• 1398/06/30 - 13:19
  • - تعداد بازدید: 399
  • - تعداد بازدیدکننده: 3
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می شود؛

پویش مردمی " ارتقای آگاهی جامعه نسبت به اهمیت مداخله زودهنگام شیرخواران ناشنوا و کم شنوا " آغاز شد

پویش مردمی " ارتقای آگاهی جامعه نسبت به اهمیت مداخله زودهنگام شیرخواران ناشنوا و کم شنوا "، از امروز (چهارشنبه) بمناسبت هفته جهانی ناشنوایان (دوم تا نهم مهرماه)، آغاز شد.


    دکتر " گیتا موللی " عضو هیات علمی و دبیر کمیته مطالعات "کم شنوایی و ناشنوایی" دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره این پویش مردمی به خبرنگار وبدای دانشگاه، گفت:  این فعالیت با همکاری مشترک گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال و انجمن دانشجویی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز حمایتی فرانک و انجمن احیای شنوایی ایران (جوانان کاشت حلزونی)، برگزار شده است.



     وی افزود: این پویش در سال گذشته، هدف " آگاهسازی دانشگاه ها نسبت به چگونگی ارتباط با دانشجویان کم شنوا " را پیگیری کرد و امسال، با هدف " آگاهسازی جامعه به اهمیت مداخله زودهنگام برای شیرخواران کم شنوا و ناشنوا  " برگزار شده است.


    دکتر موللی اظهار کرد که این پویش، بصورت مردمی و مجازی اداره می شود، اما در دومین روز از هفته جهانی ناشنوایان (چهارشنبه - سوم مهرماه) با برپایی غرفه در بخش ورودی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و بصورت حضوری اطلاع رسانی خواهد شد.


   این عضو هیات علمی خاطرنشان کرد که از هر هزار کودکی که در هر کشوری به دنیا می آیند، سه الی شش کودک، ناشنوا هستند، و این درحالی است که با تشخیص و مداخله زودهنگام (از بدو تولد)، و استفاده از روش های علمی و تخصصی، توانایی سخن گفتن و زندگی عادی همانند کودکان شنوا برای آنان امکانپذیر خواهد شد.


    وی تاکید کرد که تحقیقات زیادی طی سالهای اخیر در مورد ناشنوایی انجام شده و علم دنیا درمورد ناشنوایی پیشرفت های زیادی کرده است، نوع روش ارتباطی کودک ناشنوا و کم شنوا براساس نیازهای او و به انتخاب خانواده، مشخص می شود و هیچ روش آموزشی یا ارتباطی مزیتی بر دیگر روشها ندارد (زبان اشاره یا زبان گفتاری،  یا هردو آنهاست)، بلکه مهم، "زمان مداخله "  است و اینکه همه اصول دهگانه مداخله زودهنگام برای کودک اجرا شود.


   بگفته وی، پنج سال پیش ( سال ۲۰۱۴ میلادی)، گردهمایی بزرگی با حضور تعداد زیادی از اندیشمندان، موسسات توانبخشی کودکان ناشنوا، انجمنهای علمی و والدین ناشنوایان پیشرو در این حوزه، برگزار، و با همفکری و با استناد به انبوهی از بررسی های مبتنی برشواهد، بیانیه ای جهانی درمورد " آموزشها و مداخلات زودهنگام لازم برای کودکان ناشنوا و کم شنوا " تهیه شد و این بیانیه تحت عنوان " اصول بالینی مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا و کم شنوا "، مورد تایید همه انجمنها و موسسات معتبر جهان قرار گرفت.


   دبیر کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی افزود: براساس این بیانیه،  اگر ناشنوایی کودکان در بدو تولد (نوزادی ) تشخیص داده شود و براساس اصول علمی، آموزش داده شوند، این کودکان نیز می توانند مانند افراد شنوا، بخوانند، بنویسند و زبان داشته باشند، تحصیل کنند و به همه پتانسیلهای خود همانند کودکان شنوا دست یایند.


انتهای پیام/


تنظیم خبر: نعیمی پور


 



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 15138
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: