• 1400/12/15 - 07:59
  • - تعداد بازدید: 220
  • - تعداد بازدیدکننده: 6
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
توسط اعضای هیات علمی و محققان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

دو راهنمای آموزشی به منظور پیشگيری از خشونت علیه کودکان و نوجوانان تدوین شد

اعضای هیات علمی و محققان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دو راهنمای آموزش محافظت از خود با رويکرد آموزش همتایان ويژه مربیان و نوجوانان، به منظور پیشگيری از خشونت علیه کودکان و نوجوانان را تدوین کردند.



    این دو راهنمای آموزشی، در پی اجرای آزمایشی برنامه کشوری اجتماع محور « پیشگیری از بدرفتاری با کودکان در شرایط شیوع کووید - ۱۹ » در  چهار منطقه منتخب از مناطق تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی سمنان، شهید بهشتی تهران، گلستان و هرمزگان و از طریق تیمی از تسهیلگران (با محوریت چهار نفر: یک نفر سرپرست تیم، یک نفر تسهیلگر اصلی، یک کمک تسهیلگر و یک داوطلب)، و توسط دکتر پیام روشنفکر و دکتر مرضیه تکفلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری دلارام علی مددکار اجتماعی تدوین شده است.


    دکتر "پیام روشنفکر" عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مشاور وزارت بهداشت و مجری برنامه کشوری اجتماع محور « پیشگیری از بدرفتاری با کودکان در شرایط شیوع کووید - ۱۹ »، درباره راهنماهای تدوین شده، به خبرنگار وبدای دانشگاه، گفت: در راستای تحقق اهداف ارتقایی برنامه کشوری اجتماع محور، دو راهنمای آموزشی (ویژه مربی) و (ویژه نوجوان) که آموزش های لازم را برای شناسایی و درگیر سازی ذینفعان و مداخله گرها و افزایش ارتباط و پیوند بین ظرفیت های محلی و بسیج منابع و بهره مندی از ظرفیت های داوطلبانه و ایجاد سازمان دهی های محلی به منظور اجرای مداخلات جدید یا تقویت مداخلات قبلی دیدند، تدوین شده است.


     وی توضیح داد که هدف جزوه ویژه مربیان، آموزش نوجوانان منتخب جهت آمادگی برای آموزش همتایان، والدین این نوجوانان منتخب و والدین جمعیت عمومی کودکان و نوجوانان (در دو گروه سنی 7 تا 11 سال و 12 تا 18 سال) است.


   دکتر روشنفکر افزود: هدف جزوه نوجوانان (12 تا 18 سال) نیز که به صورت کتاب کار و مشارکتی طراحی شده است، ایجاد آمادگی در نوجوانان منتخب برای آموزش همتایان خود در راستای محافظت و مراقبت از خود در برابر موقعیت های ناامن و ارتقای مهارت کمک خواهی در این شرایط است.


    این محقق حوزه رفاه اجتماعی ادامه داد: هر دو جزوه شامل موضوعات مرتبط با آموزش همتایان (ضرورت و چگونگی آن)، انواع موقعیت های ناامن و خشونت علیه کودکان، مهارت کمک خواهی (اهمیت و چگونگی تقویت آن) و راهکارهای عملیاتی جهت پیشگیری و مقابله با انواع خشونت علیه کودکان می شود.


   وی در توضیح لزوم تدوین این راهنماها، تصریح کرد: شرایط جدید متأثر از کووید 19، می‌تواند محیط زندگی کودکان را تغییر دهد. اقدامات قرنطینه‌ای نظیر تعطیلی مدارس و محدودیت در جابجایی، بازگشت مجدد به مدرسه و جامعه را با روال جدید زندگی روزمره کودکان و حمایت اجتماعی از آن‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.


   دکتر روشنفکر افزود: این شرایط جدید زندگی، که پایان نزدیکی برای آن متصور نیستیم، ممکن است منجر به خشونت یا تشدید انواع خشونت مانند غفلت، بدرفتاری، انگ، تبعیض، فشارهای روانی و اجتماعی و یا مکانیسم‌های مقابله منفی شود و رشد و توسعه همه‌جانبه آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. ضمن آنکه کودکان و خانواده‌هایی که پیش از این نیز به دلیل محرومیت‌های اجتماعی و اقتصادی آسیب‌پذیر بودند، در این شرایط ممکن است به‌صورت ویژه‌ای در معرض خطر قرار گیرند.


   وی پیش از این نیز براساس یک مطالعه مروری و بر پایه ۱۳ مطالعه قبلی، اعلام کرده بود که در کشور ما، میزان شیوع کودک آزاری جسمی ۴۳ درصد، آزار عاطفی ۶۴ درصد و شیوع غفلت ۴۰ درصد است و در کنار مصادیق معمول بدرفتاری با کودکان، مصادیقی از انتظارات آموزشی غیر معمول و بالا از کودکان، و استفاده از کودکان برای تبلیغات و مدلینگ در شهرهای بزرگ و در برخی مناطق نابرخوردار مصادیقی چون نوزادان رها شده، استفاده از ماده‌ مخدر با اهداف درمانی یا آرام سازی کودک، اجبار به ترک تحصیل بخصوص برای دختران گزارش شده است.


انتهای پیام/


تنظیم خبر: نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 21969
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: