• 1401/12/13 - 10:38
  • - تعداد بازدید: 184
  • - تعداد بازدیدکننده: 7
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
مصوبات شورای پژوهش دانشگاه:

همه مراکز تحقیقاتی دانشگاه، موظف به طراحی " کلان پروژه های تحقیقاتی " شدند

شورای پژوهشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن تشکیل جلسه با حضور سرپرست دانشگاه، معاونان تحقیقات و درمان، مدیران زیرمجموعه معاونت تحقیقات و فناوری و روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه، " طراحی کلان پروژه های تحقیقاتی در حوزه سلامت اجتماعی توسط همه مراکز تحقیقاتی " را به تصویب رساند.




















   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، این تصمیم در پی واگذاری مرجعیت علمی حوزه سلامت اجتماعی از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و اختصاص اعتبارات به این منظور، گرفته شد.


    دکتر حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ابتدای این نشست که به عنوان آخرین نشست سال 1401 برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه، گفت: با حمایت دکتر حسینی سرپرست دانشگاه، دکتر پناهی معاون تحقیقات وزارت بهداشت، مرجعیت علمی حوزه سلامت اجتماعی را به دانشگاه ما واگذار کرد و در اجلاس معاونان تحقیقات دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز بر مشارکت دیگر دانشگاه های کشور در اجرای کلان پروژه های مربوط به این حوزه تاکید کرد.


   وی افزود: با تلاش دکتر وامقی، دکتر نصرتی نژاد و دیگر اساتید حوزه رفاه و سلامت اجتماعی دانشگاه، نقشه راه برای این حوزه تهیه و دو کلان پروژه طراحی شد که در دستورکار مراکز تحقیقاتی و گروه های آموزشی دانشگاه قرار گرفت.


   دکتر خانکه اظهار داشت: همه مراکز تحقیقاتی در راستای همین برنامه، تا خردادماه 1402 فرصت دارند که کلان پروژه هایی براساس " مرجعیت سلامت اجتماعی " و " برنامه استراتژیک دانشگاه " تعریف کنند، تا با حمایت مالی (تا سقف یک میلیارد تومان) و مشارکت همه گروه ها و مراکز، نسبت به اجرای آن ها اقدام شود.


    وی در همین ارتباط، از تشکیل کارگروه ارتقای سلامت اجتماعی در معاونت تحقیقات و فناوری خبر داد که متشکل از روسای مراکز تحقیقاتی و نمایندگان معاونت های مختلف دانشگاه می باشد.


    وی افزود: محققانی که برای طرح های پژوهشی گرنت می گیرند، بشرط آنکه در سامانه پژوهان ثبت شود، مشکلی برای اجرا نخواهند داشت.


    معاون تحقیقاتی دانشگاه تصریح کرد: مراکز تحقیقاتی براساس برنامه ها و سیاستگذاری سال آینده، می توانند 30 درصدی از تحقیقات خود را بر مبنای ماموریتها و حیطه کاری و غالب تحقیقات را بر کلان پروژه های مدیریتی خود قرار بدهند.


    دکتر خانکه همچنین به موضوع جذب نیروی هیات علمی برای مراکز تحقیقاتی پرداخت و گفت: براساس دستورالعمل جدید وزارت بهداشت، جذب نیروی هیات علمی برای مراکز تحقیقاتی، به عنوان " هیات علمی پژوهشی " و با تائید معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امکانپذیر است. لذا، مراکز تحقیقاتی درخواست جدیدی برای جذب نیروی هیات علمی ارائه بدهند تا برای معاونت تحقیقات وزارت بهداشت ارسال شود.


    وی در مورد پایان نامه های دانشجویان نیز اظهار داشت: پایان نامه ها باید به سمت و سویی بروند که سه شاخص " تاثیرگذاری در سطح منطقه، استان و کشور " را دارا باشد. با هماهنگی معاونت آموزشی، مقرر شده است که پایان نامه ها بعد از تصویب تحصیلات تکمیلی، به پژوهش معرفی بشود.


   در ادامه، دکتر سیدعلی حسینی سرپرست دانشگاه در سخنان کوتاهی، بر طراحی کلان پروژه ها توسط روسای مراکز و مدیران گروه ها تاکید کرد و گفت: در ادامه واگذاری مرجعیت علمی حوزه سلامت اجتماعی به دانشگاه ما، دو کلان پروژه طراحی شد که برای سال آینده اجرا می شود و شروع اجرای کلان پروژه های دیگر خواهد بود.


   وی همچنین بر ارائه بموقع پایان نامه های دانشجویان بویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی تاکید کرد و افزود: باید فرایند طراحی و ارائه پایان نامه ها در بازه زمانی مشخص و چگونگی ارائه و دفاع آن، برای دانشجویان مشخص شود و این فرایند به صورت دستورالعمل به آنان اعلام شده باشد.


   در ادامه این نشست، دکتر کیانوش عبدی مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه با اشاره به دیگر موارد دستور این جلسه، گفت: همه مطالب که در این نشست بیان می شود، در جلسات روسای مراکز تحقیقاتی با مدیران گروه های آموزشی، مطرح شده است.


   وی همچنین چگونگی ثبت درخواست مراکز تحقیقاتی برای جذب نیروی هیات علمی را نیز توضیح داد و از روسای مراکز تحقیقاتی خواست که فهرست جدیدی برای سال 1402 ارائه بدهند که براساس دستورالعمل جدید، مراحل اداری آن پیگیری شود.


   در ادامه، " تعیین اولویت های پژوهشی براساس سیاستگذاری کمیته های قرارگاه جوانی جمعیت " از دیگر موارد دستور جلسه مطرح شد که در همین ارتباط با توضیحات دکتر حسینی و دکتر خانکه و تبادل نظر روسای مراکز تحقیقاتی، مقرر شد که با توجه به نقش کلیدی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در حوزه سلامت اجتماعی، همه مراکز، طرح های تحقیقاتی با اولویت سیاست های ملی در زمینه جوانی جمعیت، را طراحی کنند.


   سرپرست دانشگاه از مراکزی مانند SDH و سالمندی که در این خصوص کار کردند، تشکر کرد و از دیگر مراکز نیز خواست تا به این موضوع، توجه ویژه داشته باشند و خاطرنشان کرد: مراکز تحقیقاتی و گروه های آموزشی که در جهت اولویت های دانشگاه فعالیت می کنند، مورد تشویق قرار می گیرند.


    " تصویب پایان نامه – طرح ها در راستای استخراج خلاصه سیاستی، راهنماهای بالینی، تولیدات رسانه ای، تبعیت از کلان پروژه ها، سالمندی جمعیت و اولویت های حوزه جوانی جمعیت " از دیگر موارد دستورجلسه بود که در این ارتباط، دکتر خانکه معاون تحقیقات دانشگاه بر تهیه خلاصه سیاستی از نتایج همه مطالعات مراکز تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: از دانشجویان برای جمع آوری اطلاعات و تهیه خلاصه های سیاستی استفاده شود.


   وی افزود: خلاصه های سیاستی مبتنی بر تحقیقات، بویژه طرح های تاثیرگذار در برنامه محققان قرار بگیرد تا در سیاستگذاری ها و برنامه های کلان کشور مثمرثمر باشد.


   در ادامه، بر " واگذاری پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی پس از دفاع، به معاونت تحقیقات " و ثبت آن در سامانه پژوهان تاکید شد و دکتر عبدی مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات، فرایند آن را توضیح داد.


   " مغایرت تعداد طرح های تحقیقاتی خاتمه یافته در سامانه  NEWS  و سامانه جامع طرح های تحقیقاتی علوم پزشکی " در این نشست مطرح شد و دکتر اشتری مدیر امور اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه ضمن توضیح در مورد آن، گفت که در حال بازنگری و تکمیل اطلاعات هستیم.


   " برگزاری دومین کنگره ملی مشاوره توانبخشی ایران در سال آینده " از دیگر مواردی بود که جهت اطلاع روسای مراکز تحقیقاتی و مدیران مربوطه مطرح شد.


   در ادامه این نشست، در بخش بررسی درخواست محققان طرح های در دست اجرا برای دریافت حمایت مالی دانشگاه، ضمن قرائت مشخصات طرح ها و اعتبار درخواستی محققان، دکتر خانکه معاون تحقیقات دانشگاه در این ارتباط ، از مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات خواست تا پروتکلی تنظیم و اعلام شود، مبنی بر اینکه (1- به میزان 20 درصد از اعتبارات طرح ها برای اجرای کامل تعهدات، نگه داشته شود.  2- اگر محققی به تعهدات خود عمل نکرد، طرح مجددی به ایشان سپرده نشود. )


    وی همچنین تاکید کرد که طرح های با اعتبار بالای 50 میلیون تومان، باید دارای خلاصه سیاستی باشند و لذا، از ابتدا جزو تعهدات محقق قرار بگیرد.


   معاون تحقیقات تصریح کرد: باید سیاست ها و برنامه ها به سمتی برود که شاخص های وزارت بهداشت را تامین کند.


   دکتر خانکه در پایان این نشست، پیشاپیش فرارسیدن سال نو را به همه همکاران معاونت پژوهش تبریک گفت و برای آنان دعای خیر همراه با سلامتی و موفقیت داشت.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


 







 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 25707
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: