• 1399/03/24 - 09:45
  • - تعداد بازدید: 613
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
به همت کمیته مطالعات ناشنوایی و‌ کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی؛

کلیپ های « زبان اشاره » برای کودکان ناشنوای گروه سنی زیر سه سال، تهیه شد

مسئول کمیته مطالعات ناشنوایی و‌کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از تهیه و انتشار کلیپ های زبان اشاره برای کودکان ناشنوای گروه سنی زیر سه سال، خبر داد.



    دکتر " گیتا موللی " در گفت و گو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اعلام این خبر، گفت: این سری کلیپ های زبان اشاره شامل نخستین واژه های کودکان ایرانی است که طی بررسی های ملی روی کودکان ایرانی با شنوایی طبیعی تهیه شده است.



     این استاد و محقق دانشگاه افزود: منبع اصلی این واژه ها، برگرفته از مطالعه خانم نیره مهدی پور شهریور و مرحومه دکتر طاهره سیما شیرازی استادان گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و‌ توانبخشی است که برای تهیه کلیپ ها، ۵۰ واژه نخست کودکان ایرانی برحسب « موضوع »، طبقه بندی شد و سپس تصاویر اشاره همان واژه ها از کتاب اشاره ورزی مربوط به انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان انتخاب ، و توسط خانم پریسا کرمانی زاده کارشناس کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی دانشگاه و عضو انجمن ملی زبان اشاره ایران، بصورت اشاره ، بیان شد.



     دکتر موللی با اشاره به اینکه مخاطب اصلی این کلیپ ها، مادران ناشنوای کودکان ناشنوا هستند، و مخاطبان دیگر نیز بخوبی می‌توانند از آنها استفاده کنند، گفت: هدف اصلی این پروژه، مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا توسط خانواده و بویژه مادران ناشنوای آنان است، چرا که کاربرد زبان اشاره بین مادر و کودک می‌تواند علاوه بر بهبود مهارتهای زبانی کودک، سبب تقویت روابط عاطفی و سلامت روان مادران و کودکان شود.


    وی براساس تاکید منابع علمی افزود: بهتر است که والدین ناشنوا در ارتباط با فرزندان ناشنوای خود، از روش ارتباطی دستی ( زبان اشاره ) استفاده کنند، تا پایه های زبانی کودک تقویت شود.


    وی بعنوان عضو هیات علمی دانشگاه و محقق حوزه شنیداری کلامی و گفتار نشانه دار، تصریح کرد: تاکنون منابع متعدد و بسیار مفیدی در حوزه شنیداری کلامی تهیه و منتشر شده است اما متاسفانه  در حوزه زبان اشاره که مورد نیاز خیلی از کودکان ناشنواست، منبعی در کشورمان موجود نیست و بهمین دلیل، کلیپ های زبان اشاره می توانند این کمبود را در جامعه ایرانی رفع کرده و برای خانواده های دارای کودک ناشنوا مفید باشند.


    دکتر موللی افزود: کلیپ های زبان اشاره برای  « مادرانی که خودشان ناشنوا هستند و کودک ناشنوا دارند، کودکان (شیرخواران) دارای چندمعلولیت از جمله کودکانی که نابینا-ناشنوا هستند، کودکان (شیرخواران) با اختلالات تحولی، کودکان با کم توانی ذهنی (سندرم داون)، کارشناسان، مربیان و کلیه علاقه مندان به یادگیری زبان اشاره » ، قابل استفاده می باشد.


    وی همچنین تاکید کرد که  یادگیری زبان اشاره برای همه کودکان ، چه شنوا و چه کم شنوا و ناشنوا ، مفید است و سبب تسریع در کسب مهارتهای زبانی آنان می شود، چرا که برخلاف باور قدیمی مبنی بر تداخل زبان اشاره با زبان گفتاری، اکنون بررسی های متعدد حاکی از آن است که زبان اشاره مهارتی پیش کلامی بوده و سبب تسریع درک و گسترش گنجینه واژگان کودک می شود.


    بگفته وی، این کلیپ ها و ویدئو کلیپ های بلندخوانی برای کودکان کم شنوا و ناشنوا، با همکاری مشترک کمیته مطالعات ناشنوایی و‌ کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با مرکز فرانک و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان  تهیه و تولید شده است، که در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام کتابخوانی و قصه گویی زبان اشاره ( به آدرس babysignslran@ ) گذاشته می شود.


زبان اشاره کودک - قسمت اول : آب و هوا


زبان اشاره کودک - قسمت دوم : اعداد



انتهای پیام/


تنظیم خبر: نعیمی پور



 


 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 16807
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: