• 1403/02/27 - 12:05
  • - تعداد بازدید: 3
  • - تعداد بازدیدکننده: 3
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی :

علم باید بر اساس تقاضای صحیح جامعه باشد

دکتر حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در اولین جشنواره گردهمایی علمی دانشجویی (science slam) گفت: اجتماعی شدن علم و دسترسی آزاد به علم ، عامل سهیم کردن مردم در تولید دانش است و مهمترین هدف این رویداد، ارتباط بین تولیدکننده علم و مصرف کننده علم است و علم باید بر اساس تقاضای صحیح جامعه باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در اولین جشنواره گردهمایی علمی دانشجویی (science slam)که  26 و ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، گفت: با اجتماعی شدن علم و دسترسی آزاد به علم، می‌توان مردم را در تولید دانش سهیم کرد، در حال حاضر مردم در تولید دانش، سهمی ندارند یا تحقیقات در زمان طلایی و مناسب خودش به دست مصرف کننده نمی‌رسد، در کشورهای توسعه یافته دیواری بین دانشگاه و جامعه نیست، ما نیز باید زبان علم را برای جامعه ساده بیان کنیم و (science slam) برای اولین بار در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ،آغازگر این مسیر است.

وی افزود: علم باز (open science) جنبش در دسترس قرار دادن تحقیقات علمی، انتشارات، داده‌ها و نرم‌افزارها و ترویج تحقیقات علمی میان تمام سطوح پرسشگران جامعه در سطح ابتدایی یا حرفه‌ای و باز بودن دروازه‌های علم به روی همگان است.

دکتر خانکه گفت: open science شامل شیوه‌هایی مانند انتشار پژوهش باز، مبارزه برای دسترسی آزاد و تشویق دانشمندان به عمل بازکردن یادداشت‌های علمی خود و به‌طور کلی آسان‌ترسازی انتشار و ارتباطات دانشی و علمی است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه اظهار کرد: در اجتماعی‌شدن علم و دسترسی آزاد به علم، باید به این سوال‌ها که علم و یافته‌های علمی به چه میزان قابل اعتمادند؟، به چه میزان تکرار پذیر با نتایج مشابه است؟، میزان سهم و مشارکت مردم در تولید علم به چه اندازه‌ای است؟، میزان دسترسی آزاد به داده‌ها چقدر است؟، دسترسی به محصولات علمی با منابع ملی به چه میزان است؟، شفافیت در جریان تحقیق به چه میزان است؟، دسترسی رایگان به آموزش تحقیق رایگان چه میزان است؟، میزان نظارت اخلاقی بر نتایج که منجر به افزایش شفافیت و اعتماد و کاربرد می‌شود، به چه میزان است؟، پاسخ داد.

وی، چهار فاکتور سیاست، اقتصاد، فلسفه و فرهنگ را از عوامل تاثیرگذار بر open science عنوان کرد و افزود: باید به سمتی برویم که بر مبنای دانش، سیاست‌گذاری کنیم.

هرکس در نیا حق دارد نتایج ویافته‌های علمی را به زبان بومی و قابل درک بداند

دکتر خانکه گفت: هرکس در نیا حق دارد نتایج ویافته‌های علمی را به زبان بومی و قابل درک بداند، بفهمد و از نتایج یافته‌های علمی بهره مند شوند و باید به واسطه علم، ارتقای کیفیت زندگی جامعه را شاهد باشیم و علم باید بر اساس تقاضای صحیح جامعه باشد و نیازهای صحیح، تقاضا شود.

وی افزود: استقلال رای دانشگاه‌ها و اینکه دانشگاه با منابع عمومی ساخته شود، بدهکار جایی و تابع قوانین محدودکننده نباشد نیز از دیگر مصادیق علم باز است، خیریه‌های متفاوت داریم که کار ارزشمند ساخت مدارس، ساخت مساجد، ساخت درمانگاه و رسیدگی به معلولان را انجام می‌دهند که کار خیلی خوب و مایه مباهات است، اما چند خیریه داریم که دانشگاه و پژوهشکده بسازد یا پول برای تحقیقات مورد نیاز جامعه بدهد، چند خیریه داریم که پولی برای تحقیقات، فناوری و..هزینه می‌کند، آزادی دانشگاه، از مفاهیم بزرگ است .

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه گفت: با اجتماعی شدن علم و دسترسی آزاد به علم، می توان مردم را در تولید دانش سهیم کرد، در حال حاضر مردم در تولید دانش، سهمی ندارند یا تحقیقات در زمان طلایی و مناسب خودش به دست مصرف کننده نمی رسد، در کشورهای توسعه یافته دیواری بین دانشگاه و جامعه نیست، ما نیز باید زبان علم را برای جامعه ساده بیان کنیم .

وی ادامه داد: تمام تحقیقات باید مبتنی بر شواهد و نتایج درست و تکرارپذیر باشند، تا تصمیمات و سیاستگذاری ها نیز مبتنی بر این تحقیقات، تاثیر گذار باشند، خیلی مواقع سیاستگذاران باید به تولیدات علمی تکیه کنند و در این راستا، محققان باید تولیدات علمی، مستند و قابل اعتماد را به سیاستگذاران ارائه بدهند تا در تصمیمات و سیاستگذاری شاهد اقدامات صحیح باشیم.

وی با اشاره به گزارش عملکرد (science slam) در دانشگاه که از آبان ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرده و 16 دوره برگزار شده است گفت: امیدوارم با سنگ بنیادین  این رویداد علمی برای اولین بار در کشور و در دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی، مهمترین هدف که ارتباط بین تولیدکننده و مصرف کننده علم به زبانی واضح و علمی و تاثیرگذار است، محقق شود و شاهد نتایج خوبی باشیم و بدانیم فلسفه انسان هوشمند یادگیری و اشتراک آموخته هاست.

گفتنی است اولین جشنواره گردهمایی علمی دانشجویی (science slam) 26و27 اردیبهشت ماه سال جاری با برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد در حوزه خلاقیت،کار تیمی و ..،  اجرای متعدد ساینس اسلم توسط منتخبین کمیته داوری و اهدا جوایز به برگزیدگان در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزارشد.

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 30708
فاطمه گلرخ
خبرنگار

فاطمه گلرخ

تصاویر

علم باید بر اساس تقاضای صحیح جامعه باشد
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: