• 1401/03/11 - 09:56
  • - تعداد بازدید: 223
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

مصوبه نخستین نشست شورای دانشگاه: آغاز به کار دانشکده "سلامت اجتماعی" از اول مهرماه سالجاری

نخستین نشست شورای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که روز دوشنبه به ریاست دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه برگزار شد، برنامه « راه اندازی سه دانشکده سلامت اجتماعی، علوم توانبخشی و علوم رفتاری » را به تصویب رساند و در عین حال، "راه اندازی دانشکده سلامت اجتماعی " را در اولویت ، و تا پایان شهریورماه سالجاری اعلام کرد.









   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر خانکه رئیس دانشگاه در ابتدای این نشست که با حضور معاونان و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه با جایگاه حقیقی و حقوقی برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر، و عرض تسلیت به مناسبت جان باختن عده ای از هموطنان در حادثه ناگوار ریزش ساختمان در شهر آبادان، ابراز امیدواری کرد که با نظارت همه جانبه بر اجرای استانداردهای ساختمان سازی که در دنیا تعریف شده، و فرهنگ سازی در جامعه با انتخاب اماکن ایمن و مقاوم، بجای توجه به ظواهر و صرفا زیبایی آنها، دیگر شاهد اینگونه اتفاقات و حوادث نباشیم.



    دکتر خانکه پیش از ورود به دستور جلسه، این شورا را بعد از هیات امناء دانشگاه، مهمترین رکن دانشگاه با وظیفه ارشادی، راهنمایی و سیاستگذاری معرفی کرد که مصوبات آن، جهت گیری دانشگاه را مشخص می کند و این مصوبات، بعد از تصویب نهایی توسط هیات امنای دانشگاه، قابلیت اجرایی خواهد داشت.


    وی افزود: ان شاالله، این شورا یک بار در هر فصل، تشکیل می شود و موضوعاتی که جهت گیری دانشگاه را مشخص می کند، در آن مطرح خواهد شد.


    رئیس شورای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به غفلت نظام سلامت به حوزه توانبخشی طی سال های گذشته، گفت: خوشبختانه با تبیین اهداف این حوزه در جلسات متعدد وزارت بهداشت و اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی که طی ماه های اخیر برگزار شد، به بحث توانبخشی، توجه ویژه شده و وزیر بهداشت از معاونت درمان وزارت خواستند که 800 تخت توانبخشی در کشور راه اندازی کند.


   وی افزود: پیش از این، دانشگاه های علوم پزشکی کشور به دلیل هزینه بر بودن تخت های توانبخشی، تمایلی به اجرای مصوبه اختصاص پنج درصد تخت های بیمارستان ها به خدمات توانبخشی، نداشتند که به تازگی مقام عالی وزارت با تامین هزینه این تخت ها، دانشگاه های علوم پزشکی را مجاب به داشتن تخت های توانبخشی در بیمارستان های خود کرده است.


   دکتر خانکه تصریح کرد: این درحالی است که 75 درصد سلامت جامعه متاثر از عوامل خارج از نظام سلامت می باشد، اما نظام سلامت از این بابت، متحمل هزینه های سنگین می شود، که آنهم نیاز به فعالیت بیشتر در حوزه سلامت اجتماعی و عوامل تعیین کننده آن است.


   وی همچنین با اشاره به مصوبات شورای عالی سلامت که هر دو هفته یکبار در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تشکیل می شود، گفت: تدوین سند توانبخشی کشور که از جمله فعالیت های این شورا می باشد، به زودی نهایی و منتشر خواهد شد.


   وی با تاکید بر اینکه امسال، سال خوبی برای توسعه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است، افزود: باید تلاش کنیم که نقش خود را در سیاستگذاری حوزه توانبخشی بخوبی ایفاء کنیم و با سیاستگذاری درست، هم حقوق مردم را در دسترسی عادلانه به خدمات توانبخشی اعاده کنیم و هم به توسعه دانشگاه و مرجعیت آن در کل کشور کمک کنیم.


     وی همچنین بر نقش اساسی مراکز تحقیقاتی در سیاستگذاری حوزه توانبخشی تاکید کرد و افزود: انتظار داریم که گروه ها و مراکز تحقیقاتی با مراکز و مجامع خارج از دانشگاه ارتباط داشته و در سیاستگذاری حوزه توانبخشی نقش داشته باشند. پایان نامه ها وارد تولید خلاصه سیاستی بشوند و از مزایای آن، مانند دریافت گرنت، استفاده کنند.


    دکتر خانکه، با توجه به مجوزهای فعالیت سه دانشکده در دانشگاه که طی سال های گذشته، از شورای گسترش وزارت بهداشت کسب شده است، گفت: فعلا دانشکده سلامت اجتماعی که دارای مجوز است و پژوهشکده سلامت اجتماعی را که مورد موافقت معاون تحقیقات وزارت بهداشت واقع شده است، در برنامه دانشگاه داریم که با قرار دادن این برنامه ها در دستورجلسه شورای دانشگاه، و در صورت تصویب آنها از سوی شورا، اجرای این برنامه ها پیگیری خواهد شد.


*****


    در ادامه، شورا وارد دستور جلسه شد و دکتر اکبر میرجانی اقدم دبیر شورای دانشگاه، دستور جلسه را قرائت کرد و موضوع " راه اندازی دانشکده سلامت اجتماعی " بعنوان اولین دستورجلسه، به تبادل نظر گذاشته شد.


    در این بخش، دکتر خانکه رئیس دانشگاه ، نظر اعضای شورا را در پاسخ به این سئوال جویا شد که « با توجه به مجوزهای کسب شده برای راه اندازی سه دانشکده، آیا فقط راه اندازی یک دانشکده سلامت اجتماعی در برنامه باشد؟ و یا صلاح بر تصویب برنامه " راه اندازی سه دانشکده " و پیگیری همزمان مقدمات اجرایی شدن این مصوبه است ؟ »


   سپس، دکتر محسنی بندپی، دکتر عبدی، دکتر فلاحی، دکتر یادگاری، دکتر ابراهیم موسوی، دکتر لایقی، دکتر کریم زاده، دکتر خانجانی، دکتر فرخی، دکتر حفگو، دکتر سیدعلی حسینی و دکتر فطوره چی (به نمایندگی از دکتر خرم خورشید معاون آموزشی) به عنوان اعضای شورا، نظرها و پیشنهادهای خود در این ارتباط را مطرح کردند.


    ** دکتر خانکه رئیس شورای دانشگاه با جمع بندی نظرها و پیشنهادها، و با تائید اعضای شورا، تصویب برنامه « راه اندازی سه دانشکده سلامت اجتماعی، علوم توانبخشی و علوم رفتاری » را اعلام کرد، اما در عین حال، با توجه به نظر جمع، تاکید کرد: همزمان که مقدمات اجرای این مصوبه برای سه دانشکده پیگیری می شود، با برنامه ریزی و زمانبندی مشخص، راه اندازی دانشکده سلامت اجتماعی در اولویت باشد و پس از تحقق این هدف تا پایان شهریورماه و  آغاز بکار این دانشکده از اول مهرماه، در ادامه اجرای مصوبه شورا، براساس زمانبندی مشخص شده، نسبت به راه اندازی دو دانشکده « علوم توانبخشی و علوم رفتاری » اقدام شود.


    رئیس دانشگاه پس از تصویب این دستورجلسه، به معاونت های توسعه و آموزش دانشگاه ماموریت داد تا با تشکیل کمیته ای، اجرای این مصوبه را پیگیری کنند. ضمن آنکه با هدف توسعه دانشگاه، برای ایجاد رشته های جدید و بویژه رشته های بین رشته ای که در دنیا فعالیت دارند، برنامه ریزی شود.


******



   شورای دانشگاه، تشکیل پژوهشکده های "سلامت اجتماعی و سیاستگذاری توانبخشی" را به تصویب رساند


    در ادامه نشست و براساس دومین دستورجلسه، موضوع راه اندازی « پژوهشکده های سلامت اجتماعی و سیاستگذاری توانبخشی » مورد توجه و تبادل نظر اعضای شورای دانشگاه قرار گرفت.


    رئیس دانشگاه در این ارتباط، موافقت و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت را یادآوری کرد و با توجه به لزوم نقش آفرینی دانشگاه در سیاستگذاری توانبخشی و نیاز جامعه به دسترسی برابر از خدمات توانبخشی، از اعضای شورا خواست تا نظرها و پیشنهادهای خود در ارتباط با « راه اندازی دو پژوهشکده سلامت اجتماعی و سیاستگذاری توانبخشی » را اعلام کنند.


    در همین ارتباط، دکتر مسعود فلاحی خشکناب معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه توضیح داد که وجود هشت مرکز تحقیقات که با امکانات محدود، قابلیت تجمیع در دو پژوهشکده سلامت اجتماعی و سیاستگذاری توانبخشی را دارند و با برنامه های مشخص می توانند از ظرفیت علمی همه گروه های آموزشی در اجرای طرح های پژوهشی کاربردی و مورد نیاز جامعه استفاده کرده و به هم افزایی در راستای سیاست های کشور و ارتقای سلامت جامعه برسند، مورد توجه است.


    وی افزود: خوشبختانه با توجه به وجود بیش از سه مرکز تحقیقات در هر یک از حوزه های سلامت اجتماعی و علوم توانبخشی در دانشگاه، شرایط کسب مجوز دو پژوهشکده در دانشگاه ما مهیا شده است، ضمن آنکه از حمایت کامل معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این خصوص برخوردار هستیم.


    دکتر فلاحی تصریح کرد که یکی دیگر از ویژگی های مهم پژوهشکده ها نسبت به مراکز تحقیقاتی، داشتن ساختار و چارت سازمانی، بودجه مستقل و دیگر مزایای حمایتی وزارت بهداشت برای پژوهشکده هاست.


     وی همچنین در بیان دلایل و اهمیت راه اندازی پژوهشکده "سیاستگذاری توانبخشی" نیز به سخنان رئیس دانشگاه اشاره کرد و افزود: فعالیت حوزه پژوهش دانشگاه طی سال های گذشته نشان می دهد که بیشترین تحقیقات در حوزه رفاه و سلامت اجتماعی صورت گرفته و از پتانسیل و ظرفیت های علمی گروه های آموزشی این حوزه، بیشتر استفاده شده، در صورتی که وجود همه گروه های علوم توانبخشی در دانشگاه ما و نیاز جامعه به خدمات این حوزه که سالها مورد غفلت قرار گرفته، نیاز به سیاستگذاری جدی در این بخش دارد تا با شتاب بیشتر بتواند به نظام سلامت در این خصوص کمک کند و این هدف، با هم افزایی میان همه گروه های آموزشی حوزه توانبخشی و مراکز تحقیقاتی که بنوعی به توانبخشی می پردازند، محقق خواهد شد.


    در ادامه، دکتر سیدعلی حسینی، دکتر کریم زاده، دکتر حقگو، دکتر یادگاری، دکتر خانکه و دکتر ابراهیم موسوی با ارائه نظرها و پیشنهادهای خود، ضمن موافقت با تشکیل دو پژوهشکده " سلامت اجتماعی و سیاستگذاری توانبخشی "، مواردی را نیز برای تحقق اهداف بیان شده، مطرح کردند.


    ** رئیس شورا، براساس نظرها و پیشنهادهای مطرح شده، تصویب برنامه « تشکیل دو پژوهشکده سلامت اجتماعی و سیاستگذاری توانبخشی » را اعلام کرد، و با توجه به نظر برخی از اعضا، از معاون تحقیقات خواست تا در ابتدا، راه اندازی پژوهشکده سلامت اجتماعی را در اولویت قرار داده و همزمان، در جهت راه اندازی پژوهشکده سیاستگذاری توانبخشی، بررسی های همه جانبه صورت بگیرد و برنامه ریزی برای راه اندازی این پژوهشکده را در دستور کار معاونت قرار بدهد، و اگر موانعی در این خصوص وجود داشت، از همکاری و حمایت بخش های دیگر، استفاده کند.


    دکتر خانکه در پایان سخنانش، به وجود بیشترین دانشجوی مقطع دکتری کشور در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و همچنین، به پتانسیل بالا و ظرفیت های تخصصی بی نظیر در میان اعضای هیات علمی اشاره کرد و افزود: پژوهشکده ها، می توانند این ظرفیت ها را تجمیع کرده، جهت داده و به خلاصه های سیاستی تبدیل کنند و از مزایای آن بهره مند شوند.


    رئیس دانشگاه ادامه داد: امسال که به عنوان " تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین " نامگذاری شده، فرصت بسیار خوبی برای شکوفایی حوزه پژوهش است. و به معاونت تحقیقات اعلام شده که دانشگاه بلحاظ مالی، حوزه پژوهش را کمک می کند، چرا که امسال، فرصت خوبی برای گسترش فناوری و پژوهش است و مصوبه شورای دانشگاه نیز حمایت کننده معاونت تحقیقات دانشگاه است تا جهت گیری خود را به سمت برنامه ریزی در این خصوص ببرد.


     گفتنی است که نخستین نشست اعضای شورای دانشگاه دارای دستورجلسه ای با سه موضوع بود که دو مورد آنها با حداکثر آراء، به تصویب رسید، و سومین مورد دستور جلسه نیز به نشست بعدی شورای دانشگاه موکول شد.


 







  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 22718
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: