• 1401/11/18 - 11:59
  • - تعداد بازدید: 184
  • - تعداد بازدیدکننده: 9
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام کرد:

نشان و جایزه ملی "رصدخانه اجتماعی کووید و ابعاد اجتماعی حوادث و بلایا" به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تعلق گرفت

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، موفق شد که در همایش ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت، نشان و جایزه ملی بابت « رصدخانه اجتماعی کووید و ابعاد اجتماعی حوادث و بلایا » را دریافت کند.

    دکتر حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این باره به خبرنگار وبدای دانشگاه گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از بدو تاسیس، تنها دانشگاهی بوده است که به ابعاد اجتماعی سلامت پرداخته است، و تنها دانشگاهی است که تلفیقی از رشته های علوم انسانی و علوم پزشکی را در خود جای داده است و دانشگاهی است که تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توانسته یک الگوی موفق در عرصه ادغام رشته های علوم پزشکی و علوم انسانی باشد و آن بعدی از سلامت اجتماعی که سال ها مغفول بوده، توسط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به آن پرداخته شده است.



         ۷۵ درصد عوامل موثر بر سلامت، در خارج از فعالیت های نظام سلامت است



    دکتر خانکه همچنین گفت: اخیرا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته می شود که ۷۵ درصد عوامل موثر بر سلامت، در خارج از فعالیت های نظام سلامت است، چرا که عواملی مانند " آلودگی هوا " و یا " سوانح ترافیکی " در خارج از نظام سلامت رخ می دهند، اما وزارت بهداشت درگیر عوارض و یا پیامدهای این عوامل است که بر سلامتی جامعه تاثیر می گذارند.


    عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه، عدم توجه به ابعاد اجتماعی موثر بر سلامت، نظیر نابرابری، بی عدالتی در تامین خدمات و ...  را مطرح نمود و گفت: این مسائل نیز در اختیار نظام سلامت نیست، اما وزارت بهداشت هزینه عوارض آن را می پردازد.


    دکتر خانکه افزود: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی طی دو سال اخیر پیگیر سلامت اجتماعی بوده است تا جایی که در زمان دکتر نمکی وزیر وقت بهداشت، رصد اجتماعی کووید به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی محول شد و ابزارها در اختیار این دانشگاه قرار گرفت، دانشگاه اطلاعات مربوط به ابعاد اجتماعی کووید را جمع آوری نمود و قرار شد عوامل اجتماعی موثر بر کووید و تاثیر کووید بر عوامل اجتماعی توسط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد که محقق شد و مطالعات گوناگون مانند مطالعه پیرامون واکسن کرونا و مسایل دیگر انجام، و خلاصه های سیاستی براساس نتایج تحقیقات تهیه شد که به مجلس شورای اسلامی نیز ارسال شد.


 مرجعیت حوزه سلامت اجتماعی، به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی محول شد


    معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، از جلسات متعدد با دکتر عین اللهی وزیر بهداشت و دکتر پناهی معاون تحقیقات و فناوری این وزارت خبر داد و گفت: براساس ابلاغ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرجعیت حوزه سلامت اجتماعی، به دانشگاه علوم  توانبخشی و سلامت اجتماعی محول شد که در این حوزه، برنامه هایی داشتیم و برنامه های متعددی برای آینده داریم .


    دکتر خانکه با اشاره به حضور در جشنواره رازی افزود: در این جشنواره، بحث توانایی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مطرح شد و ضرورت راه اندازی رصدخانه اجتماعی را مطرح نمودیم که مورد توجه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان ایشان قرار گرفت و با توجه به اینکه وزارت بهداشت، دانشگاه ها را ماموریت محور نموده است، ماموریت مربوط به حوزه سلامت اجتماعی نیز به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی محول شد، و در همایش ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت نیز دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی موفق شد، نشان ملی و جایزه ملی بابت رصدخانه  اجتماعی کووید و ابعاد اجتماعی حوادث و بلایا را دریافت کند.


    معاون تحقیقات و مطالعات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه، از تهیه نقشه راه رصد وضعیت "سلامت اجتماعی" توسط دکتر نصرتی نژاد و اعضای هیات علمی دانشکده سلامت اجتماعی این دانشگاه خبر داد و گفت: این دانشگاه در راستای ماموریت اصلی خودش که "سلامت اجتماعی و توانبخشی"  است باید تحقیقات استادان، پایان نامه و رساله ها را به سمت این مهم سوق دهد و با سیاست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه و حمایت رئیس دانشگاه، ما در سال آینده، کلان پروژه هایی به مراکز تحقیقاتی ابلاغ می کنیم یعنی به پروژه هایی که در راستای محوریت، ماموریت، مرجعیت و برنامه های استراتژیک دانشگاه باشد، می پردازیم.


    دکتر خانکه تصریح کرد: با توجه به اینکه وزارت بهداشت تاکید زیادی بر اثرگذاری مطالعات دارد، معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز به اثرگذاری مطالعات به عنوان یک شاخص می نگرد و از مطالعاتی که منجر به تولید پروتکل، دستورالعمل ملی، خلاصه سیاستی و ... شود، حمایت می کند. چرا که بخش پژوهش، از منابع عمومی استفاده می کند، بنابراین باید تاثیر فعالیت آن، در زندگی مردم دیده شود .


    وی همچنین گفت: ان شاالله در سال آینده تاکید مجموعه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه بر انجام پروژه های کلان با نقشه راه سه تا پنج ساله است و در عین حال استخراج سئوالات پژوهشی از نیازهای مردم، متناسب با ماموریت و تعهد دانشگاه است و از آنجاییکه ماموریت دانشگاه، " توانبخشی و سلامت اجتماعی " است، باید در این حوزه ها حرکت کنیم.


    وی افزود: با توافق صورت گرفته ریاست دانشگاه و معاونت آموزشی دانشگاه، بخش پژوهشی رساله ها و پایان نامه ها در حوزه معاونت تحقیقات هدایت می شود و به ماموریت ها و تعهدات مراکز تحقیقات و مرجعیت دانشگاه وصل می شوند و شاهد همگرایی، هم سویی و هم افزایی در حوزه پژوهش و فناوری مرتبط با ماموریت های دانشگاه که ماموریت های ملی بوده و در جهت رفع مشکلات جامعه است، خواهیم بود.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور



 


 


 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 25410
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: