• 1398/04/16 - 11:50
  • - تعداد بازدید: 613
  • - تعداد بازدیدکننده: 3
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی ؛

کمیته تحقیقات " رشد و تکامل یکپارچه در دوران کودکی " در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تشکیل شد

کمیته تحقیقات " رشد و تکامل یکپارچه در دوران کودکی " در مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تشکیل شد.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مسئولیت این کمیته تحقیقات به دکتر " منصوره کریم زاده " عضو هیات علمی و مدیر گروه آموزشی " رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان " این دانشگاه سپرده شده است، که درخصوص لزوم تشکیل این کمیته تحقیقاتی و برنامه های آن، گفت: اوایل دوران کودکی بسیار دوران مهمی تلقی می شود چرا که شخصیت فرد و سرنوشت او در بزرگسالی، ریشه در دوران کودکی دارد و در تمام دنیا، مراکز تحقیقاتی بسیاری با مطالعه این دوران و اطلاعاتی که جمع آوری می کنند، سعی در رفع نواقص و تقویت برنامه های رشد و پرورش کودکان خود را دارند و در واقع با این کار، سبب تقویت سرمایه های انسانی خود می شوند.



    وی افزود، با مطالعه رشد و تکامل دوران کودکی بلحاظ جسمی و روانشناختی، و جمع آوری اطلاعات  این دوران (دوران جنینی، از بدو تولد و کودکی، نوجوانی و تا انتهای نوجوانی و دوران بلوغ سنین ۱۴ – ۱۵) ، برنامه تعیین شاخص های رشد و تکامل دوران کودکی را اجرا می کنیم که مرحله آزمایشی خود را نیز گذرانده است.



   دکتر " فیروزه ساجدی " رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در تشریح علل شکل گیری کمیته تحقیقات " رشد و تکامل یکپارچه در دوران کودکی " در این مرکز تحقیقات گفت: امروزه، اهميت واقعي مرحله اي از رشد و تكامل انسان تحت عنوان  «كودكي»، مورد اجماع است و بر ضرورت پرداختن به نيازهاي تكاملي كودكان خردسال ( لقاح تا ۸ سالگي ) به صورت جامع و كل نگر ( حركتي، حسي ، ذهني ، رفتاري ، گفتار و زبان ،‌ عاطفي - هيجاني  ، اجتماعي و معنوي )  به جاي برخورد جداگانه با ابعاد مختلف رشد و تكامل، تاكيد مي شود.



    وی افزود: شواهد علمی در کل دنیا نشان می دهد که تجربيات دوران کودکي، به‌خصوص در حيطه‌هاي شناختي و عاطفي-اجتماعي تکامل کودک، بطور عميق و درازمدت بر وضعيت سلامت، رفاه و موفقيت‌های آينده او تاثيرگذارند.



    رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی تصریح کرد: بر همين اساس، مطالعات در كشورهاي پيشرفته بر اثرات و منافع درازمدت اجراي برنامه هاي مداخله زودهنگام براي كودكان دچار انواع اختلالات تكاملي، تاكيد جدي دارند، و این مطالعات نشان داده اند كه با تبديل کودکان بيشتري به بزرگسالاني سالم و مولد که مي‌توانند نقش مهمي در بهبود شرايط اجتماعي و اقتصادي جامعه خود ايفاء کنند، سرمايه گذاري در برنامه‌هاي تکامل طبيعي کودکان، موجب جبران چند برابري هزينه ها در طول زمان شده و نسبت فايده به هزينه در اين‌گونه مداخلات همواره از عدد ۱ بالاتر بوده و حتي تا ۱۷ هم رسيده است.



     دکتر ساجدی تاکید کرد: كشور ما در سالهاي اخير به دستاوردهاي قابل توجهي در زمينه سلامت كودكان از نظر كاهش مرگ و مير و افزايش پوشش خدمات مختلف از جمله شيرمادر و واكسيناسيون، بخصوص از طريق شبكه هاي بهداشتي - درماني دست یافته است و در آموزش پايه نيز رشد چشمگيري داشته است. با اين همه در رسيدگي كامل به نيازهاي كودكان به ويژه كودكان آسيب پذيركشور هنوز با چالش های جدي روبرو است.


    وی افزود: رسالت مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، تلاش برای کمک به رفع اين نواقص جدي در کشور از طریق پژوهش و تولید علم در راستاي يك هدف غايي و رسالت ملي، يعني ارتقاي سطح تكامل همه جانبه كودكان ايراني، از جمله کودکان آسیب پذیر است که کمیته تحقیقات " رشد و تکامل یکپارچه در دوران کودکی " نیز در راستای تحقق همین هدف تشکیل شده است.


     گفتنی است، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از جمله هشت مرکز تحقیقات این دانشگاه است که از سال ۱۳۹۰ رسما کار خود را آغاز کرد و هم اکنون دارای بیش از ۱۵ عضو هیات علمی یا محقق غیر هیات علمی تمام وقت یا پاره وقت، و ۷  دانشجوی دکتری پژوهشی می باشد.


    این مرکز تحقیقاتی تاکنون در اجرای پروژه های ملی و بین المللی مشارکت داشته است که " انطباق و استاندارد سازي پرسشنامه هاي آزمون غربالگري تكاملي سنين و مراحل ( ASQ ) در جامعه کودکان ايراني، طرح " استاندارد سازی آزمون تشخیصی " مقیاسهای تکاملی شیرخواران و نو پایان Bayley III"، از آن جمله اند.


     همچنین این مرکز تاکنون به سفارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقدام به اجرای پروژه های تحقیقاتی " تعیین نقاط برش نسخه فارسی آزمون تشخیصی " مقیاسهای تکاملی شیرخواران و نوپایان Bayley III دركودكان ۱ تا ۴۲  ماهه ایرانی، تدوین بسته های راهنماهای مداخلات زودرس در اختلالات تکامل گفتار و زبان کودکان شامل هفت بسته " اختلالات زبانی، اختلالات پیش زبانی، اختلالات آوایی، ناروانی گفتار، اختلالات بلع، کم‌شنوایی‌ها، دیزآرتری‌ها " و تدوین بسته راهنماهای مداخلات زودرس در اختلالات تکامل حرکتی شامل: اختلالات نورون محرکه تحتانی (LMN،  اختلالات نورون محرکه فوقانی (UMN)، کودکان در معرض خطر، اختلالات اسکلتی " کرده است.



 


 


 


 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 14765
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: