اخبار پژوهشی
کسب رتبه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در میان دانشگاه های برتر کشور
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در بررسی مقالات اسکوپوس ۸۹ دانشگاه ایران طی ۵ سال اخیر، حائز رتبه شده است.

مجری اولین نظام رتبهبندی ملی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی مقالات اسکوپوس 89 دانشگاه ایران طی 5 سال اخیر نشان میدهد که 100 درصد دانشگاهها از لحاظ کمیت تولید علم رشد داشتهاند. در تولید علم فناورانه و نوآورانه و کیفیت تولید علم 80 درصد دانشگاهها و در توسعه تعاملات علمی نیز 75 درصد آنها رشد کردهاند.
در این مطالعه گزارش شده است که دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در میان دانشگاه های برتر پزشکی، رتبه چهارم را بلحاظ تمامی رشته ها در حوزه "دیپلماسی علمی" کسب کرده است و در این حوزه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هم سطح با دانشگاه های علوم پزشکی ایران، بقیه الله و مازندران، قرار گرفته است.
این گزارش همچنین حاکیست که رتبه دهم دانشگاه های برتر کشور در حوزه علوم اجتماعی، بخش "دیپلماسی علمی" نیز به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تعلق گرفته که هم سطح با دانشگاه علامه طباطبایی می باشد.
همچنین رتبه پنجم دانشگاههای برتر کشور در حوزه علوم پزشکی بخش "دیپلماسی علمی" بعد از دانشگاه های علوم پزشکی تهران، البرز، شهید بهشتی و مشهد به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تعلق دارد.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در رتبه بندی دانشگاه های برتر کشور در حوزه علوم پایه، بخش "فعالیت های اجتماعی"، حائز رتبه ۸ بعد از دانشگاه های تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی کرمان، علوم پزشکی گیلان، صنعتی شریف و علوم پزشکی مشهد است.
بر اساس بررسی مقالات اسکوپوس ۸۹ دانشگاه ایران طی ۵ سال اخیر، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در رتبه بندی دانشگاه های برتر کشور در حوزه علوم اجتماعی، بخش "کیفیت محتوایی علم" نیز رتبه نهم را کسب کرده است.
دکتر علی گزنی اظهار کرد: مطابق با استانداردهای بینالمللی نظامهای رتبهبندی باید از شفافیت برخوردار بوده، از دادههای معتبر برای رتبهبندی استفاده کنند و از شاخصهای مناسبی برای سنجش آنچه ادعای ارزیابی آن را دارند، بهره جویند.
عضو هیات علمی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری گفت: شفافیت استانداردی است که اطلاعات رتبهبندی را به فرصتی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف در جهت بهبود وضعیت موجود تبدیل میکند. شفافیت یعنی هر کسی مبتنی بر دادهها و روششناسی رتبهبندی به همان نتایج دست یابد. از همین روست که دسترسپذیر کردن دادههای رتبهبندی هم فرصت بهبود دانشگاه را بالفعل میکند و هم از اعتبار رتبهبندی حکایت میکند. دسترسپذیر کردن دادهها هم شامل دادههای خام اولیه و هم دادههای پردازش شده توسط نظام رتبهبندی میشوند.
مجری طرح رتبهبندی دانشگاههای جهان اسلام در ISC افزود: هر دانشگاه نقاط قوت منحصربفردی دارد که به شکل دانش قابل انتقال است که در مدیریت دانش آن را انتقال بهترین تجربیات مینامند، اما قبل از آن نیازمند آگاهی از نقاط قوت یا برتری در مقایسه با سایرین هستیم. رتبهبندی در رشتههای موضوعی و همچنین بر حسب معیارها و شاخصها این فرصت را بالفعل میکند.
دکتر گزنی گفت: بهروز بودن اطلاعات رتبهبندی اهمیت زیادی دارد، این روزآمدی به دانشگاهها کمک خواهد کرد تا نتایج برنامهریزی در جهت بهبود عملکرد را به صورت ملموس مشاهده کنند و متناسب با آن دانشگاه را در چرخه بهبود مستمر قرار دهند. در این معنا رتبهبندی بازخوردی است که هدفش ارتقای کیفیت دانشگاه است. این مهم در سطح ملی اهمیتی فراتر از سطح بینالملل دارد، زیرا نظامهای رتبهبندی بینالمللی بیش از هر چیز بدنبال معرفی دانشگاههای برتر هستند، اما یکی از مهمترین اهداف یک نظام رتبهبندی ملی، ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه با هدف بهبود وضعیت آموزش عالی در آن کشور است.
وی خاطرنشان کرد: پایش مداوم سیر تحولات در علم دنیا، اسناد بالادستی و سیاستگذاریهای علمی و فناوری کشور یک نظام رتبهبندی در سطح ملی را پویاتر میکند. نظام آیندهپژوهی دانش و فناوری (SciVisions.com) در حال رتبهبندی دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی کشور بر اساس نقشه جامع علمی کشور و نیز متناسب با روند تحولات در علم دنیا است که نتایج آن بهزودی اعلام خواهد شد.
دکتر گزنی گفت: در این گزارش برای اولین بار دادههای اسکوپوس مبنای یک رتبهبندی ملی قرار گرفت. بر اساس فعالیتهای پژوهشی دانشگاه در 5 محور کمیت علم، کیفیت علم، تولید علم فناورانه و نوآورانه، فعالیتهای اجتماعی، دیپلماسی علمی و کیفیت محتوای علم، 89 دانشگاه کشور رتبهبندی شدند. این 5 محور از 25 شاخص تشکیل شدهاند.
وی گفت: اطلاعات رتبهبندی بر اساس آن دسته از مقالات دانشگاههای کشور است که در مجلات و کنفرانسهای نمایهشده در پایگاه استنادی اسکوپوس در دوره زمانی 2013 تا 2017 منتشر شدهاند. به غیر از شاخصهای رشد، برای هر شاخص متوسط فعالیت دانشگاه در همین دوره پنج ساله مبنای رتبهبندی قرار گرفت. برای شاخص رشد، متوسط عملکرد دانشگاه در شاخص در دوره زمانی 2013 تا 2015 به 2015 تا 2017 محاسبه شد.
وی گفت: علاوه بر رتبهبندی کلی بر حسب نوع دانشگاه، رتبهبندی بر اساس حوزههای موضوعی علوم پایه، پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، اجتماعی و انسانی نیز صورت گرفت. همچنین رتبهبندی بر اساس هر یک از محورهای 5 گانه کمیت علم، کیفیت علم، تولید علم فناورانه و نوآورانه، فعالیتهای اجتماعی، دیپلماسی علمی و کیفیت محتوای علم نیز صورت پذیرفت. چنین نگرشی در رتبهبندی، نقاط قوت دانشگاهها در مقایسه با یکدیگر را نمایان میکند.
وی ادامه داد: دانشگاههای علوم پزشکی و همچنین صنعتی کشور در نشریات حوزه علوم اجتماعی نیز نتایج تحقیقاتشان را منتشر میکنند که علت آن، هم بافت برخی رشتهها و همچنین ماهیت بین رشتهای بودن علم است. دلیل رتبهبندی دانشگاههای علوم پزشکی در فنی و مهندسی نیز انتشار بخش قابل قبولی از نتایج پژوهشهایشان در مجلات فنی و مهندسی و وجود برخی رشتهها در این دانشگاهها است.