• 1399/07/13 - 08:44
  • - تعداد بازدید: 311
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به مناسبت روز جهانی « سالمندان » (اول اکتبر- 10 مهرماه) گفت:

متخصصان حوزه سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بازوی علمی سیاستگذاران این حوزه محسوب می شوند

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اعلام کرد که این دانشگاه با تربیت نیروی انسانی متخصص و تولید دانش و منابع علمی معتبر و کاربردی در حوزه سالمندی، می تواند به سیاستگذاران و برنامه ‏ریزان حوزه سالمندی در مدیریت جمعیت سالمندان کشور و تدوین راهکارهای لازم برای مراقبت از این قشر کمک کند.







    دکتر « امیرمسعود عرب » در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه به مناسبت "روز جهانی سالمندان "، تصریح کرد: در حالی که نرخ رشد جمعیت سالمند کشورمان تقريبا سه برابر رشد كلي جمعيت است، لزوم توجه سیاستگذاران دولتی و تشکل های مردم نهاد به مسایل و نیازهای قشر سالخورده جامعه، بیش از گذشته احساس می شود، و کم توجهی به این مهم، علاوه بر اینکه کشور را با چالش های جدی در این حوزه رو به رو می کند، یکی از شاخصه های توسعه یافتگی را تحت تاثیر قرار می دهد.


    وی افزود: با توجه به افزايش پر شتاب جمعيت سالمندان كشور نياز به افراد آموزش ديده در اين رشته به شدت احساس مي شود و بسياري از دانشگاه هاي كشور متقاضي تاسيس  اين رشته هستند تا بتوانند مانند دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تربیت کننده نیروی متخصص این حوزه باشند، اما  براي اين كه بتوان از اين سرمايه عظيم استفاده درستي كرد، لازم است جايگاه شغلي دانش آموختگان این حوزه خصوصا در برنامه مراقبت هاي ادغام يافته و همچنين در سازمان بهزيستي كه مسئوليت خدمت رساني به افراد سالمند ناتوان را برعهده دارد، به خوبي تعريف شود.


    وی با اشاره به فعالیت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سه حوزه « سلامت روانی، سلامت اجتماعی و توانبخشی » ، که مرتبط با نیازهای قشر سالمندان است، افزود: هر چند که در جامعه ایرانی – اسلامی ما، شاید سالمندان با مشکلات کمتری نسبت به دیگر جوامع  روبه رو باشند، اما آنچه مسلم است، کهولت سن، کاهش توانایی جسمی و روانی و محدودیت در درآمد مقابل افزایش توقع خانواده و وابستگان، ضرورت ثبات در استقلال جهت حفظ احترام و شان این قشر، باعث می شود که نیازهای بهداشتی و درمانی، و حمایت های روانی - اجتماعی، اقتصادی و رفاهی آنان در این دوران حساس و مهم، دو چندان شود.


    دکتر عرب از سویی یادآوری کرد که مراقبت از قشر سالمندان جامعه که نیروی کار دیروز و سرمایه های فکری امروز محسوب می شوند، می تواند پشتوانه ای قوی برای نیروی کار امروز تلقی شود، لذا توجه به نیازها و شرایط این قشر از جامعه، عین سرمایه گذاری است که در جوامع پیشرفته دنیا بخوبی به آن توجه می شود.


    رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: این دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی متخصص در رشته های مربوط به "سلامت روانی، سلامت اجتماعی و توانبخشی" که می توانند بصورت غیرمستقیم در ارائه خدمات مورد نیاز این قشر نقش داشته باشند، با تربیت نیروی متخصص خاص حوزه سالمندی  از طریق گروه آموزشی « سالمندی » دانشگاه، ارائه دهنده خدمات مشاوره ای و سلامت اجتماعی و روانی مربوط به سالمندان است.


    دکتر عرب با اشاره به وجود سه مقطع تحصیلی " کارشناسی ارشد، دکتری (Phd) و Mph سالمندی " در گروه آموزشی سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: تعداد 104 متخصص حوزه سالمندی طی ده سال اخیر، با همکاری چهار عضو اصلی هیات علمی و پنج عضو وابسته آموزشی، از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند و هم اکنون نیز 23 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، 30 دانشجو در مقطع دکتری و 43 دانشجو در دوره Mph  سالمندی، مشغول به تحصیل می باشند.


    وی ، تدوين دو كتاب درسي " ارزيابي جامع سالمندي " و " سندرم هاي شايع سالمندي " توسط گروه آموزشی سالمندی دانشگاه را از جمله تولیدات جدید علمی و آموزشی این گروه ذکر کرد.


    وی همچنین افزود: اعضاي هيات علمي، دانشجويان و دانش آموختگان گروه سالمندی دانشگاه در ماه های اخیر که کشور با بحران شیوع کرونا روبه روست، در همکاری با سامانه خدمات تلفني مشاوره اي كشور در بحران كرونا (4030) ، مشارکت فعال داشتند.


    دکتر عرب درباره فعالیت مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه نیز اظهار داشت: این مرکز تحقیقاتی از جمله هشت مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است که با هفت عضو هیات علمی، انواع طرح های پژوهشی – کاربردی حوزه سالمندی را به اجرا می گذارد و تاکنون با مشارکت در اجرای طرح های کشوری و منطقه ای، در تدوین راهکارهای مورد نیاز قشر سالمندان تلاش کرده است.


    وی افزود: مطالعه آینده نگر کوهورت « سالمندی » با عنوان « از میانسالی تا سالمندی ایران »، از جمله پژوهش های ملی است که توسط مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی یزد درحال اجرا ست و در این مطالعه طولی، همه جنبه های سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی شش هزار سالمند 50 سال به بالا  ساکن در شهرستان اردکان یزد، مورد بررسی قرار می گیرد.


   وی، « تبیین تجارب سالمندان از  پیر شدن، بررسی اضطراب مرگ همسر در بین سالمندان، طراحی و ارزیابی مداخله آموزشی به منظور ارتقاء خودمراقبتی  سالمندان دیابتی، بررسی ارتباط سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و محیطی با رضایت از زندگی در والدین سالمند شهدا، طراحی و اعتبار یابی ابزار سنجش حریم خصوصی بیماران بستری در بیمارستان، تبیین و تحلیل عوامل روانی اجتماعی موثر بر افسردگی سالمندان، نشانگان افت روحیه و ارتباط آن با نوع اسکان در سالمندان، تاثیر کفش جدید بر پارامترهای راه رفتن و مصرف انرژی در افراد سالمند » را نیز از جمله عناوین طرح های پژوهشی اجرا شده در مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی ذکر کرد.


     رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین از انتشار نشریه  " سالمند: مجله سالمندی ایران "  (Salmand: Iranian Journal of Ageing )، در این دانشگاه  گفت که برگزیده جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی است و در بسیاری از پایگاه های معتبر ملی و بین المللی از جمله   Scopus وWeb of Science   نمایه شده است.


    وی در این خصوص افزود: این فصلنامه، جای مناسبی برای چاپ و نشر دستاوردهای علمی محققان حوزه سالمندی می باشد و نتایج تحقیقات حوزه‌های مختلف سالمندشناسی و طب سالمندان، سلامت روانی-اجتماعی و اقتصادی سالمندان و سیاستگذاری حوزه سالمندی را به زبان فارسی و چکیده انگلیسی به صورت دسترسی آزاد و الکترونیکی منتشر می کند.


    دکتر عرب با اشاره به اینکه  57 شماره این نشریه  از سال 1385 تا کنون منتشر شده است، اظهار داشت: این نشریه دارای 47 عضو هیات تحریریه ( 36 درصد بین المللی) و 183 عضو هیات داوری است که همه اعضای هیات تحریریه و داوری آن، از اساتید دانشگاه های داخل و خارج از کشور می باشند.


    وی در پایان این گفت وگو تصریح کرد: نشریه  تخصصی " سالمند: مجله سالمندی ایران "،  علاوه بر اینکه منبع علمی موثقی برای محققان و پژوهشگران حوزه ‏های مختلف سالمندی محسوب می شود، از سویی می تواند مورد استفاده سیاستگذاران و برنامه ‏ریزان حوزه سالمندی جهت سیاستگذاری و خدمات رسانی بهتر و بیشتر به سالمندان قرار بگیرد.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور



 


 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 17393
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: