• 1401/02/24 - 14:37
  • - تعداد بازدید: 316
  • - تعداد بازدیدکننده: 22
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با پلیس راهنمایی و رانندگی کشور منعقد می شود

سردار سید تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، پس از دیدار با رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و نشست مشترک با دکتر حمیدرضا خانکه و اعضای هیات علمی گروه و مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا این دانشگاه، از انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی و پژوهشی این دانشگاه با پلیس راهور کشور خبر داد.

 










   سردار حسینی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با اشاره به بحث خودرو و نقشی که خودروها می توانند در پیشگیری از تصادفات و در صورت وقوع تصادف، حفاظت از جان سرنشینان داشته باشند، گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی جزو یکی از دانشگاه های مرجع در خصوص سوانح، بلایا و حوادث، از جمله سوانح ترافیکی است که با وجود اساتید برجسته و ممتاز، بویژه شخص دکتر خانکه و سایر اساتید، می توان اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم زد و اولین قدم این است که ان شاالله در آینده ای خیلی نزدیک، یک تفاهم نامه علمی امضاء شود تا بتوانیم از قابلیت های همدیگر در کاهش سوانح و کاهش تلفات و آسیب ها، استفاده کنیم.



    وی افزود: پلیس راهور سالهاست که تلاش کرده با اقدامات دانش بنیان و علمی، خود را منطبق با نیاز روز کشور و جهان قرار بدهد و ان شاالله با امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که پتانسیل و ماموریت ذاتی اش حمایت از حوزه اجرا و صنعت است. مقدمه ای برای همکاری های دو جانبه فراهم شود که نتیجه آن، کاهش سوانح، و کاهش تلفات و آسیب ها، و همچنین خساراتی است که عدد بسیار بالایی را به خودش اختصاص داده است.


    جانشین رئیس پلیس راهور کشور به بخشی از آسیب ها و خسارات ناشی از حوادث ترافیکی اشاره کرد و گفت: آسیب هایی که ما در بخش ترافیک در کشور می بینیم، اعداد و ارقام بسیار وحشتناک و نگران کننده از بابت جان باختگان ناشی از تصادفات رانندگی است، و برآوردها نشان می دهد که کشور بیش از هفت درصد تولید ناخالص ملی خود را برای هزینه های  این بخش از دست می دهد و در بخش مصدومین نیز آمارها نشان می دهد که وزارت بهداشت هزینه هنگفتی را از این بابت تحمل می کند، و بلحاظ افرادی که در اثر حوادث رانندگی، دچار معلولیت می شوند، عدد بسیار بسیار نگران کننده ای وجود دارد که روی دست سازمان بهزیستی و دستگاه هایی از این قبیل قرار می گیرند.


    سردار حسینی افزود: مسایل زیست محیطی نیز به دلیل کیفیت بسیار پائین خودروهای تولید داخل کشور، هزینه های هنگفتی را به کشور تحمیل می کنند و نهایتا، هزینه های عاطفی که بدلیل از دست دادن عزیزان و اعضای خانواده در تصادفات رانندگی، تحمیل می شوند و با هیچ معیاری قابل محاسبه  نمی باشد، همه این هزینه های مادی و معنوی، بخاطر سیاست های اشتباهی است که در طول چند دهه گذشته در خودروسازی اجرا شد و متاسفانه خودروسازان داخلی نشان دادند که نه تنها کیفیت را ارتقاء ندادند، بلکه نتوانستند کیفیت خودشان را حفظ کنند و حتی کیفیتشان بشدت تنزل پیدا کرد.


    وی تصریح کرد: ان شاالله که همکاری بین پلیس راهور و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بتواند مشکلات این حوزه را رفع کند و مردم بتوانند از قابلیت هایی که در شان و شخصیتشان باشد، استفاده کنند.


*****


سالانه بین 16 تا 18 هزار کشته و دو برابر این عدد، معلولیت دائم ناشی از تصادفات رانندگی در کشور داریم


   دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس گروه آموزشی و مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا این دانشگاه، با اشاره به لزوم همکاری دانشگاه با پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، گفت: سالانه بین 16 تا 18 هزار کشته و دو برابر این عدد، معلولیت دائم ناشی از تصادفات رانندگی، و بیش از 500 هزار مراجعه به نظام سلامت از بابت حوادث ترافیکی داریم و متاسفانه در حال حاضر در کشور، 15 میلیون نفر دارای معلولیت که عمدتا ناشی از حوادث ترافیکی است، خدمات توانبخشی دریافت می کنند که نسبت به کل جمعیت، بیشترین تعداد معلولان را در مقایسه با سایر کشورها داریم.


    وی افزود: از سویی،  براساس گزارش بانک جهانی، بین 6 تا 8 درصد تولید ناخالص ملی بطور مستقیم در بخش حوادث ترافیکی هزینه می شود که اگر هزینه های غیرمستقیم را نیز به این رقم اضافه کنیم، برآورد می شود که حدود 15 درصد تولید ناخالص ملی، برای  حوادث ترافیکی هزینه می شود. و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، متاسفانه بیشترین آسیب پذیری ناشی از حوادث ترافیکی در کشور ما، در میان گروه های سنی پنج تا 29 سال است، یعنی گروه آسیب پذیر در این حوادث، گروه تولیدکننده و نیروی کار کشور است که شامل کودکان، زنان، و افرادی که الزاما راننده نیستند و در کنار راننده قرار می گیرند ویا افراد پیاده، موتورسوار و دوچرخه سواری هستند که بدون اینکه بخواهند، دچار آسیب می شوند.


     رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد: بحث مخالفت پلیس یا دانشگاه با خودروهای تولید داخل کشور نیست، بلکه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری باید تولیدات داخلی بتوانند کیفیت مورد نیاز مردم را تامین کنند. خودرو باید بتواند بر ایمنی، امنیت و سلامت روانی و اجتماعی مردم موثر باشد و بر جایگاه اجتماعی و شان مردم نیز موثر باشد، اما اگر خودروساز نتواند این نیازها را تامین کند، باید حقوق مردم اعاده بشود، و بواسطه همین موضوع، ما به عنوان دانشگاه در قالب مسئولیت اجتماعی خودمان، می خواهیم در کنار پلیس قرار بگیریم و به این موضوع کمک کنیم ، که ان شاالله منویات رهبری تحقق پیدا کند و در عین حمایت از تولید داخلی، کیفیت، ایمنی و امنیت مردم تامین بشود، و خودروسازان متعهد بشوند که مبتنی بر شواهد علمی که دانشگاه تولید کرده و می کند، فعالیت کنند.


    دکتر خانکه افزود: لذا باید همتی صورت بگیرد و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام آمادگی می کند که در راستای مسئولیت اجتماعی، در کنار مسئولان دلسوز پلیس راهور باشد و درقالب انعقاد تفاهم نامه همکاری، در تولید شواهد علمی، و سلامت روانی و اجتماعی جامعه کمک کند تا بلکه این مطالبه به حق مردم، محقق بشود.


   وی گفت: باعث افتخار است که دکتر حسینی و دکتر هادیان فر در راس پلیس راهور کشور قرار دارند، و برغم داشتن جایگاه علمی بسیار بالا و فرهیخته، عمرشان را در جاده ها گذاشتند و پا به پای نیروهای خودشان ، به مردم خدمت می کنند.


    رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به چارچوب همکاری دانشگاه با پلیس راهور در قالب تفاهم نامه فی مابین اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه در زمینه همکاری های آموزشی و پژوهشی خواهد بود، و همانطور که پلیس راهور کشور دارای دانشکده و پژوهشکده بسیار قوی است و می تواند به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی کمک کند، این دانشگاه نیز بزودی با راه اندازی دانشکده و پژوهشکده سلامت اجتماعی و در راستای مسئولیت اجتماعی خود، می تواند ابعاد اجتماعی و روانی حوادث ترافیکی را مورد بررسی و مطالعه قرار بدهد.


    دکتر خانکه در زمینه همکاری های پژوهشی با پلیس راهور افزود: دانشگاه، مشکلات پلیس راهور را به عنوان موضوع پروژه های تحقیقاتی درنظر می گیرد، و نتایج اجرای این طرح های پژوهشی کاربردی را در اختیار پلیس قرار می دهد، ضمن آنکه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نظر دارد تا با توجه به ارتباط این دانشگاه با دانشگاه های خارج از کشور، مثلثی تشکیل داده و فعالیت های آموزشی مرتبط با حوادث ترافیکی را شکل بدهد.


    وی توضیح داد: برای همکاران پلیس، دوره های آموزشی مشترک با دانشگاه های کشورهای توسعه یافته، تعریف می کنیم و به ارتقای استانداردهای پلیس در حوزه های روانی و اجتماعی کمک خواهیم کرد و یا ابزارهای مورد نیاز پلیس را تولید می کنیم، همانطور که تاکنون ابزارها و  شواهد بسیار قوی در این حوزه طراحی و تولید شده است و همچنان می تواند براساس نیاز، تولید شود.


    رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود:  مثلا ابزاری در این دانشگاه تولید شده که نشان می دهد، آیا سالمندان صلاحیت گرفتن گواهینامه را دارند یا ندارند؟ و این ابزار می تواند برای ارزیابی وضعیت سالمندان متقاضی گواهینامه، در اختیار پلیس قرار بگیرد. و یا ابزاری با همکاری محققان دانشگاه لایپزیک آلمان، برای ارزیابی شخصیت راننده ها طراحی شده که نشان می دهد کدام فرد برای چه نوع رانندگی مناسب است.  با این ابزار، می توان میزان استرس فرد در طول 24 ساعت را پیش بینی کرد. یعنی، این ابزار نشان می دهد که هر فردی با توجه به میزان استرسش در طول 24 ساعت، در کدام ساعت ها می تواند رانندگی کند و در کدام ساعت ها، نباید رانندگی کند.


    لازم به ذکر است؛ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و  8 مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص برای سه حوزه سلامت ( رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی )، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای مشارکت دارد.


 







  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 22523
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: