• 1398/07/06 - 10:00
  • - تعداد بازدید: 473
  • - تعداد بازدیدکننده: 3
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
بمناسبت هفته جهانی ناشنوایان (دوم تا نهم مهرماه) ؛

فعالیت غرفه اطلاع رسانی پویش " ارتقای آگاهی جامعه نسبت به مداخله زودهنگام ناشنوایی و کم شنوایی " در دانشگاه علوم بهزیستی

پویش مردمی " ارتقای آگاهی جامعه نسبت به اهمیت مداخله زودهنگام شیرخواران ناشنوا و کم شنوا "، امروز (چهارشنبه) با برپایی غرفه مقابل در ورودی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، اطلاع رسانی حضوری دارد.

    دکتر " گیتا موللی " عضو هیات علمی و دبیر کمیته مطالعات "کم شنوایی و ناشنوایی" دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره این فعالیت به خبرنگار وبدای دانشگاه، گفت:  پویش " ارتقای آگاهی جامعه نسبت به اهمیت مداخله زودهنگام شیرخواران ناشنوا و کم شنوا " با همکاری مشترک گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال و انجمن دانشجویی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز حمایتی فرانک و انجمن احیای شنوایی ایران (جوانان کاشت حلزونی)، برگزار شده است.



     وی افزود: این پویش از ۲۷ شهریورماه و بمناسبت هفته جهانی ناشنوایان، با هدف " آگاهسازی جامعه به اهمیت مداخله زودهنگام برای شیرخواران کم شنوا و ناشنوا " بصورت مجازی آغاز شد اما امروز با برپایی غرفه، اطلاع رسانی بصورت حضوری انجام می شود.



    دکتر موللی اظهار کرد که اطلاع رسانی از طریق ارائه اطلاعات مکتوب (بروشور) از " اهمیت و تاثیر مداخله زودهنگام برای نوزادان کم شنوا و ناشنوا " و همچنین بصورت شفاهی توسط  دانشجویان انجمن روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه، انجام می شود.



   دبیر کمیته مطالعات "کم شنوایی و ناشنوایی" دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد که براساس تحقیقات انجام شده، اگر ناشنوایی کودکان در بدو تولد (نوزادی) تشخیص داده شوند و براساس اصول علمی آموزش داده شوند، می توانند مانند افراد شنوا بخوانند، بنویسند، سخن بگویند، تحصیل کنند و به همه پتانسیل های خود عینا مانند کودکان شنوا دست یایند.


    وی با اشاره به اینکه به این آموزشها از سن نوزادی، "مداخله زودهنگام " می گویند، تاکید کرد که والدین کودک ناشنوا باید بدانند که مداخله زودهنگام براي كودكان ناشنوا يا کم شنوا لازم است و مداخله زودهنگام می تواند از اثرات عمیق كم شنوايي بر رشد كودك جلوگیری کند بشرطی که ناشنوایی کودک از بدو تولد تشخیص داده شود و بلافاصله سمعک بگیرد و توانبخشی کودک به شیوه صحیح آغاز شود.


    وی افزود: بیشتر مادران کودکان کم شنوا و ناشنوا، اولین فرد ناشنوایی که درزندگی شان دیده اند، فرزند خودشان بوده است، زیرا بیش از ۹۷٪ کودکان ناشنوا دارای والدین شنوا هستند، لذا  افزایش آگاهی جامعه نقش حائز اهمیتی در موفقیت کودکان ناشنوا دارد.


     این محقق تصریح کرد که غربالگری شنوایی نوزادان یک فرصت است اما لزوما پیامدهای مطلوب را تضمین نمی کند، بلکه دسترسی بموقع به مداخله زودهنگام و با کیفیت، جز مهم یک نظام موفق برای کودکان کم شنواست.


    مدیرگروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه افزود: پس از غربالگری و تایید کم شنوایی، لازم است یک فرد دارای صلاحیت و هماهنگ کننده خدمات مداخله زودهنگام با خانواده تماس بگیرد، احاطه کامل به روند رشد کودک و نیازهای آموزشی کودک و حمایتهای عاطفی از خانواده داشته و بتواند پاسخگوی تمامی سوال ها و دغدغه های خانواده باشد.


    دکتر موللی همچنین گفت: والدين لازم است آگاه باشندکه مداخله زودهنگام براي كودكان ناشنوا و کم شنوا، برای همه کودکان به یک شکل و با یک روش نيست، بلکه  نوع خدمات و رویکرد ارتباطي كه كودك دريافت مي كند، بستگي به نيازهاي خاص آن كودك و خواست خانواده دارد.


    این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برای كودك ناشنوا يا كم شنوا در خدمات مداخله زودهنگام رویکردهای متفاوتی می تواند بکار برود. نوع رویکرد مورداستفاده برای هرکودک کم شنوا یا ناشنوا بستگی به نیازهای او دارد و والدین حق دارند در این خصوص تصميم بگيرند.


    بگفته وی ، این روشهاي ارتباطي عبارتند از " رویکرد شنیداری كلامي(ارتباط فقط و فقط ازطریق شنیدن و گفتار) ، رویکرد شنیداري-شفاهي (ارتباط ازطریق شنیدن و گفتار و لب خوانی و دیدن چهره) ، گفتار نشانه دار ( ارتباط ازطریق شنیدن و گفتار با دیدن سرنخ های دیداری ازصداها) ، زبان اشاره (هرنوع زبان اشاره):ارتباط از راه اشاره های دستی، و رويكرد دوزبانه ( استفاده همزمان هم اشاره و هم گفتار) .


    لازم به ذکر است، پویش مردمی " ارتقای آگاهی جامعه نسبت به اهمیت مداخله زودهنگام شیرخواران ناشنوا و کم شنوا "، بمناسبت هفته جهانی ناشنوایان که از ۲۷ شهریورماه آغاز شده است، تا نهم مهرماه ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


 



 


 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 15197
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: