• 1401/07/24 - 08:49
  • - تعداد بازدید: 194
  • - تعداد بازدیدکننده: 6
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس کارگروه هماهنگی سیاست های امنیت غذا و تهدیدکننده های محیطی سلامت دبیرخانه شورایعالی سلامت:

نتایج تحقیقات ملی در حوزه حوادث و بلایا، قابل بهره برداری در دبیرخانه شورایعالی سلامت کشور می باشد

رئیس کارگروه هماهنگی سیاست های امنیت غذا و تهدیدکننده های محیطی سلامت دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی دانشجویی " مدیریت خطر حوادث و بلایا در نظام سلامت " گفت: تحقیقات ملی در حوزه حوادث و بلایا که به سیاستگذاری های این حوزه در کشور کمک می کند، مورد حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت قرار می گیرد و قابل بهره برداری در دبیرخانه شورایعالی سلامت کشور می باشد.



  دکتر شیدا ملک افضلی با اشاره به جایگاه دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت که رئیس آن، رئیس جمهوری است، افزود: کار دبیرخانه، سیاستگذاری است و از این همایش انتظار داریم که با تولید شواهد علمی و ارائه آن به سیاستگذارانی مانند دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی، این دبیرخانه را در آگاهی از شواهد علمی و سیاستگذاری براساس این شواهد علمی، کمک کنند.



    وی همچنین پیشنهاد کرد که متخصصان حوزه سلامت در حوادث و بلایا، سیاست های مصوب را مورد بررسی قرار بدهند و ایرادات آنها را اعلام نمایند، تا به تدوین مقررات و سیاستگذاری های جدید کمک کند.


   دکتر ملک افضلی افزود: با توجه به اینکه اسناد و برنامه ها در سازمان ها و نهادهای مختلف نوشته شده است، دبیرخانه شورایعالی سلامت هم اکنون درحال یکپارچه کردن اسناد و برنامه هاست تا به عنوان یک برنامه واحد برای نظام سلامت ساماندهی شود.


   وی همچنین به خلاء موجود مربوط به تکنولوژی های حوزه حوادث و بلایا اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی سال های اخیر به این بخش ورود نکردیم و جای آن در این حوزه، خالی است که باید با کمک شرکت های دانش بنیان، به بحث تکنولوژی های مربوط به مدیریت خطر نیز وارد شویم.


   رئیس کار گروه هماهنگی تهدیدکننده های محیطی سلامت دبیرخانه شورایعالی سلامت در ادامه سخنانش، پیشنهاد داد که محققان پروژه ها و طرح های تحقیقاتی را در جهت رفع مشکلات و خلاء های موجود قرار بدهند، چرا که خیلی از اسناد و قوانین نوشته می شوند، اما در اجرا و عمل، با مشکلاتی همراه هستند و چه بهتر که این مشکلات استخراج شده و راهکارهای آن ها در قالب پروژه ها و طرح های تحقیقاتی، ارائه شوند.


    دکتر ملک افضلی بر چند بخشی بودن مدیریت بحران تاکید کرد و گفت: کنترل بحران، تقویت تاب آوری و برگشت اوضاع به وضعیت قبل، نمی تواند مسئولیت یک بخش باشد. بلکه همه بخش ها با هماهنگی و همکاری همدیگر می توانند به این اهداف برسند.


    وی با اشاره به فعالیت کمیته مدیریت خطر در ذیل کارگروه تهدیدکننده های سلامت در دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی افزود: ما انتظار داریم تا متخصصان و محققان حوزه سلامت در حوادث و بلایا در سیاستگذاری ها و بازنگری سیاست ها کمک کنند و لذا، نتایج پزوهش هایی که می تواند به اصلاح و یا تغییر فرایندها و سیاست ها بیانجامد، برای دبیرخانه شورایعالی سلامت و کارگروه تهدیدکننده های سلامت ارسال شود.


   وی ادامه داد: ضمن آنکه بخشی به نام " مدیریت دانش و اسناد سلامت " در دبیرخانه شورایعالی سلامت فعالیت می کند که می تواند یک نسخه از اسناد، نتایج تحقیقات و پایان نامه ها برای استفاده و هرگونه بهره برداری، در آنجا نگهداری شود.


    دکتر ملک افضلی، یکپارچه کردن همه اسناد مربوط به حوزه حوادث و بلایا که در مراکز و دستگاه های مختلف نوشته شده است را از جمله برنامه های در  دست اجرای دبیرخانه شورایعالی سلامت خواند و  خاطرنشان کرد که با تائید سند نهایی از این اقدام توسط شورایعالی سلامت و رئیس جمهوری، برنامه واحدی برای نظام سلامت بدست می آید.


    گفتنی است؛ اولین همایش ملی دانشجویی " مدیریت خطر حوادث و بلایا در نظام سلامت " صبح امروز (چهارشنبه) به مناسبت روز جهانی کاهش خطر حوادث و بلایا (13 اکتبر)، به همت مرکز تحقیقات و گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و انجمن علمی سلامت در حوادث و بلایا و با حضور دانشجویان، فارغ التحصیلان و نخبگان این حوزه از سراسر کشور در سالن اجتماعات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شده است.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 24049
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: