• 1400/10/22 - 11:33
  • - تعداد بازدید: 160
  • - تعداد بازدیدکننده: 6
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
عضو هیات علمی دپارتمان مشاوره دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت:

دو قشر " سالمندان و کودکان "، در معرض بیشترین آسیب های روانی و اجتماعی ناشی از کرونا هستند

دکتر سعید خانجانی عضو هیات علمی دپارتمان مشاوره و معاون فرهنگی - دانشجویی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در اولین کنگره ملی « رصد اجتماعی پاندمی کووید 19 »، گفت: دو قشر " سالمندان و کودکان "، در معرض بیشترین آسیب های روانی و اجتماعی ناشی از کرونا هستند.



   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر خانجانی به عنوان عضو پنل تخصصی « چالش های سلامت روانی و اجتماعی در پاندمی کووید 19 » بطور خلاصه به ابعاد روانی و اجتماعی کووید پرداخت و گفت: اضطراب هایی مانند اضطراب مرگ، تنهایی، مسئولیت، معنا و ... ، همیشه  بصورت طبیعی در زندگی همه مردم وجود دارد، و با آنها زندگی می کنیم، و برای مقابله با آنها، خود را تقویت می کنیم، مثلا ترس از مرگ برای همه وجود دارد، و با تقویت حس نامیرایی، بر این ترس غلبه می کنیم، اما با ابتلا به کرونا، کارکرد طبیعی بدن ضعیف شده و احساس قدرت در مقابل اضطراب ها، کاهش می یابد.


   وی افزود: "حس تنهایی " که به اجبار برای محدود کردن روابط اجتماعی و پیشگیری از انتقال بیماری، افزایش می یابد، " اضطراب معنا " که هر کس یک معنای کلی و موقعیتی برای زندگی خودش دارد، در دوران کرونا، بویژه با از دست دادن عزیزان، سوگ های ناتمام که بدون حمایت اطرافیان و حتی درمانگران اتفاق می افتد و " اضطراب آخرالزمانی " که با افزایش مبتلایان و مرگ و میر در جامعه، احساس می شود، ابعاد روانی و اجتماعی کرونا هستند که متاسفانه تاکیدی بر آنها در جامعه نشده است.


   بگفته دکتر خانجانی، دو قشر " سالمندان و کودکان "، در معرض بیشترین آسیب های روانی و اجتماعی ناشی از کرونا هستند، که باید در مداخلات به آنان توجه ویژه بشود. سالمندان به دلیل کوچکتر شدن شبکه اجتماعی شان و تبعیضی که در جامعه بر آنان وارد شده، و از دست دادن احساس مفید و موثر بودن در جامعه، صدمات روانی و اجتماعی زیادی می بینند و متاسفانه مداخلاتی نیز در جهت تقویت این شرایط صورت نگرفته، درصورتی که شرایط این قشر بر سلامتی دیگران نیز تاثیرگذار است.


   وی، در مورد گروه دوم ، یعنی کودکان نیز گفت: هرچند که این قشر با شروع کرونا، با تغییر و تحولات زیادی در محیط خانواده، درس و مدرسه و روابط اجتماعی روبه رو شد، و لازم بود که در اولویت مداخلات قرار بگیرند، اما متاسفانه کار زیادی برای این قشر نشد، در صورتی که رشد روانی و اجتماعی کودکان خیلی مهم و متفاوت از گروه های دیگر است.


   این متخصص حوزه سلامت روانی و اجتماعی افزود: همه بحران ها، نقطه ریسک و تصمیم گیری دارد و انتظار می رود که جمعیت قالب، تاب بیاورند و تلاش کنند که شرایط را به حالت عادی برگردانند و حتما باید مداخلات عمومی صورت بگیرد.


   دکتر خانجانی همچنین از گروه دیگری هم سخن گفت. افراد قلیلی که به سطح و به معنای جدیدی می رسند. اگر افراد بتوانند به معنای متعال تری برسند، آسیب های روانی و اجتماعی کمتری می بینند.


   وی با اشاره به ضرورت طراحی مداخله در همه زمینه ها، افزود: اگر نسبت به جنبه های روانی و اجتماعی زندگی افراد مداخله صورت نگیرد، همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


   گفتنی است، اولین کنگره ملی « رصد اجتماعی کووید 19 »، به همت رصدخانه اجتماعی کووید 19، از روز یکشنبه، با شش پنل تخصصی تحت عناوین « چالش های سیاست کنترل پاندمی کووید 19، پیامدهای پاندمی کووید 19 در جمعیت آسیب پذیر، نابرابری ها در پاندمی کووید 19 و چالش ها و موانع پذیرش واکسیناسیون، چالش های سلامت روانی اجتماعی در پاندمی کووید 19 و چالش های سلامت اجتماعی در پاندمی کووید 19 »، طی دو روز توسط متخصصان و محققان دانشگاه های علوم پزشکی کشور و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در این دانشگاه برگزار شد.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 21545
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: