• 1400/01/21 - 08:08
  • - تعداد بازدید: 305
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نشست مدیران گروه های آموزشی و روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد

نخستین نشست مدیران گروه های آموزشی و روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سال نو، با حضور رئیس دانشگاه، معاونان آموزش، درمان، توسعه مدیریت و فرهنگی – دانشجویی، به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه با تبریک آغاز سال نو و فرارسیدن ماه مبارک رمضان که در آستانه آن قرار داریم، مروری بر وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور داشت و از دکتر خراسانی معاون درمان دانشگاه خواست تا مراکز درمانی بویژه بیمارستان های تحت پوشش آمادگی داشته باشند تا در صورت لزوم و نیاز به تخت بستری، در درمان بیماران کرونایی کمک کنند.



    وی همچنین از فعالیت های دانشگاه در روزهای پایانی سال گذشته گفت که پرداخت همه مطالبات تا 29 اسفندماه انجام شده بود، برنامه اصلاح و بازسازی فضای فیزیکی در بخش های مختلف دانشگاه پیشرفت خوبی داشت و همچنان در سال جدید نیز ادامه دارد، ضمن آنکه عملیات اجرایی پروژه های عمرانی دانشگاه که از سرگرفته شده بود، در سالجاری ادامه خواهد داشت.


   دکتر خانکه، با اشاره به تغییر نام دانشگاه که خواسته دیرینه همه مدیران و همکاران در دانشگاه بوده، افزود: با تغییر نام دانشگاه، گویا حلقه مفقوده نظام سلامت که رسیدگی به سلامت اجتماعی است، محقق شد و با توجه به توانمندی دانشگاه برای مرجعیت این حوزه، مسئولان در خارج از دانشگاه نیز باید به این باور برسند و برای اثبات آن، نیاز به تغییر نگرش اعضای هیات علمی و مسئولان در داخل دانشگاه است، ضمن آنکه هم راستای آن می توانیم موضوع مرجعیت و سیاستگذاری حوزه توانبخشی را پیگیری کنیم.


   رئیس دانشگاه ، واگذاری شبکه تحقیقات سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ده شبکه ملی تحقیقات، به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را اتفاق مبارکی دانست و از زحمات دکتر خرم خورشید معاون تحقیقات و قائم مقام معاون تحقیقات وزارت بهداشت در این زمینه تشکر کرد.


   وی تاکید کرد که با این ماموریت ها، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، متولی حوزه سلامت اجتماعی است و ابلاغ مقام عالی وزارت برای مسئولیت " رصدخانه اجتماعی کووید 19 "، نشان می دهد که موضوع کووید، شروع این مسئولیت بوده  و لازم است که متخصصان و اساتید دانشگاه با تغییر نگاه سنتی، خود را قسمتی از این ماموریت بدانند و همه برنامه های خود را به این سمت سوق بدهند.


   وی به چهار محور ماموریتی ذکر شده در ابلاغ وزیر محترم بهداشت اشاره کرد و افزود: در کمتر از یک ماه، با همکاری 30 تا 40 نفر از همکاران در دانشگاه، بخش اولیه از نظرسنجی عمومی در ارتباط با واکسن کرونا، انجام و نتایج آن بزودی آماده و برای مقام عالی وزارت ارسال می شود.


   دکتر خانکه، دغدغه ابعاد اجتماعی و تاثیرگذاری آن بر کنترل، روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا را از جمله مواردی خواند که مورد تاکید ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز می باشد و گفت: 86 درصد مرگ ناشی از کرونا مربوط به سالمندان است و دو درصد مرگ ها نیز در میان افراد با بیماری های زمینه ای می باشد، و درحالی که با هر تجمعی بمناسبت اعیاد و یا عبادت در ماه های محرم و رمضان، آمار مبتلایان و فوت شدگان بیشتر می شود، " بررسی ابعاد اجتماعی کرونا در جامعه " ضروری است، تا با توجه به ابعاد اجتماعی شیوع این بیماری، بتوان مداخلات لازم را برنامه ریزی و اجرا کرد.


   وی افزود: با بررسی ابعاد اجتماعی این بیماری، می توان تاثیرات درازمدت، میان و کوتاه مدت مداخلات ستاد ملی مبارزه با کرونا را پیش بینی کرد و براساس انتظاری که از رصدخانه اجتماعی کووید می رود، باید شواهد علمی تولید شود و در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.


   موضوع دیگر که رئیس دانشگاه با مدیران گروه های آموزشی و روسای مراکز تحقیقاتی در میان گذاشت، برنامه پنج ساله استراتژیک دانشگاه بود که با طرح این سئوال " تصویر ما از پنج سال آینده چیست ؟ "، گفت: عملکرد هیات علمی ضریب K و ارزیابی آن برای نیازسنجی گروه ها نسبت به جذب هیات علمی، و توجه به ماموریت های دانشگاه در کسب مرجعیت حوزه های سلامت اجتماعی و توانبخشی و بررسی امکانات لازم برای تحقق این اهداف، بسیار حائز اهمیت است.


   *****


   پیش از سخنان رئیس دانشگاه، دکتر محمدرضا خدایی معاون آموزشی دانشگاه طی سخنانی، با اشاره به ابلاغ وزیر محترم بهداشت و واگذاری مسئولیت رصدخانه اجتماعی کووید 19 به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، همکاری همه گروه ها و مراکز تحقیقاتی برای مشارکت در اجرای ماموریت های این رصدخانه را متذکر شد.


   وی، تدوین برنامه پنج ساله استراتژیک دانشگاه را با همکاری گروه ها و مراکز تحقیقاتی امکانپذیر دانست و افزود: همه مدیران گروه ها نسبت به تدوین این برنامه در مجموعه تحت مدیریت خود اقدام کنند.


   دکتر خدایی همچنین از مدیران گروه ها و روسای مراکز خواست تا نظرشان را در مورد فرم ترفیع پایه و جا نمایی ساختمان جدید آموزش که در برنامه های عمرانی دانشگاه پیش بینی شده، اعلام کنند و با توجه به شرایط کرونایی کشور و وضعیت قرمز شهر تهران، در برنامه های کارورزی دانشجویان، تجدید نظر کرده و تغییرات آن را برای مدیریت آموزش دانشگاه ارسال کنند.


*****


   دکتر سیدعلی حسینی مدیر گروه کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با اشاره به واگذاری مسئولیت رصدخانه اجتماعی کووید 19 به دانشگاه که فرصتی برای دانشگاه محسوب می شود، ورود همه گروه های آموزشی به این عرصه را پیشنهاد کرد.


   وی افزود: حتی گروه ها و مراکزی که به ظاهر مرتبط با کووید نیستند، می توانند این ارتباط را ایجاد کنند و دانشجویان خود بویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به این سمت ببرند.


   وی همچنین از تهیه پروپوزال یکی از دانشجویان خود در ارتباط با کووید گفت که می تواند منتج به تولید شواهد علمی خوبی در این زمینه بشود.


*****


   دکتر مهرداد فرخی معاون توسعه مدیریت دانشگاه و رئیس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی کووید 19، از تشکیل این دبیرخانه و امکان مشارکت همه گروه ها در فعالیت های آن بصورت مستقیم و غیرمستقیم گفت.


   وی از مدیران گروه های آموزشی خواست تا درصورتی که طی یک سال گذشته روی مباحث مربوط به کووید، فعالیتی را انجام داده اند، گزارشی از نتایج مربوط به آن، در اختیار دبیرخانه رصدخانه قرار بدهند.


   رئیس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی کووید 19 افزود: نقشه اولیه برای فعالیت رصدخانه تهیه شده و این نقشه راه برای مدیران گروه ها و مراکز تحقیقاتی ارسال می شود تا نظر خود را در خصوص آن اعلام کنند.


   دکتر فرخی تصریح کرد که اعتبارات لازم برای حمایت مالی از فعالیت های گروه ها در ارتباط با رصدخانه، تامین می شود.


   وی همچنین از مدیران آموزشی خواست تا در مورد جا نمایی ساختمان جدید آموزش که مجوز ساخت آن کسب شده، نظر بدهند تا سریعتر نسبت به آغاز عملیات اجرایی این پروژه اقدام شود.


*****


    دکتر حسن رفیعی مدیر گروه سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه، با تبریک به مناسبت واگذاری مسئولیت رصدخانه اجتماعی کووید 19 به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پیشنهاد داد که هسته کوچکتری برای این منظور تشکیل شود و موارد در این گروه، نهایی و سپس، اعلام شود.


   وی همچنین در مورد برنامه راهبردی دانشگاه نیز برقراری گفتمان راهبردی در میان همکاران را پیشنهاد داد و افزود: برنامه ای که با همفکری همدیگر تهیه شود، نتیجه داشته و بهتر عملیاتی خواهد شد.


*****


    دکتر واحدی مدیر مرکز EDC دانشگاه، در ارتباط با برنامه استراتژیک دانشگاه با تاکید بر اینکه مدیران گروه ها باید مستقیما نسبت به برنامه گروه خود اعلام نظر کنند، اظهار داشت: فرم های نظرسنجی در خصوص این برنامه، به گروه ها ارسال شده است و تا آخر این هفته اگر نظرها اعلام شود، می توان تا هفته آینده جمع بندی و برنامه استراتژیک را سریعتر طراحی کرد.


*****


   دکتر یونس لطفی مدیر گروه آموزشی شنوایی شناسی دانشگاه، طی سخنانی گفت که براساس رسالت دانشگاه، باید تمرکز بر سلامت اجتماعی باشد، پایان نامه ها جزئی از سلامت اجتماعی شود و همه فعالیت ها با نگرش خاص سلامت اجتماعی اجرا شوند.


   وی در مورد تهیه برنامه استراتژیک نیز پیشنهاد داد که برای تهیه این برنامه، ساختارمند حرکت شود تا برنامه قابلیت عملیاتی شدن را داشته باشد.


*****


   دکتر فلاحی مدیر گروه پرستاری دانشگاه،  فعالیت پیرامون موضوع کووید را مربوط به زمان حال که در بحران شیوع این بیماری هستیم، دانست و گفت: هم اکنون شش پژوهش در ارتباط با کووید، توسط دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد گروه پرستاری در حال اجراست تا در زمان کوتاهی بتوانیم، نتیجه گیری و اطلاعات آن منتشر شود.


   وی در مورد تدوین برنامه استراتژیک گروه ها نیز پیشنهاد داد تا متخصصان این حوزه به کمک مدیران گروه ها بیایند و در نگارش این برنامه، به آنان کمک کنند.


*****


   دکتر دلبری رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه، ضمن تشکر از رئیس دانشگاه برای حمایت از برنامه های این مرکز تحقیقاتی، مشکلات سالمندان در دوران کرونا را بلحاظ  اجتماعی، خیلی بیشتر از مشکلات جسمی آنان دانست و بر ضرورت بررسی ابعاد اجتماعی کووید تاکید کرد.


   وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات سالمندی طی یک سال گذشته دوره کرونایی، در بیش از 50 برنامه رادیو و تلویزیونی مشارکت کرده است، پیشنهاد داد: فقط تولید شواهد علمی در خصوص ابعاد اجتماعی کووید، کافی نیست، بلکه اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت رسانه ها بویژه صدا و سیما برای آگاه سازی جامعه، حائز اهمیت است.


   رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه، آمادگی این مرکز برای اجرای طرح های مشترک با گروه های دیگر را اعلام کرد و افزود: براساس همین سیاست، مقدمات همکاری با گروه پرستاری درحال اجراست.


*****


   دکتر فریدون لایقی مدیر گروه بالینی دانشگاه، تغییر نام دانشگاه و در پی آن، واگذاری مسئولیت رصدخانه به دانشگاه را نشان از تثبیت جایگاه علمی دانشگاه در این حوزه ذکر کرد.


   وی در مورد برنامه استراتژیک دانشگاه نیز پیشنهاد داد که چشم انداز دانشگاه مشخص شود، تا گروه ها بتوانند براساس آن چشم انداز، برنامه های لازم برای دستیابی به اهداف ترسیم شده را تدوین کنند.


*****


   دکتر راهب مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه، طی سخنانی در این نشست، تدوین برنامه استراتژیک گروه ها را با تمرکز بر سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان لازم دانست و گفت: اگر پیش بینی برنامه بر کاهش مشکلات و حفظ سلامت روانی دانشجویان باشد، می تواند در کاهش ترک تحصیل یا افت تحصیلی دانشجویان و همچنین، رشد و شکوفایی استعدادها موثر باشد.


   وی در جهت گسترش فعالیت رصدخانه اجتماعی کووید 19، بر تسریع و تسهیل فرآیند اجرای طرح های پژوهشی مربوط به این موضوع، تاکید کرد.


*****


   در پایان این نشست، دکتر خانکه رئیس دانشگاه ضمن جمع بندی از نظرها و پیشنهادهای ارائه شده، همه گروه ها را موظف به برگزاری یک جلسه خاص فعالیت های رصدخانه اجتماعی کووید در گروه خود کرد، و اظهار نظر در مورد نقشه راه رصدخانه را از مدیران گروه های آموزشی و روسای مراکز تحقیقاتی، خواست.


   وی در مورد برنامه پنج ساله استراتژیک دانشگاه نیز گفت: می توانیم فعلا تا اعلام سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه توسعه هفتم کشور، با همکاری معاونت آموزشی، برنامه قبلی دانشگاه را تقویت کرده و پس از اعلام سیاست های کلان کشور،  با کمک و مشورت یک تیم تخصصی، برنامه اصلی را تدوین کنیم.



انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 18866
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: