• 1401/08/25 - 10:14
  • - تعداد بازدید: 201
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

مسئول دفتر فناوری وزارت بهداشت: دانشگاه علوم توانبخشی، نقطه کانونی حوزه توانبخشی کشور است

سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، امروز (دوشنبه) ضمن حضور در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام کرد: این دانشگاه نقطه کانونی حوزه توانبخشی و تنها دانشگاه با ماموریت اختصاصی توانبخشی در کشور است.









    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی، دکتر حمیدرضا بنفشه سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ، در دیدار با رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، معاون تحقیقات و فناوری و مدیران حوزه فناوری این دانشگاه، از حمایت  مجموعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، از دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی به عنوان یک دانشگاه منحصر بفرد حوزه توانبخشی از میان سایر دانشگاه های علوم پزشکی سخن گفت.


   وی در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در این دانشگاه افزود:  دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از میان سایر دانشگاه های علوم پزشکی  ماموریتی متفاوت دارد، عمومی نیست و  تخصصی برای توانبخشی عمل می کند و از سویی حجم بالای دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) در این دانشگاه نیز بسیار ارزشمند است، چرا که پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی این گروه ها می تواند شروع حرکت فناورانه و تولید محصول باشد.

    وی در ادامه افزود:  با پیدا کردن راهکار های صحیح و قانونی حمایت های لازم را از مرکز رشد فناوری توانبخشی خواهیم داشت.


   دکتر بنفشه گفت: در حوزه توسعه ساختارها،  سیاست ها انقباضی است و باید ساختارهای موجود را فعال کنیم و به فکر فعالسازی، و  محصول محور بودن ساختارهای موجود باشیم، زیرا یکی  از نقد های فناوری این است که چقدر ساختارها و واحدهای موجود تا کنون، ارائه محصول و خروجی مطلوب داشته اند.


    وی به حمایت از طرح ها و پایان نامه های محصول محور اشاره کرد و افزود: بودجه مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) که  با بهره‌گیری از تجربیات مؤسسات دولتی حامی پژوهش‌های سلامت در کشورهای توسعه یافته، تلاش نموده تا براساس نظام‌های استاندارد و بین‌المللی مدیریت پژوهش، پروپوزال‌های پژوهشی در زمینه علوم پزشکی و سلامت را داوری علمی کرده و از برترین‌های آن‌ها حمایت کند و بودجه یک درصد هم در راستای جهت دهی طرح ها و پروژه های  محصول محور و طرح های تحقیقاتی  اینچنینی  که برای دانشگاه ها مهم و فرصت ساز است، اعتبار بخشی شده  و اعتبارات خوبی را در این عرصه خواهیم داشت.


    سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت:  کار فناورانه که به محصول یا نمونه اول  برای تجاری سازی برسد از حمایت مادی و معنوی برخوردار خواهد شد و در این عرصه محدودیت مالی نداریم و امیدواریم دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بهره مندی از این فرصت، خدمات ارزشمندی به جامعه ارائه کند که این مهم ، موجب بالندگی فرد محقق، دانشگاه و جامعه خواهد شد .


    وی ارزیابی فعالیت فناوری دانشگاه را حائز اهمیت دانست و افزود: باید از پتانسیل دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این عرصه به طور گسترده استفاده شود و  فعالیت دانشگاه در عرصه فناوری، بارگذاری و ارزیابی گردد و امیدواریم در این ارزیابی ها شاهد نتایج مطلوب از این دانشگاه باشیم.


    دکتر بنفشه همچنین در خصوص تشویق فناوران در حوزه دانشجویی گفت:  تحت عنوان گرنت، حمایت برای دانشجویان را خواهیم داشت تا اعتبارمالی خرج  پروژه شود، اما فراموش نکنیم که برخی مواقع، حمایت از سوی متولیان، مراجع رسمی و آکادمیک برای فناوران حائز اهمیت است، صرفا نباید حمایت مادی مطرح شود .


    وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی، افزود: با توجه به  پتانسیل‌
خوب دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی  دربرگزاری جشنواره فناوری توانبخشی، تا حد امکان حمایت خواهیم داشت که لازمه این مهم تشکیل جلسات متعدد،  هم افزایی و جلسات با سایر دانشگاه های تهران و جلسات داخلی دانشگاه با دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و برنامه ریزی در این زمینه است.


    سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اظهار داشت: اگر طرح های فناورانه کلان با جنبه ملی و با ۴ شرط نظیر  در راستای اولویت بودن، تایید امکان سنجی و قابلیت اجرایی شدن، داشتن چارت منطقی و پیوست دقیق مالی و متناسب باشد، از حمایت های مالی و اعتبارات خوبی برخوردار خواهد شد  و در اجرا نیز برخی امکانات و تجهیزات به اتمام طرح  کمک می کند .


    وی با توجه به پتانسیل دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: امیدواریم شاهد طرح های فناوری توانبخشی در این دانشگاه باشیم.


     دکتر سید علی حسینی سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این نشست ضمن بیان نقاط قوت بخش فناوری دانشگاه، مرکز رشد دانشگاه، معرفی بخش های گوناگون معاونت تحقیقات فناوری دانشگاه و تاکید بر اهمیت فناوری های توانبخشی گفت: جشنواره فناوری توانبخشی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اتفاق خوبی است که امیدواریم بتوانیم پروژه های  محصول محور  و دانشجویی را برجسته کنیم.


     در حوزه توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روان، ماموریت محورترین دانشگاه هستیم


    معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این نشست گفت که این دانشگاه، ماموریت محورترین  دانشگاه  در حوزه توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روان در کشور است.


    دکتر مسعود فلاحی خشکناب، نیازهای حوزه فناوری را برشمرد و افزود:  مراکز فناوری در کل کشور تشکیلات ندارند و از کارکنان سایر بخش ها استفاده می کنند، در حالی که وقتی مرکز نهادینه می شود، پرسنل باید به صورت تخصصی به کار گرفته شوند.


    وی در خصوص پیوستگی، تعاملات و هم افزایی مجموعه حوزه فناوری گفت:  جلسات متعدد با بنیاد ۱۵ خرداد، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و ... داشتیم و خواهیم داشت  تا همکاری بین بخشی و هم‌افزایی را دو چندان کنیم.


     دکتر فلاحی همچنین اظهار داشت: جشنواره فناوری توانبخشی نیز در آذرماه امسال در دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی و در هشت محور برگزار می‌شود که در همه محورها،  تعداد خوبی درخواست، اختراعات و ایده داریم و در کمیته داوری از اساتید دانشگاه های تهران و سایر دانشگاهها و سازمانهای دیگر مشارکت گرفتیم تا با هم افزایی در این عرصه فعالیت کنیم که داوری ها از دو هفته دیگر آغاز می‌شود .


    معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در ادامه از طراحی تندیس فناوری توانبخشی خبر داد و افزود: به دلیل اهمیت جشنواره فناوری توانبخشی برای امسال و سال های دیگر نیز تندیس فناوری توانبخشی طراحی خواهد شد .


    وی گفت: در جشنواره فناوری توانبخشی ۸ محور و در هر محور ۳ جایزه پیش بینی شده و در بخش اختراعات، ۱۰۸ اختراع رسیده که در این عرصه خواهان حمایت متولیان حوزه تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم  .


    دکتر فلاحی همچنین گفت: ما در حوزه سرطان و برخی بیماری ها ادعایی نداریم اما در حوزه توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روان ماموریت محورترین  دانشگاه هستیم که فعالیت می کنیم و سعی کنیم ماموریت محور کار را پیش ببریم.


   وی در همین راستا افزود:  با توجه به پتانسیل بالا، اختصاصی و ماموریت محور بودن  دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تکمیل ساختمان مرکز رشد و آزمایشگاه ها یکی از مهمترین کارهاست  که خواهان حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه هستیم.


    دکتر مهرداد فرخی معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه  در این نشست از حمایت های مادی و معنوی معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه به برگزاری جشنواره فناوری دانشگاه خبر داد و گفت:  فناوری باید فعال باشد، بازار را شناخته باشد و شبکه فعالی داشته باشد، گروه های مرتبط را تشکیل دهد و نباید در بحث های فناورانه افراد صرفاً درگیر حمایت‌های مادی باشند،  هر چند حمایت برای فناوری توانبخشی باید در حد عالی باشد، اما شناخته شدن  محصول در جامعه از سوی فناوران نکته ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.


   معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در این نشست گزارشی از پیشرفت عملیات عمرانی ساختمان مرکز رشد ارائه نمود.


   گفتنی است، بعد از اتمام این نشست، سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و مدیران این مجموعه، با همراهی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از مرکز رشد فناوری این دانشگاه بازدید کرده و مراحل پیشرفت عملیات عمرانی ساختمان مرکز رشد ‌را مورد ارزیابی قرار دادند .


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور


 







  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 24530
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: