالیت های ما براساس پاسخگویی اجتماعی و نیاز جامعه تعریف شود.


    دکتر باقری فرد که متخصص ارتوپدی است، با بیان مثالی از داروهای مربوط به رشته خود و قیمت های مختلف در داروهای مشابه، گفت: برای تجویز داروهایی که اثربخشی یکسان دارند، باید با کمک انجمن های علمی، گایدلاین های مربوطه (دستورالعمل) تدوین شود تا همه پزشکان و درمانگران هماهنگ با هم عمل کنند.


    وی در کل، نقش آموزش را در تجویز و مصرف منطقی دارو ، تاثیرگذار دانست و افزود: برای تحقق این هدف، « اصلاح تجویز و مصرف مناسب داروها، نیازمند فرایند فرابخشی است » ، « تدوین برنامه ها و سیاستگذاری ها باید براساس اطلاعات و فرایندهای معتبر و علمی باشد » و « آموزش داروسازان جامعه نگر می تواند به مصرف مناسب و کنترل بیماری ها کمک کند و یکی از راهبردهایی است که با کمک دبیرخانه داروسازی، درصدد پیگیری آن هستیم » .


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 24570
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: