• 1399/09/26 - 12:16
  • - تعداد بازدید: 5
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
در گفت وگو با معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به مناسبت هفته پژوهش؛

سرآمدی دانشگاه علوم بهزیستی در علوم انسانی و اجتماعی، و نقش این علوم در توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفت

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با عرض تبریک به مناسبت هفته پژوهش، در تشریح عوامل توسعه کشور، نقش علوم انسانی و اجتماعی را بسیار حائز اهمیت دانست و دانشگاه علوم بهزیستی را سرآمد این علوم در میان دانشگاه های علوم پزشکی کشور معرفی کرد.


    دکتر حمیدرضا خرم خورشید در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، توضیح داد: نقش علوم انسانی در توسعه کشور، مهم تر از علوم پزشکی و مهندسی است، اما به دلیل درآمدزایی علوم پزشکی و مهندسی، این تصور اشتباه بر نقش و تاثیرگذاری این علوم در جامعه نیز جاری شده است. و حتی جوانانی که از ایران و دیگر کشورها، به کشورهای پیشرفته مهاجرت می کنند، مشتاق ادامه تحصیل در رشته های علوم پزشکی و مهندسی هستند.


    وی افزود: درصورتی که هم اکنون نخبگان و جوانان در کشورهای پیشرفته دنیا، به سمت علوم مدیریتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هدایت می شوند، چرا که معتقدند، اگر نیروهای جوان درعلوم انسانی و اجتماعی پرورش یابند، می توانند مدیران توانمند آینده برای اداره بخش های مختلف کشورشان باشند.   


   وی تصریح کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که در مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور و تحت نظارت وزارت بهداشت قرار دارد، تفاوت منحصربفردی به لحاظ فعالیت در حیطه های علوم توانبخشی و علوم اجتماعی نسبت به دانشگاه های علوم پزشکی دارد، و گستردگی رشته های علوم اجتماعی در این دانشگاه و ارتباط آنها با سلامت و رشد و پرورش نسل آینده، نیاز به نگاه ویژه و حمایت بیشتر از سوی وزارت بهداشت و حاکمیت به این مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی است، تا تاثیرگذاری علوم اجتماعی بر توسعه کشور واقع شود.


   معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: فارغ التحصیلان این رشته ها می توانند علاوه بر اینکه در نظام سلامت، به بهینه سازی و ارتقای بهره وری کمک کنند، در سطح کلان تر و حاکمیت نیز مثمرثمر باشند و نتایج تحقیقات مربوط به این بخش هم سیستم مدیریتی کشور را راهگشا خواهد بود.


   دکتر خرم خورشید، از میان سه عامل موفقیت درهرکاری (ایده، نیروی انسانی و بودجه)، " مدیریت ایده ها " را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر توسعه کشور دانست و گفت: مدیریت ایده ها و جهت دهی آنها در روند توسعه بسیار موثر است.


    وی بحث کمبود و یا نبود بودجه و اعتبارات را از موانع جدی در روند گسترش فعالیت های تحقیقاتی و توسعه کشور ذکر کرد و اظهار داشت: ارزش گذاری و گرامی داشت فعالیت های پژوهشی و جایگاه پژوهشگران در کشور ما، با نامگذاری این مناسبت به عنوان " هفته پژوهش "، نشان داده شده، اما هیچگاه نسبت به ارتقای آن، توجه جدی صورت نگرفته است.


   وی افزود: اگر گرامی داشت فعالیت های پژوهشی و جایگاه پژوهشگران در کشور، از حرف و شعار خارج می شد، و مانند بسیاری از کشورهای دنیا، و حتی کشورهای همسایه، اعتبارات مناسبی برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی درنظر گرفته می شد، توسعه کشور سرعت می گرفت.


   معاون تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در همین راستا، به سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی در چند کشور آسیایی اشاره کرد و گفت: سهم تحقیقات در کشور کره جنوبی  3/6 درصد تولید ناخالص ملی، سهم تحقیقات در کشور ژاپن  3/4 درصد، در روسیه 1/5 درصد و در کشور هندوستان 1 درصد است، و این درحالی است که در قانون ششم توسعه کشور ما، این سهم 4 درصد و در قوانین قبل از آن، 3 درصد بود، اما این قوانین اجرا نشد و رقمی بین 0/5 تا 0/7 درصد یعنی کمتر از یک درصد از تولید ناخالص ملی به تحقیقات در کشور ما اختصاص داده شد و حتی به اندازه هند هم حمایت مالی از تحقیق و توسعه در کشور صورت نگرفت.


   دکتر خرم خورشید با توجه به شرایط موجود و محدودیت در منابع و اعتبارات، انجام تحقیقات " تقاضا محور" را پیشنهاد داد و افزود: انجام تحقیقات براساس تقاضا، منجر به محصول می شود و یا نتایج آن مورد استفاده مدیریت ها در سطوح مختلف نظام سلامت و یا بخش های دیگر قرار خواهد گرفت.


  وی درعین حال، وجود محققان کشورمان و زحمات بدون توقع آنان را باعث افتخار همه هموطنان دانست و گفت: تاکنون کشور به اتکاء همین نیروهای متخصص و محقق، پیشرفت کرده و توجه به امر فناوری، ایجاد و تقویت شرکت های دانش بنیان، نیز سبب دستیابی به دستاوردهای بزرگی شد، اما در جایی که به اقتصاد بدون نفت فکر می شود، تنها راه توسعه، تکیه بر امر پژوهش و فناوری ، و سرمایه گذاری در این بخش است.


****


    از دکتر خرم خورشید درمورد طرح توسعه مرکز رشد فناوری دانشگاه سئوال شد، و وی در پاسخ گفت: محلی در محوطه دانشگاه به این منظور اختصاص داده شده است و چون از ساختار قدیمی و فرسوده ای برخوردار بود، با اعتبارات اولیه، این محل مقاوم سازی و بازسازی شد و با حدود 4/5 میلیارد تومان اعتباری که معاونت علمی – فناوری ریاست جمهوری کمک کرده است، نسبت به تکمیل عملیات ساخت و ساز اقدام خواهیم کرد و امیدواریم وزارت بهداشت نیز به تجهیز آن کمک کند.


   شورای پژوهشی، و چگونگی ترکیب جدید اعضای آن، موضوع پرسش بعدی از معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه بود که در این باره اظهار داشت: درصددیم که شورای پژوهشی و شورای فناوری به روز شوند و سیاست های جدید عالی ترین مرجع سیاستگذاری در این خصوص را مطرح و به اجرا بگذاریم.


   *****


معاون تحقیقات دانشگاه، فرارسیدن هفته پژوهش را به محققان، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تبریک گفت


   معاون تحقیقات دانشگاه، مجددا با عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش، به محققان، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه و آرزوی موفقیت برای آنان در جهت توسعه و اجرای برنامه های دانشگاه، از برگزاری مراسمی به همین مناسبت بصورت حضوری و مجازی گفت که امروز (سه شنبه) با حضور رئیس دانشگاه، معاونان و مدیران معاونت تحقیقات، و شرکت مجازی همه اعضای هیات علمی، محققان مراکز تحقیقاتی و دانشجویان علاقه مند به این بخش برگزار می شود.


   دکتر خرم خورشید افزود: به همین مناسبت، برترین افراد در بخش های مختلف معاونت پژوهشی دانشگاه، که براساس ملاک ها و معیارهای وزارت بهداشت (همچون، دارای مقالات برتر، فعال در جذب گرنت، داشتن ارتباطات علمی خارج از دانشگاه بصورت ملی و بین المللی، همکاری با معاونت تحقیقات)، انتخاب شدند، در این مراسم معرفی ، و مورد تقدیر قرار می گیرند.


   بگفته ایشان، قرار است در مراسم گرامی داشت هفته پژوهش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، 3 نفر پژوهشگر برگزیده، 3 نفر فعال در جذب گرنت، 4 نفر پژوهشگر جوان، 3 مرکز تحقیقات برتر، یک مجله برتر، یک داور برتر، دو نویسنده برتر، یک همکار معاونت تحقیقات و دو دانشجوی برتر معرفی شوند.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


  • گروه خبری :
  • کد خبر : 18021
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: