• 1401/07/16 - 09:28
  • - تعداد بازدید: 211
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
مسئول نهاد دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

راهبرد جریان فتنه در هر زمانی، ایجاد دو قطبی در جامعه و ایجاد فضای هیجانی بدور از عقلانیت است

مسئول نهاد دفتر رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: راهبرد جریان فتنه در هر زمانی، ایجاد دو قطبی در جامعه و نیز ایجاد فضای هیجانی و احساس منفی بدور از عقلانیت است و تلاش می کند، فضای نفرتی را حاکم کند که مردم آن جامعه تمایلی به بحث و گفت وگو در جهت تبیین و روشنگری اصل واقعه نداشته باشند.


    حجت الاسلام والمسلمین محمد افشاری در نشست هیات رئیسه دانشگاه، با تحلیل وقایع اخیر، این شرایط را مشابه وقایع تاریخ اسلام همچون واقعه بزرگ کربلا دانست و افزود: جریان فتنه در هر زمانی به دنبال این است که عقلانیت را از ما بگیرد، هوچیگری راه بیاندازد و افراد هیچگاه با هم گفت وگو نداشته باشند.


    به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، حاج آقا افشاری در تشریح این موضوع، اظهار داشت: یکی از نکاتی که در آخر زمان، مشاهده می شود، و هرچه به عصر ظهور نزدیک می شویم، بیشتر خواهد شد، فتنه های آخر زمانی است که قوه شناخت را از انسان ها می گیرد. بطوری که همه هجمه ها، دروغ ها، تهمت ها، تهدیدها و همه ابزارها دست به دست هم می دهند و قوه شناخت را از افراد می گیرند.


   وی اظهار داشت: این اصطلاح را شاید بارها شنیده باشید که ناتو در برابر کشورهایی مانند ایران، ساز و کارهای مختلفی را در دوره های مختلف امتحان کرده است، در چارچوب ابزارهای عملیات نظامی جدید، ناتو جنگ افزارهای شناختی را به عنوان حوزه ای جدید به حوزه های پیشین هوایی، دریایی، زمینی، فضایی و مجازی اضافه کرده و ذهن انسان را به عنوان عرصه جدیدی برای کارزار نظامی تعریف کرده است.


   وی افزود: جنگ شناختی، اصطلاح معروفی است که شاید ما کمتر درباره آن بحث می کنیم، تکنیک ها و روش هایی که می تواند شاکله ذهنی مخاطبان را دستخوش تغییر نماید. طی سال ها و دهه های اخیر بقدری توسعه یافته که برخی ادعا می کنند، هک کردن مخ  مخاطبان و کاشت نوع مشخصی از نگرش در سیستم ذهنی افراد امکان پذیر ، بلکه ساده است و با این روش، مدیریت افکار یک جامعه را به دست بگیرند و یک جامعه نسبت به گذشته خودش پشیمان شده و نسبت به وضعیت حال خودش، هیچ حرکتی نداشته باشد و آینده را سیاه ببیند.


   حجت الاسلام والمسلمین افشاری تصریح کرد:  اینجاست که شناخت این نوع جنگ و نیز ایجاد فضای گفت وگو و پرورش روحیه نقادی و پرسشگری فرد در توفیق یا عدم توفیق تلاش هایی که برای تغییر نگرش ها صورت می گیرد، تاثیر اصلی دارد. اینجاست که مساله جهاد تبیین به عنوان مهم ترین تکنیک و تاکتیک در برابر این هجمه ها، مطرح می باشد.


   استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: برای این مساله، از ابزاری شبیه رسانه استفاده کرده اند. ما در قضیه اخیر، دو ایران داریم. یکی از ایران ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به ایران دیگر توجهی نشده است. ایران اول، ایرانی است که در صحنه میدان، در آن زندگی می کنیم و در این شرایط هستیم، نقاط قوت و نقاط ضعف را می بینیم و یک ایران، در فضای مجازی است و اتفاقی که در عرصه میدان در این فتنه اتفاق افتاد، اکثر افرادی که در میدان بودند، کسانی بودند که در واقعیت های مجازی زندگی کرده بودند. اکثر این افراد که بین 18 تا 23 سال بودند، با سبک زندگی مجازی و با واقعیت های مجازی رشد پیدا کردند، و با واقعیت های میدان و کشور کاملا بیگانه اند.


    وی اظهار داشت: قبلا بارها مقام معظم رهبری پیرامون مدیریت صحیح فضای مجازی تاکید کرده بودند، اما متاسفانه غفلت مسئولان در این بازه زمانی، اتفاقی را رقم زد که خروجی آن را در این واقعه دیدیم که عمده افراد با جنگ رسانه ای که اتفاق افتاده بود، واقعیت ها را کنار گذاشته بودند و با یک نگاه دیگری ورود پیدا کردند.


   حجت الاسلام والمسلمین افشاری راهکارش را همان مساله ای دانست که مقام معظم رهبری بارها اشاره کردند، و افزود: راهکار آن، جهاد تبیین و ایجاد فضای بحث و گفتگو و نقادی است.  در واقعه کربلا،  بزرگترین فتنه ها و جنگ شناختی رقم می خورد که مسلمانان در فتنه بزرگی قرار می گیرند که بنی امیه ایجاد کرد.


   وی اظهار داشت: اهل بیت پیامبر (ص) در کربلا با بهترین یاران به شهادت می رسند و زنان و بچه ها به اسارت گرفته می شوند و برای تحریف و جنگ شناختی، سرها را به نیزه می کنند و در شهر ها از کربلا تا شام می بردند تا امام حسین (ع) را به عنوان یک خوارج که از دین پیامبر ص خارج شده، معرفی کنند و کشتار خود را توجیه کنند و خود را به عنوان جبهه حق با نصرت الهی معرفی کنند  و همه مسلمانان، اهل بیت را به عنوان خوارج نگاه می کنند که کلا از دین خارج شده اند


    وی افزود: راهبرد مهم و کلیدی امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و بقیه اسرا، " جهاد تبیین " بود. شما ببینید که با جهاد تبیین چه می کنند که تک تک خلفای اموی خصوصا یزید، زمانی که کاروان اسرا وارد کاخ یزید و امثال اینها در شهرهای مختلف می شود، یزید در ظاهر برای فرار از جنایتی که انجام داده، توبه می کند، دستور می دهد که تکریم بکنند. و اهل بیت در بند بنی امیه، جهاد تبیین انجام می دهند و کاری می کنند که آن فتنه کاملا شکست بخورد. و فتنه بنی امیه در انحراف و مدیریت افکار جامعه و تاریخ شکست می خورد و این معجزه جهاد تبیین است که برغم قدرت نظامی و تسلط بیشتر کمی و کیفی بنی امیه، باز پیروز میدان، کاروان حسینی هستند.


    وی افزود: داستان امروز ما هم همین است که در برابر امپراطوری رسانه ای و جنگ شناختی، معجزه جهاد تبیین و برگزاری جلسات بحث و گفت وگو مهم ترین راهبرد مقابله با این جنگ شناختی عصر ماست.


    مسئول نهاد دفتر رهبری در دانشگاه تاکید کرد:  دانشگاه ها در سطح کشور جریان ساز هستند. اتفاقات خوب مانند پیاده روی اربعین از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و مواردی مثل اعتکاف، از دانشگاه ها شروع شد و  اتفاقات بد هم اگر از دانشگاه ها شروع بشود، آثار و تبعات منفی آن می ماند.


    وی افزود: تلاش دشمن در حال حاضر، فعال کردن جریان اعتراضی دانشگاه هاست تا با ایجاد فضای دو قطبی و احساس نفرت، مانع از فضای گفتمانی و عقلانی در دانشگاه ها شود. درحالی که دانشگاه، طلایه دار علم و گفت وگو و نقد عالمانه است. اما دشمن با ایجاد و گسترش این فضای بدور از عقلانیت، در تلاش است تا جریان هیجان منفی و نفرت پراکنی را در جامعه گسترش داده و با ایجاد شکاف اجتماعی نهایت بهره را طبق اعتراف این روزهای خودشان در رسانه ها، در تجزیه و تخریب ایران داشته باشد و طرح سوریه سازی ایران و تجزیه آن را عملی سازد.


    حاج آقا افشاری افزود: بهترین رفتار در این زمان، ایجاد فضاهای گفت وگو در قالب های مختلف همچون نشست ها، کرسی های آزاد اندیشی و تریبون های آزاد بدور از فضاهای هیجاناتی منفی می باشد که بدین منظور ، تشکیل کمیته ای جهت تحقق و پیگیری آن، پیشنهاد می شود.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 23935
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: