• 1400/09/27 - 12:22
  • - تعداد بازدید: 162
  • - تعداد بازدیدکننده: 6
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در مراسم گرامی داشت هفته پژوهش در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مطرح شد؛

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت: دانشگاه در ایجاد فضای نوآوری و خلاقیت، پیشقدم باشد

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مراسم گرامی داشت هفته پژوهش در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، از مسئولان این دانشگاه خواست تا در ایجاد فضای نوآوری و خلاقیت، پیشقدم باشند.

     به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر منظم اسماعیل پور با اشاره به پتانسیل و ظرفیت های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: برای ایجاد فضای نوآوری، لازم است که همه موانع در مسیر فرایند فناوری برداشته شود. ضمن آنکه ارتباط با صنعت تقویت شود. برداشتن دیوارهای دانشگاه، تعامل با جامعه و  یکی شدن با صنعت، ضروری است.



   وی با اشاره به لزوم توجه به دو شاخص مهم در فناوری مبنی بر استفاده از محصول و یا خدمتی نوآورانه در بازار و استفاده از آن در جامعه، تاکید کرد که اگر ارتباط نزدیک با صنعت و براساس نیاز جامعه نباشد، محصول تولید شده در بازار خریداری نخواهد داشت.



   رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، تصریح کرد: دو نکته که در این حوزه، مربوط به ما می شود، مسایل مربوط به مجوزها و بخشی نیز مسایلی است که به تسهیل در فرایندها برمی گردد، ضمن آنکه توجه جدی به بحث بازار ، می تواند به رشد فعالیت ها کمک کند.


    دکتر منظم اسماعیل پور همچنین در پایان سخنانش، به چگونگی استفاده از حمایت های دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اشاره کرد و راهنمایی لازم برای دریافت حمایت های مختلف این دفتر را بیان داشت.


*****



نماینده مجلس : اگر قرار است اتفاق خوبی در کشور بیافتد، توسط پژوهشگران و محققان امکانپذیر است


    دکتر محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامی داشت هفته پژوهش، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س)، روز پرستار و آغاز هفته پژوهش، به نقش بی بدیل نیروی انسانی در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: اگر قرار است اتفاق خوبی در کشور بیافتد، توسط پژوهشگران و محققان امکانپذیر است.


    وی اظهار داشت: 67 درصد پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، مدیون نیروی انسانی است و مجموعه عوامل دیگر، فقط  به اندازه  33 درصد در توسعه کشور نقش دارند. متاسفانه در کشور ضعف عمده در آسیب شناسی و علت یابی مشکلات است. به عنوان مثال، آیا افزایش 40 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در علوم پزشکی لازم است ؟ ، آیا نیروی متخصص در این بخش، کم داریم ؟ یا در توزیع نیروی انسانی، مشکل داریم ؟


   دکتر محسنی بندپی با طرح چند سئوال مبنی بر اینکه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی چقدر است؟ و چقدر به پژوهش در تولید محصولات در کشور توجه می شود ؟ مثلا در خودروسازی، چقدر به تحقیقات تکیه شده است ؟، افزود: در سال 1395 اعلام شد که 90 درصد تحقیقات در کشور، غیرکاربردی است و متاسفانه یکی از شاخص ها در کشورهای جهان سوم، همین است.


   وی به مطالعات انجام شده از طریق فراکسیون سالمندی مجلس اشاره کرد و گفت: مطالعات نشان می دهد که برای مدیریت بهتر منابع، به ظرفیت پژوهشی همه دانشگاه ها نیاز داریم .  همانطور که دنیا به این تفکر رسیده که پیشرفت، در گرو دانایی و آگاهی ناشی از پژوهش است.


   نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مرکز پژوهش های مجلس در ارائه اطلاعات لازم برای تهیه لوایح و قوانین ، تاکید کرد که ارتباط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در حوزه های رفاه اجتماعی و توانبخشی، می تواند کمک کننده و تقویت کننده اطلاعات مورد نیاز مجلس شورای اسلامی در قانونگذاری باشد.


    دکتر محسنی بندپی با اشاره به نقش پژوهشگران و محققان در توسعه و تحول در کشور، افزود: ان شاالله با حمایت از بخش تحقیقات در کشور، در 40 سال دوم انقلاب، شاهد عدم وابستگی به نفت، تغییر شرایط و توسعه همه جانبه کشور باشیم.


    وی همچنین در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد: با اعتباراتی که امسال به نظام سلامت اختصاص داده شده است، اوضاع بهتری برای مردم رقم بخورد.


*****



    مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه: هفته پژوهش، هفته وحدت حوزه و دانشگاه است


   حجت الاسلام والمسلمین محمد افشاری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز طی سخنانی با اشاره به این که هفته پژوهش، هفته وحدت حوزه و  دانشگاه است، تاکید کرد: قطعا پژوهش، یکی از عوامل رشد کشور محسوب می شود و هر امتیازی که نه فقط برای کشور ما، برای کل کشورهای جهان اسلام خواهد داشت.


    وی به ویژگی های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نسبت به دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: یکی از ظرفیت های مهم در دانشگاه منحصربفرد علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، توجه به علوم اجتماعی و یکی از وجوه متمایز آن، ارتباط بین حوزه و دانشگاه است.


    وی در پایان سخنانش تصریح کرد که دانشگاه ظرفیت های خوبی دارد، اما تشکیل انستیتوها ضروری است، ارتباط با جامعه و استفاده از این ظرفیت لازم است، مساله شبکه سازی، جبهه سازی و جریان سازی در ارتباط با فناوری، حائز اهمیت است، بجای سازمان سازی، دنبال چابک کردن سازمان های خود باشیم و مشارکت بخش های مختلف در هر حوزه، از ضروریات است، چرا که در خصوص بعضی از مسایل، نمی توان به تنهایی کار کرد و نتیجه گرفت.


 



انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور



 


 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 21319
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: