• 1400/01/04 - 15:31
  • - تعداد بازدید: 317
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

دو کمیته برای راه اندازی « شبکه تحقیقات سلامت اجتماعی » و « انستیتو ملی سیاستگذاری توانبخشی » تشکیل می شود

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تشکیل کمیته برای پیگیری و راه اندازی شبکه تحقیقات سلامت اجتماعی با مسئولیت دکتر آمنه ستاره فروزان عضو هیات علمی گروه رفاه اجتماعی و کمیته ای برای پیگیری مراحل تاسیس انستیتو ملی سیاستگذاری توانبخشی با مسئولیت دکتر فریبا یادگاری عضو هیات علمی و مدیر توسعه پژوهش دانشگاه را اعلام کرد.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر حمیدرضا خانکه این تصمیم را در نشست مشورتی با حضور معاون توسعه مدیریت، مدیر امور پژوهش، مدیر گروه رفاه اجتماعی و چند تن از اعضای هیات علمی حوزه سلامت اجتماعی این دانشگاه، و دکتر امیرحسین تکیان عضو هیات علمی سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، اعلام کرد.



   رئیس دانشگاه همچنین دکتر مهرداد فرخی معاون توسعه مدیریت دانشگاه را برای کمک و حمایت علمی و اجرایی از دو برنامه مذکور معرفی کرد.



   دکتر خانکه درابتدای این نشست، ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبان، برقراری ارتباط بیشتر طی دو سه ماه اخیر با معاونان درمان و تحقیقات وزارت بهداشت و مدیران زیرمجموعه ، و آشنایی هرچه بیشتر آنان با توانمندی علمی و تخصصی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، را مسبب حمایت بیشتر مسئولان از کسب مرجعیت علمی دانشگاه در حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی دانست.


   وی با اشاره به 22 گروه تخصصی آموزشی و 8 مرکز تحقیقات خاص این دانشگاه در حوزه های " توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روان "، گفت: این دانشگاه منحصربفرد که زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می کند، دارای رشته هایی از حوزه سلامت اجتماعی ( مانند مرکز عوامل موثر بر سلامت SDH، سالمندی و رفاه اجتماعی ) است که جزو رشته های وزارت علوم هستند و این ترکیب رشته ها در یک دانشگاه، آن را منحصربفرد و خاص کرده است.


   دکتر خانکه افزود: انتظار وزارت بهداشت از دانشگاه ما نیز فعالیت هرچه بیشتر در دو حوزه توانبخشی و سلامت اجتماعی است تا خلاء خدمات تخصصی این حوزه ها در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، از طریق دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مرتفع شود.


   وی تصریح کرد: دانشگاه ما تکیه بر گنجینه علمی خود دارد و می تواند اعتباربخشی حوزه توانبخشی و سلامت اجتماعی در سراسر کشور را بعهده بگیرد چرا که توانمندی آن در هیات علمی این دانشگاه وجود دارد، ضمن آنکه گایدلاین های مربوطه را نیز تدوین کرده است.


*****


   دکتر فریبا یادگاری مدیر امور پژوهش دانشگاه، در سخنان کوتاهی با اشاره به ماموریت دانشگاه در سه حوزه و ظرفیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه، گفت که 22 گروه آموزشی، 8 مرکز تحقیقات که حداقل 4 مرکز در حوزه سلامت اجتماعی فعالیت می کنند و 7 مجله علمی و تخصصی ، این دانشگاه را منحصربفرد کرده است،  چرا که در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، یا رشته های توانبخشی و سلامت و رفاه اجتماعی وجود ندارد و یا به گستردگی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از این رشته ها برخوردار نیستند.


   وی پیشنهاد کرد که کسب مرجعیت علمی در این حوزه ها توسط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می تواند در سه سطح " داخل دانشگاه، سطح ملی و بین المللی " پیگیری شود.


*****


   دکتر حسن رفیعی مدیر گروه آموزشی رفاه اجتماعی دانشگاه طی سخنانی با تاکید بر وجود تمایز بین حوزه های سلامت اجتماعی و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت SDH و دو فعالیت تفکیک شده در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سه تعریف برای " سلامت اجتماعی " ارائه داد.


   وی اظهار داشت: براساس تعریف اول، مشکلات جسمی ناظر بر حضور فرد در جامعه را سلامت اجتماعی می گویند. تعریف دوم، سلامت فرد را وابسته به جامعه سالم می داند و اگر جامعه سالم باشد، باعث سلامت فرد می شود (که این تعریف SDH  است)، و براساس تعریف سوم، هر شرایط اجتماعی که کیفیت زندگی انسان ها را بالا ببرد و هم عرض با رفاه اجتماعی و ... باشد، سلامت اجتماعی است.


   دکتر رفیعی تاکید کرد که دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی باید روی تعاریف اول و سوم کار کند.


*****


   دکتر فروزان، دکتر فرخی، دکتر نقی خانی و دکتر شیرازی خواه  اعضای هیات علمی حوزه سلامت اجتماعی دانشگاه نیز در سخنان کوتاهی نقطه نظرهای خود در ارتباط با چگونگی ورود به عرصه سیاستگذاری توانبخشی و سلامت اجتماعی را بیان داشتند.


   بیشترین تمرکز این اساتید بر « داشتن تعریف روشنی از " سلامت اجتماعی " و مشارکت همه بزرگان، متخصصان و صاحبنظران حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی در فعالیت شبکه تحقیقات سلامت اجتماعی و انستیتو ملی سیاستگذاری توانبخشی » بود.


*****


   دکتر امیرحسین تکیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخشی از این نشست، به ارائه نقطه نظرو پیشنهادهای خود در ارتباط با دو برنامه یادشده، پرداخت.


   وی، " مشخص کردن داشته ها بلحاظ اطلاعات و امکانات، ترسیم نقشه راه با مشارکت بزرگان، صاحبنظران و متخصصان هر حوزه، ترسیم نقشه پژوهش و ورود به اجرای هر برنامه حداقل در مرحله پایلوت (آزمایشی) " را به مسئولان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی توصیه کرد.



انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور



 


 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 18781
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: