• 1401/06/05 - 14:00
  • - تعداد بازدید: 258
  • - تعداد بازدیدکننده: 6
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نمایش توانمندی شرکت های فناور دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نمایشگاه "هفته دولت"

معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از اول شهریورماه و همزمان با " هفته دولت "، با همکاری روابط عمومی دانشگاه و شرکت های تحت پوشش مرکز رشد فناوری دانشگاه، نمونه هایی از تجهیزات توانبخشی تولید شده که حاصل توانمندی محققان، مهندسان و درمانگران حوزه توانبخشی است، در فضای نمایشگاهی واقع در بخش ورودی ساختمان حوزه ریاست دانشگاه، به نمایش گذاشته است.




















     به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، شرکت دانش بنیان " توان دانش مهرسام " و شرکت های فناور " کارما آرین نوین ایرانیان "، " آیت " و " ارتا سازه "، شرکت های حاضر در نمایشگاه " هفته دولت " در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می باشند.


    شرکت تامین، تجهیز و توسعه فناوری های ورزش و سلامت " آیت "، از جمله شرکت های حاضر در  نمایشگاه هفته دولت در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است که خبرنگار وبدای دانشگاه با مهندس آیت پرویزی، نماینده این شرکت در نمایشگاه و ایده پرداز "دستگاه کشش کمر و زانو " بعنوان اختراع این شرکت به گفت و گو نشست.


    این دستگاه که مشابه خارجی ندارد، در ایران و آمریکا ثبت اختراع شده است و در مسابقات اختراعات ژنو سال 2022 میلادی که دو هفته پیش برگزار شد، مقام دوم را کسب کرده است. هم اکنون مخترع این دستگاه با کمک مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه در حال تهیه و انتشار مقالات مربوط به آن در سطح بین الملل می باشد.


   مهندس پرویزی درباره دستگاه کشش کمر و زانو که اختراع شرکت " آیت " است، گفت: این دستگاه ، یک سری فعالیت های فیزیوتراپی را بصورت مکانیکی و با قرار گرفتن بیمار در داخل آن، انجام می دهد.


   وی تصریح کرد که این دستگاه، بی خطرترین وسیله برای بهبود و درمان دیسک کمر و تنگی کانال نخاع در مراکز درمانی و برای افراد سالم، جنبه ریکاوری و رفع خستگی از فعالیت های روزمره و خاصیت ماساژ درمانی دارد. ضمن آنکه در بهبود دردهای ناشی از گودی کمر، سیاتیک، رباط های زانو و ستون فقرات، مفید است.


   بگفته مهندس پرویزی، این دستگاه که برای کشش همزمان گردن، کمر و زانو – کشش همزمان گردن و مفصل شانه که برای رهاسازی دردهای کمربند شانه ای بکار می رود، مبتنی بر روش کششی خاصی طراحی و ساخته شده است که در نوع خود نسبت به روش های کششی موجود در بازار، منحصربفرد بوده و این روش غیر تهاجمی، براساس نیروی وزن و توانایی هر فرد تعیین و اعمال می شود.


   وی توضیح داد که این دستگاه برخلاف روش های مرسوم، ابتدا توسط مفصل ران، اتصال لگن به خاجی و به ترتیب اتصال خاجی به مهره پنجم کمری را مورد تاثیر قرار می دهد و در ادامه، کشش به ترتیب از مهره پنجم به مهره های چهارم، سوم ، دوم و اول ، و گاها مهره های پشتی که شایع ترین دردهای ستون مهره ها در این نواحی مشاهده می شود، ایجاد می کند.


    وی همچنین " ثابت نگه داشتن پائین تنه از محل زیر زانوها و استخوان ران که در هیچ یک از محصولات مشابه وجود ندارد، ایجاد تنوع در کشش و ریکاوری ناحیه کمر و زانو با طراحی برآیند مناسب دو نیروی افقی و عمودی، قابلیت پرس و آزادسازی عصب سیاتیک و عضله پیریفورمیس، تعدیل غلظت خون وریدی و خون رسانی مطلوب به سلول های بدن، قابلیت کشش بافت های کوتاه شده پشت ران و کشش عصب سیاتیک " را از جمله ویژگی های دستگاه ریکاوری کمر و زانو ذکر کرد.


    مهندس پرویزی با اشاره به اینکه این اختراع شامل دو قسمت اصلی مکانیکی و الکترونیکی است، گفت: این محصول، در پیشگیری دردهای کمر و زانو، توانبخشی و کاهش خستگی مفاصل تنه و پائین تنه و تامین ریکاوری جسمی و ذهنی افراد با اعمال کشش های متنوع ، کاربرد دارد.


   وی افزود: خروجی عملکرد این دستگاه، انگیزه افراد را برای انجام وظایف روزمره، تقویت و انرژی روانی ارتقاء می بخشد و تاثیر مثبتی بر کاهش فشارهای فیزیکی، تنش های عصبی مهره ای و بالاخص کاهش دردهای زانو ناشی از کهولت سن و یا کار زیاد دارد.


*****


   کفی های ارتوپدی با نام تجاری " ارتا سازه "، محصول دیگری است که تحت حمایت مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تولید می شود و شرکت (تارا، الهه، ملیکا) سازنده محصولات " ارتا سازه " ، نمونه هایی از این کفی های سفارشی را در نمایشگاه هفته دولت که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برپا شده، به نمایش گذاشته است.


    مهندس "مصطفی علامی" کارشناس ارتز و پروتز و پژوهشگر شرکت، در باره سابقه فعالیت و ویژگی های محصولات ارتا سازه گفت: شرکت در سال 1396 با هدف تبدیل نتایج پژوهشی به ارزش عینی تاسیس شد و اولین فعالیت این شرکت، بررسی وضعیت ارتزهای ناحیه پا در دنیا و مهندسی معکوس آن در ایران بود که پس از چهار سال تحقیق و پژوهش، هم اکنون با همکاری متخصصان پلیمر، بیومکانیک، بیوالکترونیک، ارتوپدی فنی، IT و نرم افزار، وارد مرحله طراحی و ساخت ارتزهای کف پا و بازاریابی آن در داخل و خارج از کشور شده است.


   وی افزود: خوشبختانه محصولات ما در دو کشور کانادا و افغانستان فروخته شده و برای کشورهای دیگر مانند هند، پاکستان و چند کشور افریقایی هم که نمونه محصولات را ارسال کردیم، مورد استقبال قرار گرفته است.


   مهندس علامی در توضیح چگونگی عملکرد کفی های ارتوپدی ارتا سازه اظهار داشت: ارتزها، وسایلی هستند که برای کمک، مقاومت، تسهیل، تثبیت یا بهبود دامنه حرکتی و ظرفیت عملکردی مفاصل استفاده می شوند و  ارتزهای شرکت ارتا سازه که براساس شرایط کف پای بیمار و نوع کفش او طراحی و ساخته می شود، می تواند براساس تجویز، از نوع عملکردی یا تطابقی باشند.


   وی با تاکید بر اینکه مشکلات پا را می توان با فناوری بالا که در کفی ارتوپدی سفارشی بکار گرفته شده، درمان کرد، افزود: افرادی که فعالیت های زیاد ورزشی دارند و یا براساس شغل و حرفه خود مجبور به ایستادن و یا راه رفتن طولانی مدت هستند، مانند ورزشکاران یا پلیس های راهنمایی و رانندگی، کفی های ارتوپدی می توانند در افزایش عملکرد آنان و یا در کاهش خستگی ناحیه پا موثر باشند.


    علامی همچنین توضیح داد: با توجه به اینکه از تکنولوژی روز دنیا برای طراحی و ساخت کفی ارتوپدی در داخل کشور استفاده می کنیم، لذا برای هر یک از انواع کفش های کودکان، مردان و زنان (با پاشنه و بدون پاشنه)، کفی سفارشی با توجه به شرایط پای بیمار، مشکل بیمار، نوع کفش بیمار و حتی شرایط زانوی بیمار (مثلا، پرانتزی بودن زانو)، طراحی و ساخته می شود.


    وی تصریح کرد: اما این درحالی است که یک فرد با داشتن یک کفی ارتوپدی سفارشی برای یک کفش اسپرت و بدون پاشنه خود، نمی تواند از همان کفی برای کفش دیگری که دارای پاشنه است، استفاده کند. چرا که کفی طراحی و ساخته شده با توجه به نوع کفش آن فرد، که در اختیار شرکت قرار می گیرد و بررسی شرایط جسمی ناحیه پای فرد بهنگام پوشیدن همان کفش، طراحی و ساخته می شود.


    وی در پاسخ به این سئوال که معمولا سفارش دهندگان کفی ارتوپدی، بیشتر دارای چه مشکلاتی هستند ؟، گفت: براساس نگرش بیومکانیکی، مشکلات کف پا زیاد است و لذا مداخلات برای طراحی و ساخت کفی مناسب هر پا و برای هر کفشی هم زیاد می باشد، اما در کل، صافی کف پا و قوس زیاد کف پا، شایع ترین مشکلات افراد جامعه است که برخلاف تصور افراد، قوس زیاد کف پا نیز به همان اندازه صافی کف پا، ایجاد مشکل می کند.


    این پژوهشگر حوزه ارتوپدی فنی، همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار درباره کفش های طبی موجود در بازار گفت: این کفش ها نمی توانند کاملا " ارتوپدی " و مناسب پای همه افراد باشند، چرا که ویژگی پای همه افراد با یک سایز مشخص، با هم یکسان نیست و در نتیجه یک کفش آماده برای فروش در فروشگاه، نمی تواند نیاز همه خریداران را با توجه به شرایط متفاوت پای آنها، تامین کند. بنابر این پیشنهاد می شود که یک کفش معمولی با سلیقه هر فرد می تواند با کفی ارتوپدی سفارشی که براساس ویژگی های پای فرد و نوع کفش، ساخته می شود، تبدیل به یک کفش طبی شود.


    وی در مورد قیمت یک جفت کفی ارتوپدی سفارشی ساخت ارتا سازه، گفت: یک جفت کفی سفارشی ارتا سازه، حدود یک میلیون تومان برای خریدار قیمت گذاری می شود که با توجه به قیمت کنونی ارز، واردات محصولات مشابه خارجی به کشور، چند برابر قیمت محصول ایرانی، برای مصرف کننده تمام می شود.


    نماینده ارتا سازه در نمایشگاه هفته دولت در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی خاطر نشان کرد که این محصول تحت حمایت مرکز رشد فناوری این دانشگاه است و به افراد دارای معلولیت که از بضاعت کافی برای خرید این کفی های ارتوپدی برخوردار نیستند، تسهیلات خرید اعطا می کند که شامل تخفیف های قابل توجه و یا شرایط ویژه رایگان می شود.


   علامی با اشاره به اینکه دستگاه های بکار گرفته شده در کارگاه ارتا سازه نیز توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، افزود: در واقع، صفر تا صد مراحل شکل گیری کارگاه و ساخت این محصولات در داخل کشورمان انجام شده است و ضمن آنکه به خریداران، ضمانت کیفیت محصولات ارتا سازه ارائه می شود، می توانیم این تکنولوژی را به کشورهای دیگر هم صادر کنیم.


    گفتنی است که کلینیک ارتا سازه برای قبول سفارش متقاضیان کفی های ارتوپدی، در " تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، جنب مسجد بقیه ا... الاعظم، کوچه نصرتی، پارکینگ صدرا، طبقه دوم شرقی " واقع شده است.


*****


    شرکت دانش بنیان " توان دانش مهرسام "، از دیگر شرکت های حاضر در نمایشگاه هفته دولت در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است که دکتر امیرسالار جعفرپیشه عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مدیرعامل این شرکت، درباره تولیدات این شرکت گفت: شرکت توان دانش مهرسام در زمینه تولید تجهیزات پیشرفته توانبخشی فعالیت می کند و عمده فعالیت شرکت در دو حوزه اصلی " تجهیزات بایوفیدبک " و " تجهیزات رباتیک در حوزه توانبخشی " می باشد.


    وی افزود: شرکت توان دانش مهرسام، در زمینه تولید تجهیزات بایوفیدبک، اولین شرکت با مجوز رسمی برای تولید این تجهیزات در ایران محسوب می شود و طی سه یا چهار سال گذشته، با تولید و عرضه وسیع آن به بازار، در میان همه برندهای ایرانی و خارجی، لقب پرفروش ترین بایوفیدبک را داشته و افتخار می کنیم که در اقصی نقاط کشور، این تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد و متخصصان طب فیزیکی و کاردرمانی که با این تجهیزات کار می کنند، اعلام رضایت کرده اند و مدعی هستیم که تاکنون هزاران بیمار با این تجهیزات، بهبود پیدا کرده و درمان شدند.


    دکتر جعفرپیشه درباره تجهیزات بایوفیدبک تولیدی شرکت خود که نمونه ای از آن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد، گفت: حوزه کاربرد تجهیزات بایوفیدبک برای توانبخشی جسمی است، و در بهبودی افرادی که دچار فلجی بل (فلج صورت) می شوند و در دوران کرونا و به دلیل عوارض بیماری، شیوع بسیار پیدا کرد و افرادی که دچار سکته مغزی و با اسپاسم های عضلانی هستند و یا بی اختیاری ادرار دارند، کاربرد دارد. و در واقع، طیف وسیعی از توانبخشی با این سیستم که به آن " سیستم جامع بایوفیدبک " گفته می شود، و دارای انواع توپ ها و وسایل با ثبت سیگنال مرتبط با عضلات مختلف است، قابل استفاده می باشد.


    وی افزود: این سیستم، طیف وسیعی از نرم افزارهای متنوع دارد که شامل چندین بازی، و چندین گییج و ماژول تصویری و پازل و ... است که تعامل خوبی با بیمار برقرار می کند و انگیزه فرد برای اجرای مداوم برنامه توانبخشی را حفظ می کند.


   مدیرعامل شرکت توان دانش مهرسام همچنین گفت که این شرکت، علاوه بر سیستم جامع بایوفیدبک، صندلی حمام کودکان فلج مغزی (CP) مطابق با شرایط این کودکان و حفظ ایمنی و بهداشت آنان ، و یک صندلی توالت فرنگی با توجه به شرایط سالمندان و برای حفظ ایمنی و راحتی آنان تولید کرده که نمونه هایی از آنها را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.


    دکتر جعفرپیشه درباره برنامه های شرکت خود نیز افزود: برنامه داریم تا به " توسعه محصولات جدید " بپردازیم همانطورکه در حال حاضر، یکی دو محصول در مرحله تحقیق داریم تا ان شاالله در سال آینده مورد رونمایی قرار بدهیم و " صادرات محصولات موجود " نیز از دیگر برنامه های این شرکت می باشد.


*****


     «  افشین نعمتی » فارغ التحصیل مقطع کارشناسی کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، دیگر فناور تحت پوشش مرکز رشد دانشگاه است که به واسطه  ساخت " واکر فیدبکی تقویت کننده عضلات اندام تحتانی " و ثبت این اختراع، در نمایشگاه دستاوردهای فناورانه به مناسبت هفته دولت حضور دارد.


    نعمتی، " واکر فیدبکی تقویت کننده عضلات اندام تحتانی " را به عنوان اختراع خود به نمایش گذاشته است و  در این باره گفت: این واکر می‌تواند در بیمارانی که دچار فلج یک‌طرفه هستند، تأثیر داشته باشد و نشان دهد که سمت فلج نسبت به سمت سالم چقدر دچار کاهش ناتوانی شده است. این واکر همچنین نشان می‌دهد وضعیت اندام تحتانی بیماری که به کلینیک مراجعه کرده، چطور است و تا چه میزان وزن را می‌تواند تحمل کند و لذا، این اختراع می تواند برای ارزیابی اولیه  در کلینیک‌های کاردرمانی و  فیزیوتراپی استفاده شود.


    نعمتی در مورد چگونگی عملکرد این واکر گفت: به فرض که مشخص شود سمت راست بدن فرد تنها می‌تواند ۳۰ درصد از وزن تنه و اندام تحتانی را تحمل کند، حساسیت ویبراتورهای داخل واکر را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که اگر وزن بیش از حدی روی لوسل‌ها وارد شود، ویبراتورها شروع به لرزش می‌کنند و این پیام را به بیمار می‌دهند که وزن بیش از حدی روی واکر انداخته و باید از توان بدنی خودش استفاده کند.


    وی با اشاره به اینکه حدوداً ۷۰ درصد وزن فرد توانخواه روی واکر اعمال می‌شود، افزود: عملکرد این واکر باعث می‌شود، تقویت عضله اندام تحتانی فقط به کلینیک‌های توانبخشی محدود نشود و بیمار می‌تواند در منزل یا داخل خیابان هم به وسیله این واکر، از حداکثر توان و ظرفیت اندام تحتانی‌اش استفاده کند.


    گفتنی است؛ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 8 مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی)، از طریق مراکز درمانی تابعه، نسبت به ارائه خدمات مربوط به این سه حیطه فعالیت دانشگاه اقدام می کند.


   هم اکنون،  12 شرکت دانش بنیان و فناور، و حدود  8 هسته فناور تحت حمایت مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فعالیت می کنند.


انتهای پیام/







 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 23549
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: