• 1396/11/15 - 17:28
  • - تعداد بازدید: 400
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کارگاه " دانش افزایی اعضای هیات علمی " برگزار شد

کارگاه " دانش افزایی اعضای هیات علمی " از روز شنبه ( ۱۴ بهمن ماه جاری) در سالن اجتماعات فارابی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، کارگاه دانش افزایی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی با حضور دکتر "محمد کمالی" ریاست دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین "سید وحید معتمدی " مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و همچنین ، با شرکت ۷۰ تن از اعضای هیات علمی برگزار شد.

عدد مقالات سد راه ارتقای نظام آموزشی/ مقالات کاربردی راهگشای پویایی دانشگاه و جامعه


   حجت‌الاسلام و المسلمین "سعید بهشتی" مدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در این کارگاه  گفت: در سطح دانشگاه‌ها توجه به اصول تعلیم و تربیت اسلامی به لحاظ تقویت، تحکیم مبانی و اصول اعتقادی به خصوص در نظر گرفتن اخلاق حرفه‌ای در چارچوب موازین و معیارهای اسلامی ، یک ضرورت است که باید دانشگاه‌ها به آن بپردازند و امروز این نشست به این موضوع پرداخته است .


    وی افزود: یکی از اشکالات نظام آموزش عالی، تعدد چاپ و انتشار مقالات با درجه علمی پژوهشی، فصل‌نامه‌های علمی پژوهشی و دیگر عناوین است، هر چند تعدد مقالات نیز جزو اعتبارات و امتیازات نظام آموزشی است اما توجه به تعداد مقالات در نظام آموزشی ما کیفیت مقالات را به چالش کشیده است و کمتر شیوه مقاله نویسی انفرادی دیده می‌شود و اکثر مقالات برآورده از پایان‌نامه ها و رساله های دانشجویی است.


    مؤسس و مدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: ما از توانمندی اساتید اطلاع کامل داریم و برخی از اساتید نظارت و راهنمایی کاملی دارند اما این مانع انتقاد نمی‌شود و باید همگان بدانند که مقالات کاربردی تنها راهگشای پویایی دانشگاه‌ها و رفع بسیاری از مشکلات است اما به خوبی به آن نپرداخته ایم و مقالات غیرکاربردی گوی سبقت را ربوده است.


    سخنران کارگاه دانش افزایی  با اشاره به افت کیفی مقالات خاطر نشان کرد: گسترش کمی دانشگاه‌ها، کثرت مؤسسات آموزشی متنوع، افزایش تعداد دانشجویان و گاه وجود تعداد زیادی دانش آموخته بیکار از جمله چالش‌هایی هستند که نظام آموزش عالی ایران را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، گسترش کمی نظام آموزش عالی، بدون توجه به ظرفیت های موجود و توان بافت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، کاهش کیفیت نظام آموزش عالی را نیز به دنبال خواهد داشت و در واقع نمی توان گسترش کمی و ازدیاد دانشجویان و دانش آموختگان را دلیلی بر وجود کیفیت مطلوب دانست.


    بهشتی گفت: حتی در مباحث انسانی و رشته‌هایی نظیر تعلیم وتربیت که عملا کاربردی هستند ، تعدد مقالات غیرکاربردی، عرصه‌های عملی را به چالش کشانده است و در بسیاری از مواقع نیز در رشته‌های دانشگاهی تعدد مقالات و ارتقای اساتید موجب زیر پا گذاشته شدن اخلاق حرفه‌ای از سوی برخی از اساتید شده است که باید متولیان امر به آن توجه ویژه ای داشته باشند.


    وی افزود : روش شناسی آموزشی یکی دیگر از مشکلات نظام آموزشی است که از مقاطع ابتدایی تا آموزش عالی به چشم می‌خورد که این مشکل از قبل انقلاب اسلامی نیز بوده و در حال حاضر نیز ادامه دارد و متولیان آموزش کشور از وزارت آموزش و پرورش تا نظام آموزش عالی باید بدانند که تکیه روی محفوظات دانش‌آموزان امروز و دانشجویان آینده باعث کمرنگ شدن قوه تفکر، نقد و تفکر انتقادی است و با توجه به اهمیت تفکر و تعقل در معارف الهی و متون علمی،  باید این موضوع از گام های ابتدایی مورد بازنگری قرار گیرد.


    بهشتی اظهار کرد: در عرصه تحصیلات تکمیلی برخی از اساتید با توجه به تعدد دانشجویان سلب مسئولیت می‌کنند و دانشجو در قالب ارائه سمینار تنها می‌ماند و استاد که باید راهنما و صاحب کرسی باشد نظارت و هدایت دانشجو را به فراموشی می‌سپارد و کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها زیر سوال می‌رود و این در حالی است که استاد باید در میدان آموزش و تحقیقات صاحب‌نظر باشد و نباید اساتید بدون پشتوانه مطالعاتی در دانشگاه حضور پیدا کند.


    عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نباید عمقی کردن مفاد آموزشی را در نظام آموزشی از یاد ببریم بلکه متولیان نظام آموزشی عالی باید با ارائه راه‌کار‌های ارتقای اساتید و کیفی سازی مقالات با در نظر داشتن اخلاق حرفه‌ای پویایی و رشد دانشگاه‌ها را در نظر بگیرند تا شاهد ارتقای نظام آموزشی کشور باشیم.


رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی : تعهد و تخصص زمینه ساز ارتقای دانشگاه‌ها


    رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در جمع اعضای هیات علمی شرکت کننده در کارگاه دانش افزایی ضمن تبریک ایام ا... دهه فجر و اظهار خرسندی از گردهمایی و دانش افزایی استادان  گفت: تعهد و تخصص زمینه ساز ارتقای دانشگاه است و باید با نقد سازنده به رفع مشکلات دانشگاه‌ها بپردازیم.


    دکتر " محمد کمالی " افزود: کارگاه های دانش افزایی فرصتی را برای مشارکت فعالان و نقد سازنده اساتید ایجاد می‌کند که با نقد سازنده می توانیم در رفع کمبودها موثر باشیم.


    وی در جمع حدود ۷۰ تن از استادان رشته های توانبخشی، همچنین گفت: دهه فجر انقلاب اسلامی فرصتی است که باید روی موضوع تعهد و تخصص که دو بال همیشگی پیشرفت هستند، کار کنیم تا با حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب در گام اول به خودمان و سپس به ارتقای دانشگاه و جامعه بیاندیشیم.


    دکتر کمالی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری بر لزوم صیانت از ارزش‌های انقلابی، حفظ روحیه انقلابی و انقلابی عمل کردن در برهه کنونی تاکید کرد و افزود: برغم تلاش های فراوان هنوز کمبود هایی داریم اما انقلابی بودن شاخصه ای است که به نقد می پردازد و باید با نقد سازنده اوضاع بهتری را ایجاد کنیم.


    وی افزود: هیچ جامعه‌ای بدون نقد رشد نمی‌کند و همانطور که پژوهش جوهره علم است،  نقد سازنده موجب رفع کاستی‌ها و رشد جوامع دانشگاهی می‌شود.


    وی اظهار کرد: امید است که در کارگاه دانش افزایی ، با ایجاد فضایی برای نقد سازنده ، کسب دانش و معرفت بیشتر شاهد نتایج مطلوبی باشیم که به ارتقای دانشگاه و جامعه بیانجامد.


   گفتنی است ، کارگاه دانش افزایی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی طی سه روز (از ۱۴ بهمن ماه لغایت  ۱۶ بهمن ماه ) با موضوع " اصول تعلیم و تربیت  اسلامی" و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سعید بهشتی مؤسس و مدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر محسن ایمانی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس  ادامه خواهد داشت و به اعضای شرکت کننده گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد.

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 11486
کلمات کلیدی

تصاویر

عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: