• 1401/08/25 - 09:45
  • - تعداد بازدید: 143
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مسئول کنترل کیفیت طرح کشوری Contingent-NIPT :

عملکرد استاندارد در سیستم های ارائه دهنده خدمات پزشکی، ضامن ارتقای سطح سلامت جامعه است

مسئول کنترل کیفیت موسسه پزشکی نسل امید که چگونگی اجرای طرح کشوری Contingent-NIPT را مورد بررسی و کنترل کیفیت قرار داده است، امروز (یکشنبه) خلاصه ای از روند اجرا، اطلاعات بدست آمده در چهار روش اجرایی مطالعه، مقایسه آنها با اطلاعات منتشر شده در سطح جهان و نتیجه گیری علمی در این خصوص را به شرکت کنندگان در گردهمایی تحلیل داده های این طرح کشوری ارائه داد.




















    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، مهندس فرخی در مورد لزوم اجرای این طرح و ضرورت اجرای غربالگری در سه ماهه اول بارداری گفت: ما برای انجام غربالگری، نیاز به پروتکل های استاندارد و پایش مداوم آنها داریم، و با اجرای این طرح تحقیقاتی، اولا این پروتکل برای تعیین جایگاه NIPT معرفی شد، ضمن اینکه با اجرای این طرح، میزان بیماریابی که بین 80 تا 85 درصد است، تا 95 درصد ارتقاء می یابد و تعداد جنین های از دست رفته، شاید به پنج جنین با ناهنجاری کروموزومی کاهش یابد.



   وی افزود: این در حالی است که در طرح پژوهشی یادشده، با انجام غربالگری سه ماهه اول بارداری، تا این لحظه حتی یک مورد جنین با ناهنجاری کروموزومی را از دست ندادیم. و چون میزان بیماریابی ما خیلی قدرتمند شده است (95 درصد)، میزان تست NIPT  باید زیادتر باشد، اما همانطور که نتایج نشان می دهد، موارد مثبت کاذب حدود 8/7 درصد شده است.


    مسئول کنترل کیفیت موسسه نسل امید، همچنین گفت: این تست تجمیعی چهار پروتکل است و در نهایت، میزان بیماریابی به 97 درصد می رسد و شاید فقط سه جنین با ناهنجاری های کروموزومی را از دست بدهیم که آنهم هنوز اتفاق نیافتاده و حتی یک مورد از اینگونه جنین ها را از دست ندادیم و این نتیجه، فوق العاده ای است که حاصل، دقت روش اندازه گیری و اقدام تکمیلی است که همان تست NIPT  می باشد.


    مهندس فرخی افزود: در واقع، پروتکلی که ارائه شده است، تمام تکنیک های به روز و مشخص را شامل می شود و اجرای آن در سه ماهه اول بارداری است، یعنی مادر، پزشک، سیستم بهداشتی و درمانی فرصت کافی دارند که تشخیص بدهند و مرحله بعد، اقدامی است که براساس اتونومی و نظر والدین انجام خواهد شد. ضمن آنکه از انجام چندباره غربالگری برای مادر باردار جلوگیری کردیم.


    وی در پایان سخنانش توصیه کرد که برای دستیابی به بهترین کارکرد و نتیجه، لازم است که پروتکل بصورت یکجا انجام شود، و از همه مهمتر، پیاده کردن سیستم کنترل کیفیت روی این اقدام و پایش دقیق و منظم جاهایی که این کار را انجام می دهند، ضروری است، چرا که  عملکرد استاندارد در سیستم های ارائه دهنده خدمات پزشکی ضامن ارتقای سطح سلامت جامعه می باشد.


   وی افزود: برای تحقق این هدف، نیاز است که مراکز چند تخصصی در هر شهر شناسایی شده، استانداردها به آنها ابلاغ شود و با پایش و ارزیابی منظم و دقیق، میزان بیماریابی و موارد دیگر در همان سطح بالای کیفیت، قرار داشته باشد.


   در ادامه، مهندس محمدرضا اردوبادی مسئول بخش فناوری اطلاعات IT موسسه پزشکی نسل امید، درباره نرم افزار طراحی شده خاص طرح کشوری  Contingent-NIPT ، گفت: از ویژگی های این نرم افزار، محیط اجرای نرم افزار است که نیاز به هیچ وسیله ای از خارج کشور ندارد و کاملا بومی و با فناوری داخلی طراحی شده که با استفاده از شبکه اینترنت داخلی و یا اینترانت، کار می کند و لذا به حفظ و امنیت اطلاعات در این زمینه نیز کمک خواهد کرد.


    وی با اشاره به اینکه امکان ضبط و ارزیابی عکس های سونوگرافی و ثبت اطلاعات مربوط به آنها در این نرم افزار وجود دارد، افزود: کاربری سهل و آسان این نرم افزار، امکان استفاده در تمام مناطق کشور را فراهم کرده، ضمن آنکه امکان ایجاد دسترسی برای مراکز و یا مجامعی علمی و اجرایی مانند پزشکی قانونی، مراکز آزمایشگاهی و یا رادیولوژی به اطلاعات ثبت شده در این نرم افزار وجود دارد و می توانیم آنها را در سیستم تعریف کرده و دسترسی ایجاد کنیم.


    گفتنی است، طرح کشوری " تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری های کروموزومی در سه ماهه اول بارداری براساس پروتکل  Contingent-NIPT  با استفاده از روش  Reflexed DNA Testing  " به اهتمام مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری محققان و متخصصان موسسه پزشکی نسل امید، دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و اصفهان ، و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طی سال های 1399 تا 1401 در 8  استان کشور به صورت همزمان اجرا شده است.


 


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


 


 







 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 24526
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: