• 1399/09/26 - 12:27
  • - تعداد بازدید: 371
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
در مراسم گرامی داشت هفته پژوهش؛

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی: مراکز اجرایی و سیاستگذاری به پژوهشگران و مراکز علمی اعتماد کنند

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز (سه شنبه) در مراسم گرامی داشت هفته پژوهش تاکید کرد: مراکز اجرایی و سیاستگذاری به پژوهشگران و مراکز علمی اعتماد کنند و برای حل مشکلات کشور، از محققان و مراکز علمی – پژوهشی کمک بگیرند.





   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر حمیدرضا خانکه در این مراسم که با حضور معاونان، مدیران معاونت تحقیقات و روسای مراکز تحقیقات دانشگاه، و همچنین با شرکت مجازی اعضای هیات علمی، مدیران گروه های آموزشی، محققان، فناوران و دانشجویان علاقه مند برگزار شد، افزود: لازم است که ارتباط خوبی میان مراکز علمی و مراکز اجرایی و سیاستگذاران برقرار شود و سازمان های اجرایی با دانشگاه ها قرارداد تنظیم کرده و به دانشگاه ها کار سفارش بدهند.


   وی اظهارداشت: خیلی بد است که در کشورمان این همه دانشجوی دکتری را بدون سفارش پژوهش جذب می کنیم. در صورتی که باید براساس پروژه پژوهشی و نیاز ملی، دانشجوی دکتری پذیرش بشود، باید این نیازسنجی انجام شود و برای حل مشکل و رفع نیازها، به افراد سفارش داده شود.


   دکتر خانکه با اشاره به اینکه دانشگاه، سیاستگذار و مجری ارائه خدمات، باید به هم وصل شوند، تصریح کرد: نگاه فعلی در کشور ما به آموزش و پژوهش، نگاه سنتی است، درصورتی که پژوهش باید خاص سیاستگذاران باشد، و سیاستگذاران شواهد علمی بخواهند و ما شواهد علمی متناسب با نیاز آنان را تولید کنیم و آنان متقاضی ما باشند.


    وی به عنوان مثال به پاندمی کووید 19 اشاره کرد و افزود: شاید برای کنترل و مهار این پاندمی، مشارکت دانشمندان همه حوزه های روانی، اجتماعی و حوزه های متعدد لازم بود تا آسیب ها به حداقل برسد.


   وی همچنین از سهم ناچیز پژوهش از اعتبارات ملی گفت و ابراز امیدواری کرد که سهم پژوهش در کشور افزایش پیدا کند و همانطور که مقام معظم رهبری در بخشی از سخنانشان بر افزایش اعتبارات پژوهش تاکید داشتند، به جایی برسیم که اعتبارات پژوهشی در شان خودش قرار بگیرد.


   دکتر خانکه، تحقیق و فناوری را حوزه ای متفاوت و با هدفی بزرگ معرفی کرد و اظهار داشت: این حوزه می تواند به دانشگاه، روح بدهد و دانشگاه را جوان کند، همانطور که در دنیای متغییر امروزی، روز به روز سهم تحقیق بیشتر می شود. همانطور که همکاران در تماس با مراکز علمی خارج از کشور دیده اند، نگاه به تحصیلات تکمیلی در آن مراکز، بیشتر پژوهشی است. درصورتی که قبلا نگاه آموزشی غالب بود، لذا در این مقطع زمانی لازم است که دانشجوی دکتری، بدنه دانش حوزه خود را ارتقا بدهد، و چیز جدیدی تولید کند.


   رئیس دانشگاه تصریح کرد: در دانشگاه های دنیا، از تحصیلات تکمیلی گذر کردند و اگر زمانی، تاکیدشان بر  جذب دانشجوی دکتری بود، الان جذب پستاک است، و به جایی رسیده اند که تیم های پژوهشی شکل گرفته و تیم های چند تخصصی در کنار هم قرار گرفتند، و بنظر می آید که دانشگاه های ما نیز باید از شرایط  فعلی گذر کنند و به تولید علم بپردازند.


   دکتر خانکه افزود: ان شاالله به جایی برسیم که مقامات عالی کشور به این نتیجه برسند که به اساتید، به مراکز تحقیقاتی و گروه های آموزشی اعتماد کنند، جذب دانشجو را به آنان واگذار کنند، و از آنان تولید بخواهند تا مشکلی از مملکت حل شود.


   رئیس دانشگاه با خشنودی از قبول مسئولیت معاونت تحقیقات از سوی دکتر خرم خورشید که از نخبگان کشور هستند، برقراری ارتباط  بیشتر مراکز تحقیقاتی با گروه های آموزشی، استفاده از ظرفیت کلان دانشجویان دکتری در جهت رفع نیازهای پژوهشی کشور و دانشگاه را لازم دانست.


   وی افزود که ما باید ارتباطات ملی و بین المللی داشته باشیم، مراکز مشابه خودمان در سطح دنیا را پیدا کنیم ، تفاهم نامه های همکاری تنظیم کرده، منابع مالی مشترک بگذاریم و پروژه های مشترک اجرا کنیم.


   " جذب گرنت " موضوع دیگری بود که مورد تاکید رئیس دانشگاه قرار گرفت و گفت: اساتید و دانشجویان ما باید جرات کنند که برای جذب گرنت اقدام کنند، نباید فکر کنیم که دانشجوی ما توان گرفتن گرنت پژوهشی را ندارد، کار سختی است ولی شدنی است، می توان با صلاحدید معاون تحقیقات، دفتری خاص گرفتن گرنت در معاونت ایجاد شود و به دانشجویان و اساتید چگونگی گرفتن گرنت را آموزش بدهد، دانشگاه ما دانشگاه خاص با ماموریت خاص است و حجم بالایی از دانشجویان ما تحصیلات تکمیلی هستند و باید به پروپوزال نویسی برای سایت های بین المللی مسلط باشند و اگر لازم باشد باید زبان انگلیسی دانشجویان دکتری را تقویت کنیم، و چگونگی جذب گرنت پژوهشی را یاد بدهیم و کارگاه های آموزشی برگزار کنیم و با دعوت از اساتید بین المللی، این مهارت ها را به دانشجویان یاد بدهیم.


   رئیس دانشگاه همچنین گفت: بنظر من تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما بدون یادگیری مهارت دریافت گرنت، نباید فارغ التحصیل بشوند، تا در هر جای کشور بتوانند تیم پژوهشی تشکیل بدهند، و منابع مالی را پیدا کنند.


   وی افزود: بهرحال رسالت دانشگاه ما، حوزه های علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است، و بنظر می آید که  سه حوزه فعالیتی " آموزش، تحقیقات و ارائه خدمات " ، باید روی رسالت دانشگاه متمرکز شوند.


   وی همچنین به برنامه های ملاقات با نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به مناسبت هفته پژوهش، اشاره کرد و گفت: امیدوارم با همکاری معاونت تحقیقات بتوانیم یک ارتباط خوبی با سازمان جهانی بهداشت برقرار کنیم و از حوزه قانونگذاری مجلس شورای اسلامی نیز کمک بگیریم .


   دکتر خانکه در پایان سخنانش با تشکر از دکتر خرم خورشید و مجموعه همکاران معاونت تحقیقات و همه اعضای هیات علمی و محققان، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم حوزه تحقیقات و فناوری را توسعه بدهیم.


*****


مسئول نمایندگی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه: دانشگاه علوم بهزیستی می تواند در راه تمدن سازی نوین اسلامی، نقش کلیدی داشته باشد


    حجت الاسلام والمسلمین افشاری مسئول نمایندگی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، طی سخنانی در این مراسم، با یاد و خاطره جهادگران عرصه علمی، شهدای این عرصه و دانشمندان شهیدی مانند شهید فخری زاده که ناشناخته بودند، از ویژگی های آنان گفت.


    وی اظهار داشت: دسته ای از نخبگان در عرصه علمی و نظریه پردازی فعالیت دارند و مانند شهید دکتر شهریاری، از اوصاف الهی و عرفانی نیز بهره مند هستند و دسته ای دیگر ضمن داشتن جنبه های علمی و نظریه پردازی، در مدیریت پژوهشی فعالیت هایی در کشور نقش داشتند، مثل شهید فخری زاده که در زمینه ساخت واکسن کووید 19 نیز فعالیت داشتند و در واقع، در راه تمدن اسلامی قدم برمی دارند.


   حاج آقا افشاری بنقل از امام (ره) گفت: امام (ره) نظرشان این بود که چشم انداز حکومت اسلامی به تمدن نوین اسلامی می رسد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که دانشمندان ایرانی باید آنقدر در عرصه علمی پیشرفت کنند که از سراسر جهان برای استفاده از دستاوردهای علمی دانشمندان ایران بخواهند زبان فارسی را یاد بگیرند.


   وی با قرائت بخشی از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت های علمی و پژوهشی، افزود: براساس بیانیه گام دوم که نقشه راه رسیدن به تمدن اسلامی است، امیدواریم این توفیق را داشته باشیم که دانشگاه ما در راه تمدن سازی نوین اسلامی نقش کلیدی خود را ایفاء کند.


*****



معاون تحقیقات دانشگاه: دانشگاه علوم بهزیستی، ظرفیت اجرای تحقیقات " تقاضا محور " را دارد


   معاون تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در این مراسم اعلام کرد که این دانشگاه، ظرفیت اجرای تحقیقات " تقاضا محور " را دارد.


   دکتر حمیدرضا خرم خورشید به رشته های خاص دانشگاه علوم بهزیستی و ارتباط آنها با رشته های علوم انسانی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: تحقیقات علوم اجتماعی در این دانشگاه می تواند دست مایه سیاستگذاران و سیاستمداران در حوزه های خود ما باشد و با استفاده سیاستمداران از نتایج این تحقیقات، می توانیم بگوییم که این تحقیقات کاربردی بوده است.


   وی بر تاثیر رشته های علوم انسانی، اجتماعی و اقتصادی در تربیت متخصصان این حوزه ها برای  رشد و توسعه کشورها تاکید کرده و اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته دنیا، اکثر نخبگان را به سمت ادامه تحصیل در این رشته ها هدایت می کنند تا پایه های رشد و توسعه کشورشان را تقویت کنند.


   دکتر خرم خورشید افزود: در این کشورها، دانشگاه های نسل اول و دوم عملا کنار گذاشته شده اند و دانشگاه های نسل سوم، از فناوری و نوآوری در قالب شرکت های دانش بنیان ، نهایت استفاده را می برند.


   وی به عنوان مثال به دانشگاه MIT آمریکا اشاره کرد که 25 هزار شرکت دانش بنیان درست کرده و از طریق این شرکت ها، برای بالغ بر پنج میلیون نفر، اشتغال ایجاد شده است.


   معاون تحقیقات دانشگاه ادامه داد: متاسفانه در کشور ما، کمتر دانشگاهی در زمینه فناوری و نوآوری فعالیت می کند ولی تلاش محققان ایرانی سبب شده که این حوزه از سالهای گذشته خیلی پیشرفت کند و در ارتباط با انتشار مقالات علمی و استنادات، حرف اول را در منطقه بزنیم، ولی باید به سمت کاربردی کردن تحقیقات و اجرای تحقیقات تقاضامحور پیش برویم.


   دکتر خرم خورشید، از " ایده، نیروی انسانی و منابع مالی "، به عنوان سه عامل موفقیت در هر فعالیتی نام برد و گفت: از نظر ایده پردازی و نیروی انسانی متخصص، کمبودی در کشور نداریم، اما منابع مالی در این زمینه تعیین کننده است.


    وی بحث کمبود و یا نبود بودجه و اعتبارات را از موانع جدی در روند گسترش فعالیت های تحقیقاتی و توسعه کشور ذکر کرد و اظهار داشت: بسیاری از کشورهای دنیا، و حتی کشورهای همسایه، اعتبارات مناسبی برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی درنظر گرفته اند، بطوری که سهم تحقیقات در کشور کره جنوبی از تولید ناخالص ملی آن کشور (GDP) 3/6 درصد، سهم تحقیقات در کشور ژاپن 3/4 درصد، در روسیه 1/5 درصد و در کشور هندوستان 1 درصد است، و این در حالی است که در ایران حدود 0/6 درصد می باشد.


   دکتر خرم خورشید با توجه به شرایط موجود و محدودیت در منابع و اعتبارات، انجام تحقیقات " تقاضا محور" را پیشنهاد داد و افزود: انجام تحقیقات براساس تقاضا، منجر به محصول می شود و یا نتایج آن مورد استفاده مدیریت ها در سطوح مختلف نظام سلامت و یا بخش های دیگر قرار خواهد گرفت.


  وی در عین حال، ادامه داد: تاکنون کشور به اتکاء نیروهای متخصص و محقق، پیشرفت کرده و توجه به امر فناوری، ایجاد و تقویت شرکت های دانش بنیان، نیز سبب دستیابی به دستاوردهای بزرگی شد، اما در جایی که به اقتصاد بدون نفت فکر می شود، تنها راه توسعه، تکیه بر امر پژوهش و فناوری، و سرمایه گذاری در این بخش است.


   معاون تحقیقات دانشگاه، مجددا با عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش، به محققان، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه و آرزوی موفقیت برای آنان در جهت توسعه و اجرای برنامه های دانشگاه، انتخاب برترین افراد در بخش های مختلف معاونت پژوهشی دانشگاه را براساس ملاک ها و معیارهای وزارت بهداشت (همچون، دارای مقالات برتر، فعال در جذب گرنت، داشتن ارتباطات علمی خارج از دانشگاه بصورت ملی و بین المللی، همکاری با معاونت تحقیقات)، ذکر کرد که در این مراسم معرفی ، و مورد تقدیر قرار می گیرند.


    در ادامه این مراسم، مدیر پژوهش دانشگاه، افراد برتر در بخش های مختلف معاونت پژوهشی دانشگاه را معرفی کرد.



انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


تهیه عکس و فیلم: مظلومی - دخیلی



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 18023
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: