• 1400/09/24 - 09:22
  • - تعداد بازدید: 136
  • - تعداد بازدیدکننده: 6
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در نشست سلامت معنوی اعضای هیات علمی بیان شد:

ضرورت تلفيق معنويت با سلامت، به عنوان يك نياز جدي، مطرح است

نشست " سلامت معنوی " با هدف بررسی ابعاد گوناگون سلامت معنوی، با حضور جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در سالن ریاست دانشگاه برگزار شد.


     به گزارش وبدای دانشگاه به نقل از روابط عمومی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، نادره معماریان مدیر گروه سلامت روان مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران طی سخنانی در این نشست گفت: طبق تعريف بومي، معنويت عبارت است از «بعد والاي وجودي انسان که در وجود همه انسان ها به وديعه نهاده شده تا راه رسيدن به کمال را طي کنند که همان قرب به اله است» بر اساس اين تعريف همه انسان ها، چه بيمار و چه غيربيمار، نيازمند ارتقاي اين بعد وجودي خود هستند. ازجمله آن ها بيماران دردمند حوزه روان هستند که معنويت مي تواند پشتوانه اي براي معنابخشيدن به رنج ها و سازگارشدن با بحران ها باشد.



   وی افزود: نظام ارائه خدمات سلامت نیازمند پاسخ‌گویی معنویت گرا و توجه به این بعد از سلامت مراجعان خود است و پرداختن به  موضوع سلامت معنوی برای دانشگاهیان که با خدمات سلامت در ارتباطند، امری ضروری است.


   مدیر مرکز توسعه پژوهش های بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران  تصریح کرد:  براساس نتايج يك مرور نظام مند در سال 2015 میلادی، بيماران زيادي تمايل قوي براي مطرح شدن معنويت در خدمات پزشكي شان دارند و بر اين اساس، در اين موسسات آموزشي، برنامه هاي آموزش پزشكي و سلامت محور در بستر مفاهيم معنوي و تأثير عناصر معنوي بر سلامت جسمي و رواني بيماران ساخته و پرداخته مي شوند.


   بگفته معماریان، ضرورت تلفيق معنويت با سلامت به عنوان يك نياز جدي مورد تأكيد قرار گرفته است و در پاسخ به اين نياز، معنويت در برنامه هاي آموزشي دانشگاههاي معتبر دنيا گنجانده شده است و در همين راستا انجمن


آمريكايي دانشكده هاي پزشكي AAMC ، سازمان بهداشت جهاني WHO و كميسيون مشترك اعتباربخشي سازمان بهداشت و درمان JCAHO توصيه  كرده اند كه مسائل معنوي در مراقبتهاي باليني وآموزش پزشكان وارد شود.


    وی تصریح کرد: علاوه بر يافته هاي بين المللي، ادبيات نسبتا غني در داخل كشور در حوزه تأثير معنويت در سلامت و نقش جدي معنويت در بهبود و ارتقاي سلامت جسمي و رواني بيماران و سلامت جسمي افراد جامعه وجود دارد.


   معماریان افزود: در برخي بيمارستانهاي ايران، روحانيون آشنا به مسائل بهداشتي، به ارائه خدمات مراقبت در ایام کرونا پرداخته و مي پردازند، اما باز هم وجود يك دستورالعمل يكپارچه براي چنين امري مورد نياز است.


   این محقق سلامت اجتماعی گفت: از آنجا كه براي يك پزشك ضروري است درباره مراقبتهاي معنوي آگاهي داشته باشد، وجود يك برنامه درسي يكپارچه براي آموزش دانشجويان پزشكي مي تواند در اين زمينه كارگشا باشد.


   گفتنی است، این جلسه با پرسش و پاسخ اعضای هیات علمی دانشگاه به کار خود پایان داد و شرکت کنندگان در این نشست از امتیاز مربوطه برخوردار خواهند شد.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 21291
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: