• 1400/02/25 - 09:07
  • - تعداد بازدید: 379
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، اولین دانش آموخته گفتاردرمانی کشور با مرتبه "استاد تمام" است

دکتر "فریبا یادگاری"، عضو هیات علمی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، که به تازگی به مرتبه " استاد تمام" نائل آمده، اولین دانش آموخته گفتاردرمانی در کشور می باشد که این مرتبه علمی را کسب کرده است.



   خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برای آشنایی بیشتر با دکتر یادگاری و کسب نظرات ایشان که از دو سال پیش، مسئولیت دبیری بورد تخصصی رشته گفتاردرمانی کشور را نیز به عهده دارد، با او به گفت وگو نشست.



   در ابتدای این گفت وگو، از دکتر یادگاری درباره آخرین سوابق علمی و اجرایی شان سئوال شد و وی گفت که در سال 1390 که دورۀ دکترای تخصصی گفتاردرمانی را تکمیل و از تز خودم دفاع کردم، به عنوان مدیر گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به انجام وظیفه پرداختم و حدود هفت سال و نیم مدیر این گروه آموزشی بودم.


   وی افزود: از اوایل دهه 90 ، مسئولیت ریاست انجمن علمی گفتاردرمانی ایران، مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه، و از اواخر سال گذشته تا کنون نیز برای دومین دوره از مسئولیتم در سمت " مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه "، مشغول به خدمت هستم.


   وی درباره فعالیت های برجسته پژوهشی و آموزشی خود اظهار داشت: علاقۀ اصلی پژوهشی و آموزشی ام در حوزۀ " اختلالات زبانی اکتسابی به ویژه آفازی " است. و طی سالهای اخیر، تدریس دروس اختلالات اکتسابی زبان، آفازی، عصب روان شناسی زبان، مدل های شناختی گفتار و زبان و روش های تحقیق در آسیب شناسی گفتار و زبان را به عهده داشتم.


   دکتر یادگاری همچنین به یکی از تحقیقات خود که دو سال بطول انجامید، اشاره کرد، که اجرای طرح پژوهشی "مداخلات خانواده – محور اختلالات ارتباط، زبان، گفتار و بلع کودکان از تولد تا 5 سالگی "، به سفارش دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود.


   وی افزود: این طرح تحقیقاتی با مبنای نظری و مدل ICF سازمان جهانی بهداشت و به کمک جمعی از همکاران متخصص اجرا شد و حاصل آن کتاب "مداخلات خانواده – محور " است که با زبانی ساده و کاربرپسند همراه با تصاویر گرافیکی، برای خانواده ها نوشته شد.


   این استاد برجسته گفتاردرمانی، در پاسخ به سئوالی در خصوص رشته گفتاردرمانی و مهمترین مسایل در بکارگیری این تخصص در درمان مددجویان، گفت: "گفتاردرمانی"، رشته ای با کاربردهای بالینی است. کار با مراجعان برای بهبود بخشیدن به مشکلات ارتباط، زبان، گفتار و بلع چالش های خودش را دارد. آموزش و درمان زودهنگام این گونه اختلالات چه در مواردی که تکاملی هستند و چه برای موارد اکتسابی، می تواند نتایج ارزشمند و معناداری به بار بیاورد.


   وی افزود: به لحاظ فشردگی درمان، لازم است که طول جلسات، تعداد کلی جلسات مورد نیاز، شروع درمان یا مشاوره و سایر عوامل اثر گذار تمهیدات به موقع اتخاذ شود. البته ارجاع به موقع از سوی متخصصان پزشکی می تواند به این موضوع کمک کند. کار بالینی در رشتۀ گفتاردرمانی علاوه بر دانش فنی و تخصص، نیازمند حوصله و صبوری، انسان دوستی و اخلاق مداری است.


  از ایشان سئوال شد که چگونه می تواند مدیریت فعالیت های علمی و اجرایی را بطور همزمان داشته باشد؟ که پاسخ داد: عضو هیات علمی بودن، کاری تمام وقت است که علاوه بر تخصص و دانش، نیازمند موتور محرکۀ هیجان است که در نگرش فرد نسبت به خودش و وظایفش و انگیزۀ او منعکس می شود.


   وی تصریح کرد: تدریس، تحقیق، منتشر کردن نتایج تحقیق، هدایت پایان نامه های دانشجویی، سوپروایزری فعالیت های بالینی دانشجویان، داوری پروپوزال، پایان نامه و مقاله، کمک در بازنگری یا تدوین برنامه های درسی، ارزشیابی دانشجویان، انجام فعالیت های بالینی و درمان مراجعان، و کارهای اجرایی محوله، فعالیت هایی هستند که اگر با عشق و علاقه انجام شود و صرفاً به عنوان انجام وظیفه و رفع تکلیف اجرا نشود، هم برای خود فرد و هم برای دانشجویان، لذت بخش و مثمرثمر خواهد بود.


   از دبیر بورد تخصصی رشته گفتاردرمانی کشور خواسته شد تا مسیر رشد و موفقیت را برای دانشجویان ترسیم کند، و وی در پاسخ اظهار داشت: زندگی موفق در گرو هدفمندی و تلاش است. تصمیم گیری و هدف گذاری کوتاه مدت و بلندمدت، لازمۀ دستیابی به توفیق در زندگی است. هر هدف بلندمدتی که داریم، مثلاً این که بخواهیم به کارشناس بالینی خبره تبدیل شویم، نیازمند اخذ راهکارهایی برای نیل به این هدف است. مهم این است که زندگی هدفمند داشته باشیم و برای خودمان جهت مشخص کنیم. در غیر این صورت رفتارهای تصادفی و باری به هر جهت بروز خواهد کرد و نهایتاً عدم رضایتمندی از زندگی را به بار می آورد.


   وی افزود: دانشجویانی که هدفشان رسیدن به مدارج عالی تخصصی است، و تلاش، مطالعه و تحقیق را سرلوحۀ زندگی خود قرار دهند. مشاهده و استفاده از الگوهای رفتاری موفق هم می تواند بسیار مؤثر باشد. در کتاب "موفقیت ها و شکست ها در درمان لکنت "، درمانگری جملۀ جالبی دارد که مضمون آن چنین است: "در زندگی با خودم تصمیم گرفتم از خستگی از پا درآیم، تا آن که از بیکاری فرسوده شوم ". در نهایت باید تاکید کنم، کسانی که خسته شدن از کار را بر فرسودگی ناشی از بیکاری ترجیح می دهند، قطعاً آینده سازان این مرز و بوم خواهند بود. 


    از دکتر یادگاری استاد تمام رشته گفتاردرمانی کشور و عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی سئوال شد که این دانشگاه چقدر در موفقیت ایشان نقش داشته است؟ و وی پاسخ داد: این دانشگاه مانند یک خانوادۀ صمیمی و حمایتگر است. مسلماً قرار گرفتن در بستر چنین دانشگاهی و محشور شدن با اساتید بزرگ و برجسته و افتخار همکاری با آنان در پیشرفت من تأثیر بسزایی داشته است.


   وی افزود: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دارای رسالت و مأموریت های ویژه ای است که خوشبختانه همواره مسئولان و مدیران، اعضای هیات علمی، و اعضای غیر هیات علمی دانشگاه در فضایی همدلانه و با حمایت کامل، باعث ایجاد بستری برای رشد و تعالی همکاران و دانشجویان هستند.


   دکتر یادگاری ادامه داد: بویژه دانشجویان این دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی در چنین فضای حمایت کننده ای، فرصت بهترین پیشرفت ها و دستیابی به مدارج عالی تخصصی را دارند.


   وی در پایان این گفت وگو تصریح کرد: مطالعۀ منظم، کار و پشتکار، اهتمام در انجام پژوهش، نگارش مطالب، دستیاری کردن در امور آموزشی و بالینی و پژوهشی باعث می شود که دانشجویان همواره در محیط یادگیری و در حال تجربه کردن و آموختن و تعمیق مطالب آموخته شده باشند. آنچه از دانشجویان، متخصصان حرفه ای و شایسته می سازد، کار و فعالیت مداوم در محیطی است که این بستر را برای آنان فراهم می سازد.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 19200
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: