• 1401/09/14 - 08:57
  • - تعداد بازدید: 217
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به همت مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی :

سامانه ثبت اطلاعات مربوط به " کودکان اتیسم "، راه اندازی شد

به همت مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سامانه ثبت اطلاعات مربوط به "کودکان اتیسم" راه اندازی شد و با انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی تبریز تا کنون بیش از 1000 داده ثبت شده است.



     دکتر زهرا نوبخت عضو هیات علمی پژوهشی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اعلام این خبر به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه، گفت: اختلال طیف اتیسم به دلیل شیوع روزافزون و تأثیرات مخربش بر سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی و هزینه های زیادی که به نظام سلامت تحمیل می کند، در سالهای اخیر در سراسر دنیا توجه زیادی را به خود معطوف کرده است، اما تشخیص آن در بسیاری موارد دیر صورت می گیرد که این امر بر نتیجه مداخلات، تأثیر منفی بر جای می گذارد، از سویی، بهبود دانش در زمینه جنبه های مختلف این بیماری، مستلزم اتخاذ یک رویکرد سیستماتیک در شناخت موارد مبتلا می باشد.



    وی افزود: مطالعات موجود در این زمینه و به طور خاص مطالعات انجام شده در ایران به دلیل استفاده از روش شناسی های متفاوت، فقدان یکپارچگی در صورت بندی مساله و کم بودن تعداد موارد بررسی شده، نتایج متناقضی در برداشته است. همچنین سیاستگذاری بهداشتی در زمینه ی نحوه مواجهه با این معضل، مستلزم کسب اطلاعات منظم همه گیرشناسی می باشد، مجموعه ی این دلایل و مشکلات بر لزوم اجرای یک برنامه ی منظم ثبت اختلالات طیف اتیسم دلالت می کند. 


    دکتر نوبخت همچنین توضیح داد که ین طرح پس از بررسی نظام های ثبت موجود در کشور، در سامانه وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت و با توجه به اینکه سامانه های ثبت در سراسر کشور یکپارچه شده است و از سویی، سامانه ثبت اطلاعات مربوط به اتیسم، در دانشگاه تبریز طراحی و در حال اجراست، رایزنی جهت همکاری با این سامانه شروع شد.


    این محقق حوزه سلامت افزود: ایده ی اصلی راه اندازی این سامانه، از جلسات تیم تحقیق در مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با حضور رئیس و معاون پژوهشی این مرکز تحقیقاتی و حضور دو روانپزشک کودک خانم ها دکتر دودانگی و دکتر حبیبی از اعضای هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه و آقای دکتر نوروزی با توجه به تجربه ایشان در سامانه ثبت سایکوز شروع شد و  پس از جلسات متعدد با اساتید دانشگاه علوم پزشکی تبریز، همکاری برای راه اندازی سامانه ثبت مورد توافق قرار گرفت.


     وی اذعان داشت: بر اساس یافته های حاصل از این ثبت، می توان سیاست گذاری علمی تر، دقیق تر، خدمات متمرکزتر و سازمان یافته تری را در این زمینه انتظار داشت و در نهایت، به تدوین یک نظام جامع پیشگیری، ارزیابی و درمانی متناسب با مقتضیات بومی مبادرت نمود.


    عضو هیات علمی پژوهشی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: طرحی در راستای راه اندازی این سامانه در دانشگاه، تنظیم و در شورای پژوهشی دانشگاه مورد تصویب قرار گرفته است و در حال حاضر، جلسات تیم تحقیق در راستای تنظیم پرسشنامه های ثبت و تدوین فرایند جمع آوری داده ها، در حال انجام می باشد.


    وی افزود: در حال حاضر، ديتا رجيستري دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بيش از 1000 مورد بيمار ثبت شده دارد و تفاهم نامه همکاری با چهار دانشگاه علوم پزشكي در داخل کشور و يك مركز بين المللي در اروپا جهت ثبت ديتا، منعقد کرده است و براساس آن، تمام گروههاي آموزشي دانشگاه از جمله گروه كاردرماني مي توانند جهت استفاده از اين ديتا برای اجراي پروژه هاي تحقيقاتي و يا پايان نامه های دانشجويي با مركز تحقيقات توانبخشي اعصاب اطفال دانشگاه مكاتبه نمايند.


    دکتر نوبخت گفت: اجرای این برنامه ثبت، کمک می کند که اطلاعات یکپارچه ی افراد مبتلا و خانواده های آن ها جمع آوری شود و این امر در نهایت به بهبود دانش ما در زمینه ی پدیدارشناسی، همه گیر شناسی و شناخت عوامل خطر کمک خواهد کرد و بانک اطلاعاتی مناسب برای انجام تحقیقات عمیق تر در این زمینه فراهم کند. این نظام ثبت همچنین می تواند به تشخیص بموقع بیماری بیانجامد و اثرات مثبت بر سیر بیماری و پیشگیری از عوارض آن برجای بگذارد.


    وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سامانه های ثبت در سراسر کشور یکپارچه شده است، یکی از دانشگاه های متولی به عنوان سامانه ثبت اصلی و دیگر دانشگاه ها به عنوان همکار معرفی می شوند، در زمان بررسی سامانه های ثبت در سایت وزارت بهداشت، سامانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان سامانه اصلی معرفی شد و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز با این دانشگاه تفاهم نامه همکاری امضا نمود تا در این راستا از زیر ساخت های طراحی شده این دانشگاه استفاده نماید.


    وی گفت: براساس تفاهم نامه منعقده، داده های ثبت شده در دانشگاه علوم پزشکی تبریز که تا کنون به حدود 1000 مورد رسیده، می تواند توسط محققین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد و این همکاری، به اجرای طرح های اثرگذار از جمله طرح های با حجم نمونه بالا کمک کند.


   دکتر نوبخت در پایان این گفت وگو، ضمن اظهار خرسندی از این دستاورد مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، افزود: امیدواریم با وجود این سامانه در کنار سایر ملاحظات از سوی متولیان، شاهد سیاستگذاری بهداشتی در زمینه نحوه مواجهه با اختلالات طیف اتیسم باشیم.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 24717
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: