• 1399/10/03 - 22:16
  • - تعداد بازدید: 369
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی؛

کارگروه خاص رسیدگی به مسایل حوزه توانبخشی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکیل می شود

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه بنا به دعوت ریاست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، در این دانشگاه حضور یافت و ضمن بازدید از مرکز ایرانوم (توالی یابی ژنوم ایرانی)، در نشستی با هیات رئیسه دانشگاه، در جریان مشکلات حوزه توانبخشی قرار گرفت.


     به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر شهریاری که با همراهی دکتر محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این برنامه شرکت کرده بود، با توجه به جایگاه توانبخشی در ارتقای سلامت جامعه، رفع مشکلات این حوزه را مهم و منطقی دانست.



   وی در این نشست از دکتر محسنی بندپی خواست تا کارگروه مربوط به رسیدگی مشکلات این حوزه را تشکیل بدهد و به مشکلات این حوزه، همچون تعرفه بسیاری از رشته های علوم توانبخشی که هنوز ارزیابی و اعلام نشده است، رسیدگی و مورد پیگیری قرار بدهند.


   رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، همچنین به مسئولان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی پیشنهاد داد تا با توجه به افزایش رو به رشد جمعیت سالمندان کشور، و وجود پتانسیل علمی و تحقیقاتی این حوزه در دانشگاه علوم بهزیستی، برای افزایش آگاهی متخصصان رشته های مختلف به مشکلات این قشر از جامعه، اقدام به برگزاری دوره های فلوشیپ سالمندی برای گروه های پزشکان کنند.


   وی بعنوان دبیرکل مجمع خیرین سلامت، جذب خیران به سمت رفع نیازهای حوزه توانبخشی که سطح سوم خدمات نظام سلامت کشور محسوب می شود، را ضروری دانست و برای پیگیری مواردی از نیازها، راهنمایی های لازم ارائه داد.


***


   پیش از سخنان دکتر شهریاری، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، معاونان امور بین الملل، درمان و تحقیقات دانشگاه، و دیگر اعضای هیات رئیسه دانشگاه، ضمن معرفی این دانشگاه و نقش آن در توسعه علوم توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی را بازویی توانمند و مشورتی برای ارائه نظرهای کارشناسی و تخصصی جهت تصمیم سازی های موثر و قانونگذاری عنوان کردند.


   دکتر محسنی بندپی معاون اموربین الملل دانشگاه، با معرفی کوتاهی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت که از سال 1372 ، این دانشگاه با ماموریت ویژه فعالیت در حوزه های توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روان تاسیس شد و هم اکنون 23 گروه آموزشی و 8 مرکز تحقیقات خاص سه حوزه سلامت، با 1776 دانشجو (بیش از 60 درصد تحصیلات تکمیلی هستند) و 159 عضو هیات علمی دارد.


   وی از دو بیمارستان تک تخصصی توانبخشی رفیده و روانپزشکی رازی و دو کلینیک ویژه خدمات توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روان ، به عنوان مراکز درمانی – توانبخشی تحت پوشش این دانشگاه یاد کرد و وجود بیماران و توانخواهان از اقصی نقاط کشور، در نوبت های طولانی بیمارستان توانبخشی رفیده را نشان از نیاز جامعه به این خدمات و کمبود تخت های توانبخشی در کشور ذکر کرد.


   دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه، با تاکید بر توان علمی و اجرایی اعضای هیات علمی در دپارتمان ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم بهزیستی، جهت ارائه نظرات کارشناسی و تخصصی به سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور، « ادغام خدمات توانبخشی و سلامت اجتماعی در شبکه بهداشتی کشور » برای تشخیص بموقع اختلالات در مناطق محروم و کاهش هزینه های خانواده ها و دولت بابت ارائه خدمات اولیه به توانخواهان و همچنین، کمبود اعتبارات این بخش که از حمایت بیمه ها نیز برخوردار نیست، و لزوم تعیین تولیت این بخش در سطح معاونت وزیر محترم بهداشت را مورد توجه قرار داد.


   دکتر سیدعلی حسینی عضو هیات رئیسه دانشگاه، با مقایسه کمی و کیفی خدمات حوزه توانبخشی در ایران و دیگر کشورهای دنیا، فاصله زیاد تعداد تخت توانبخشی نسبت به جمعیت کشور، ضرورت توجه به این خدمات و جایگاه آن بعد از دوره حاد بیماری ها و حوادث و کاهش عوارض از طریق خدمات حوزه توانبخشی، افزایش جمعیت سالمندان در دنیا و عدم آمادگی نظام سلامت با رشد روزافزون این جمعیت در کشور که بیشترین خدمات مربوط به آن در حوزه علوم توانبخشی قابل اجراست، ذکر کرد.


   دکتر حمیدرضا خرم خورشید معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه بر ادغام خدمات توانبخشی در شبکه خدمات بهداشتی کشور تاکید کرد و این خدمات را در دنیا پرکاربرد و تاثیرگذار در ارتقای سلامت افراد پس از یک دوره بیماری و برای برگشت به زندگی شخصی و اجتماعی و همچنین تاثیرگذاری این خدمات در دوره سالمندی و کاهش عوارض این دوران عنوان کرد.


   دکتر بیژن خراسانی معاون درمان و توانبخشی دانشگاه، به مشکلات مربوط به عدم پوشش بیمه ها از بخش عمده خدمات توانبخشی در کشور، عدم پوشش کامل بیمه ها از بیماران بستری در بیمارستان توانبخشی رفیده، و عدم پوشش بیمه ها از خدمات مربوط به بیماران مزمن روانپزشکی که اقامت های طولانی و آسایشگاهی دارند، اشاره کرد و گفت: مشکلات هزینه ای که بابت ارائه خدمات بستری توانبخشی و روانپزشکی برای بیماران مزمن، به دانشگاه تحمیل می شود، امکان اجرای طرح های توسعه ای در این بخش را از بین می برد.


  « بحث تعرفه گذاری خدمات توانبخشی، عدم وجود ردیف های اعتباری مشخص برای این حوزه، تامین تجهیزات توانبخشی برای مراکز پزشکی و توانبخشی تحت پوشش و کمبود تخت توانبخشی در کشور»، از دیگر مواردی بود که توسط دکتر خراسانی مطرح شد.



انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 18102
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: