• 1401/08/25 - 09:56
  • - تعداد بازدید: 153
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نتایج طرح کشوری Contingent-NIPT ، مورد تبادل نظر متخصصان حوزه های علمی و اجرایی نظام سلامت قرار گرفت

نتایج طرح کشوری Contingent-NIPT ، امروز (یکشنبه) در گردهمایی تحلیل داده های این طرح، مورد تبادل نظر متخصصان حوزه های علمی و اجرایی نظام سلامت و حوزه قضایی این بخش (پزشکی قانونی) قرار گرفت.



 



     به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، طرح کشوری  تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT  در غربالگری ناهنجاری های کروموزومی در سه ماهه اول بارداری براساس پروتکل  Contingent-NIPT  با استفاده از روش  Reflexed DNA Testing   به اهتمام مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری محققان و مسئولان موسسه پزشکی نسل امید، دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و اصفهان ، و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طی سال های 1399 تا 1401 در 8  استان کشور به صورت همزمان اجرا شد.



 


    گردهمایی تحلیل داده های این طرح کشوری، امروز با حضور دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دکتر روح الامین و دکتر محسنی بندپی دیگر اعضای این کمیسیون، دکتر ملک زاده معاون وقت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، محققان موسسه نسل امید و برخی از دانشگاه های علوم پزشکی، مسئولان سازمان ها و نهادهای ذیربط در وزارت بهداشت و سازمان های پزشکی قانونی و نظام پزشکی و رئیس و اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و انجمن های علمی متخصصان رشته های مربوط  برگزار، و نتایج ارزشمند این طرح کشوری منتشر شد.


 


    بخش پایانی این گردهمایی، به جلسه پرسش و پاسخ بین متخصصان و کارشناسان شرکت کننده و مجریان این طرح کشوری از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و موسسه پزشکی نسل امید اختصاص یافت.


 


    دکتر اکرمی نماینده انجمن ژنتیک پزشکی ایران، دکتر لاله اسلامیان از انجمن پریناتولوژی، دکتر غیور نماینده آزمایشگاه همکار در شهر مشهد، دکتر مرجان رهنمای فرزامی رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت، دکتر اشرف جمال از انجمن پریناتولوژی، دکتر سودابه کاظمی اسکی نماینده انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران، دکتر مهراندخت عابدینی رئیس مرکز غربالگری ناهنجاری های کروموزومی و داون وزارت بهداشت، دکتر مهدی شادنوش رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، سئوال های خود در ارتباط با طرح کشوری Contingent-NIPT    را از مجریان پرسیده و یا پیشنهادهای تخصصی خود در این زمینه را ارائه دادند.


 


    ضمن آنکه، دکتر جعفری کارشناس سقط سازمان پزشکی قانونی کشور در سخنان کوتاه تاکید کرد که هر دستورالعملی باید مورد تائید وزارت بهداشت قرار بگیرد تا با ابلاغ وزارت بهداشت، قابلیت اجرا پیدا کند.


 


    دکتر عاطفه باقرصاد رئیس اداره ژنتیک دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با تشکر از مجریان این طرح کشوری، گفت: با توجه به جمع آوری اطلاعات مربوط به اجرای چهار روش علمی در این مطالعه، باید زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح مورد توجه قرار بگیرد.


 


    دکتر پریچهر پورانصاری مسئول انجمن پریناتولوژی کشور در سخنانی پیشنهادهایی را در ارتباط با اجرای طرح کشوری غربالگری در سه ماهه اول بارداری بیان کرد که تقویت مراکز سونوگرافی برای افزایش دقت، تاسیس آزمایشگاه های مختلف با استانداردهای مشخص و یکسان در همه مناطق کشور، اطلاع رسانی بموقع مادر از نتایج آزمایش ها و دستیابی به روش های دیگر در جهت کاهش هزینه ها و راهکار برای ازدواج های فامیلی، از جمله پیشنهادهای او بود.


 


   علاوه بر افرادی که در این نشست مشارکت کردند، نمایندگان انجمن های علمی متخصصان نوزادان ایران و ژنتیک پزشکی کشور، اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ستاد ملی جمعیت، و مشاور وزیر در امور زنان، رئیس مرکز غربالگری ناهنجاری های کروموزومی و داون وزارت بهداشت و رئیس بانک ژنتیک سازمان پزشکی قانونی کشور نیز حضور داشتند.


 


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 24527
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: