• 1400/11/17 - 22:41
  • - تعداد بازدید: 312
  • - تعداد بازدیدکننده: 6
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نتایج مطالعه کیفی برای دستیابی به راهکارهای عملی جهت آموزش کودکان در زمینه حفاظت محیط زیست، ارائه شد

دکتر سینا احمدی عضو هیات علمی گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئول کارگروه پژوهش در پروژه " تدوین محتوای آموزشی زیست محیطی ویژه کودکان 3 تا 4 سال "، نتایج مطالعه کیفی برای دستیابی به راهکارهای عملی جهت آموزش کودکان در زمینه حفاظت محیط زیست را ارائه داد.


   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، وی این نتایج را عصر امروز (شنبه) در وبیناری تحت عنوان « آموزش اثربخش محیط زیست به کودکان با تاکید بر گروه سنی 3 تا 4 سال » ارائه و راهکارهای عملی برای آموزش کودکان در زمینه محیط زیست را که در هفت مقوله اصلی و 25 زیر مقوله طراحی و در تهیه محتوای آموزشی ویژه کودکان 3 تا 4 ساله مورد توجه قرار گرفته است، تشریح کرد.



   دکتر احمدی با اشاره به اینکه پیش از این، اطلاعات موجود در داخل و خارج از کشور برای آموزش کودکان پیش از دبستان در زمینه موضوع محیط زیست، بصورت آکادمیک و علمی نبوده، افزود: به دلیل نداشتن اطلاعات علمی و تجربیات معتبر ثبت شده در این زمینه، انجام مطالعه کیفی در این خصوص طراحی شد و با انجام مصاحبه با صاحبنظران، متخصصان و کارشناسان حوزه های مسایل کودکان و محیط زیست، اطلاعات جمع آوری، تحلیل و آنالیز شد که هفت مقوله و 25 زیر مقوله که شامل 214 کد بود، به دست آمد.


    وی در ادامه سخنانش، « یادگیری خود انگیخته، آموزش غیرمستقیم، تهیه برنامه های جامعه تربیتی، جامعه پذیری محیط زیست محور، توانمندسازی کودک، ایجاد زیرساخت های مروج طبیعت دوستی، تدارک فعالیت های عملی محیط زیست محور » را به عنوان هفت مقوله اصلی استخراج شده از این مطالعه کیفی ذکر کرد و همه زیر مقوله های هر یک از آنها را برای شرکت کنندگان وبینار توضیح داد.


     دکتر احمدی مسئول کارگروه پژوهش این پروژه ملی، در پایان سخنانش تاکید کرد که برای آموزش محیط زیست به کودکان نیاز به این هفت مقوله داریم و این موارد که مصاحبه شوندگان، صاحبنظران و کارشناسان تاکید بر آنها داشتند، باید در برنامه ریزی های آموزشی مورد توجه جدی قرار بگیرند.


   *****


    در ابتدای این وبینار، دکتر نجم السادات موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و ابداع کننده دوره های آموزشی زیست محیطی برای دانشجویان و کودکان پیش از دبستان در ایران طی سخنانی، تدوین محتوای آموزش زیست محیطی ویژه کودکان 3 تا 4 سال را حاصل همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش پرورش با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در یک مثلث از فعالیت مشارکتی بسیار نیرومند دانست.


     وی افزود: این فعالیت مشارکتی که با تولید بسته آموزشی محیط زیست ویژه مربیان و خانواده های کودکان 4 تا 6 سال شکل گرفت، اولین سنگ بنای فعالیت آموزش بنیادی در عرصه محیط زیست بود که با این فعالیت، پا به عرصه تغییر فرهنگ و نگرش در خصوص محیط زیست گذاشتیم.


   دکتر موسوی تصریح کرد که همکاری دو نهاد، مرکز آموزش سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان حامی و استقبال گرم دفتر آموزش پیش از دبستان سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش، دوشادوش اساتید دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سبب شد که بمنظور تکمیل این حلقه آموزشی در سنین پیش از دبستان، پروژه دیگری را برای کودکان 3 تا 4 سال طراحی و اجرا کنیم.


    وی، هشت کارگروه این پروژه را " پژوهش، تکنولوژی آموزشی و پژوهشی، تولید محتوا برای مربیان کودکان، تولید محتوا برای خانواده های کودکان، داستان و شعر (ادبیات)، هنر، تخصصی کلیه رشته ها و فوق تخصصی آموزش محیط زیست " ذکر کرد که با عضویت اساتید حوزه سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، متخصصان و چند تن از مسئولان آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، نمایندگی یونسکو در ایران، و چند تن از اساتید و متخصصان حوزه های محیط زیست و سلامت کودکان از دانشگاه های شیراز، اصفهان، میناب و تهران، تشکیل شد.


    مجری طرح تولید محتوای آموزش زیست محیطی برای کودکان پیش از دبستان افزود: دستاورد حاصل از انجام مطالعه کیفی توسط کارگروه پژوهش، با فعالیت هفت کارگروه دیگر، به یک خلاقیت و آفرینشی در زمینه نیازهای آموزشی کودکان گروه سنی 3 تا 4 سال، برای آشنایی با محیط زیست و چگونگی حفاظت از آن مطابق با سن و شرایط این کودکان انجامید.


    دکتر موسوی ضمن تشکر از همه متخصصان و کارشناسان در سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش و پرورش و دانشگاه های همکار، مرحله آخر این پروژه را آموزش مربیان مهدهای کودک و والدین کودکان 3 تا 4 سال سراسر کشور  از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی، عنوان کرد تا آنان بتوانند مباحث آموزشی را در مهدهای کودک و درون خانه ها، به کودکان منتقل کرده و آموزش بدهند.


    وی در پایان سخنانش، ابراز امیدواری کرد که تک تک افراد جامعه، سهمی در آفرینش یک اتفاق خوب داشته باشند، حتی با برداشتن یک پسماند از روی زمین، با کاشتن یک نهال، با کاهش مصرف آب، با کاهش حتی یک کیسه پلاستیکی در روز، با مصرف کم و خرید کمتر، و با تغییر سبک زندگی به سمت مصرف متعادل، حافظ محیط زیست باشند.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 21727
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: