• 1401/09/29 - 10:41
  • - تعداد بازدید: 172
  • - تعداد بازدیدکننده: 6
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست مشترک با دبیر کارگروه خیرین سلامت وزارت بهداشت:

درصدد طراحی و اجرای الگوی مرکز جامع توانبخشی روان در مرکز روانپزشکی رازی هستیم

نشست مشترک سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (یکشنبه) با مهندس رضا محمودی مشاور وزیر بهداشت در امور اجتماعی و دبیر کارگروه خیّرین سلامت و مشارکت های مردمی و همچنین، اعضای مجمع خیرین سلامت استان تهران در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.









     به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر سیدعلی حسینی سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این نشست با تاکید بر اهمیت خدمات توانبخشی و نقش خیرین در گسترش این خدمات گفت: کشور چند میلیونی ما تنها ۸۰ تخت توانبخشی در بیمارستان توانبخشی رفیده با ارائه خدمات تخصصی دارد که درجای دیگر هم شاهد نمونه ای از آن نیستیم، و توانخواهان گاه چندین ماه در صف انتظار برای پذیرش در بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده می مانند.



   وی افزود:  بیمار سکته مغزی نیاز به کار مداوم دارد،  فعالیتهای اولیه توانبخشی نظیر ارائه خدمات فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، ارتوپدی فنی و سایر خدمات توانبخشی در زمان طلایی، یک ضرورت است.


   دکتر حسینی تصریح کرد: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با توجه به ماموریت های حوزه توانبخشی، متولیان درمان دانشگاه ها را دعوت نموده و در صدد آنیم تا الگویی از سطوح مختلف توانبخشی را ارائه کنیم و در حوزه توانبخشی با توجه به تیمی از اعضای هیات علمی دانشگاه که دانش آموخته توانبخشی هستند نظیر رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه که منحصر به فرد این دانشگاه است، گزارشاتی را ارائه نماییم .


   وی گفت: در گروه مدیریت توانبخشی، پروژه ای را اجرای کردیم که نشان می‌دهد، حضور یک فرزند معلول در خانواده‌ای با هزینه متوسط رو به بالا، خانواده را به زیر خط فقر می کشاند،  فرزند معلول نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از نظر روحی و روانی برای فرد بیمار،  خانواده و جامعه هزینه بر است و باید در این عرصه، استراتژی و برنامه داشته باشیم .


   دکتر حسینی با اشاره به توانمندی مرکز تحقیقات سالمندی در دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی افزود:  مرکز تحقیقات سالمندی  در دانشگاه علوم توانبخشی و دانشجویان سالمندشناسی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و خوشبختانه مبدع مباحث مربوط به سالمندی هستیم.


   وی درمورد فعالیت های این مرکز تحقیقاتی گفت:  یکی از طرح های تحقیقاتی گروه سالمندی بررسی هایی روی شش هزار سالمند در بلند مدت است که نشان می دهد، در چک لیست سلامت سالمندی چه عواملی را باید مد نظر قرار دهیم،  کشورهایی که توانستند توانبخشی را توسعه دهند و بخش مهمی از نظام سلامت به حساب بیاورند، از سطح زندگی بالاتری برخوردارند و این گروه ها به دنبال زندگی با کیفیت تر و سالم تری برای عموم جامعه و سالمندان هستند و سالمندان فعال تری دارند و این مهم با توجه به آمار سالمندی کشور ما نیز جای کار دارد.


   سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: در شرایط فعلی در نظام سلامت باید روی موضوع توانبخشی و سلامت اجتماعی کار کنیم که این مهم وظیفه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و از ماموریت‌های این دانشگاه است.


    دکتر حسینی در ادامه افزود: در نظر داریم که مرکز جامع توانبخشی روان در بیمارستان روانپزشکی رازی با فضای آموزشی و با حضور ۵۰ دستیار روانپزشکی که هم اکنون در مرکز ارائه خدمت می کنند را ایجاد کنیم و کار مطالعاتی آن در حال انجام است  تا مرکز جامع توانبخشی روان را برای اولین بار در ایران افتتاح کنیم.


   وی همچنین با اشاره به وجود بیش از یک هزار بیمار در بخش های بستری و آسایشگاهی مرکز روانپزشکی رازی داریم، گفت: پروژه دیگر ۵۴۹ تختخوابی رازی با سه درصد پیشرفت عملیات ساخت  در داخل محوطه رازی را مدنظر داریم و با تقویت اعتبارات برای پروژه های بزرگ به کمک خیرین می توانیم گام های خوبی در این جهت برداریم، بیمارستان روانپزشکی رازی از بیمارستان های قدیمی است، بازسازی و حفظ ابنیه قدیمی هزینه‌های خود را می طلبد و تقویت اعتبارات برای این امر ارزشمند است.


    وی افزود: بحث پیشگیری مقدم بر درمان و اجتناب ناپذیر است، اما خدمات توانبخشی با توجه به آمار روزانه ضایعات نخاعی در تصادفات جاده‌ای و سایر حوادث نشان می دهد که اگر شش ماه اول بعد از حوادث و سوانح، خدمات حرکتی، حافظه، شناخت زبان، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی وغیره به فرد مصدوم ارائه نکنیم،  فرد سربار نظام سلامت می‌شود و علاوه بر فرد، خانواده و جامعه درگیر مشکلات اقتصادی و روحی روانی مصدوم می‌شوند که با ارائه خدمات توانبخشی در زمان طلایی می توان از این هزینه ها پیشگیری کرد.


    دکتر حسینی با اشاره به آمار روبه رشد سالمندان نیز افزود: فرد بالای ۶۵ سال که سالمند شناخته می شود، نیازمند خدمات پیشگیرانه از آلزایمرو سایر عوارض است که با روش‌های دارو درمانی و سایر روش های پیشگیرانه می توان ارائه خدمات داشت، درصددیم که با طراحی دو پروتکل،  هشدارهای پیشگیری کننده در بروز حوادث برای افراد بالای ۶۵ سال را لحاظ کنیم و این موضوع نیز بیانگر جنبه پیشگیرانه توانبخشی است.


   وی همچنین، توجه به خدمات توانبخشی در نظام سلامت را مهم دانست و بر مشارکت خیرین سلامت در حوزه توانبخشی تأکید نمود.


*****



اختصاص حداقل  پنج درصد تخت‌های بیمارستانی به حوزه توانبخشی


    دکتر مهرداد فرخی معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی نیز در بخش دیگری از این نشست، با ارائه توضیحاتی در خصوص مشخصات پروژه های عمرانی این دانشگاه، کاربری آنها و درصد پیشرفت فیزیکی هریک، پیش بینی زمان اتمام، اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل پروژه ها و تاسیسات مراکز درمانی تابعه دانشگاه، خواستار حمایت خیرین سلامت در راستای توسعه خدمات توانبخشی شد.


    معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با تاکید بر تقویت مشارکت در حوزه توانبخشی گفت: خوشبختانه در پروژه یافت آباد پیشرفت ۹۵ درصدی کار را شاهد هستیم و ان شاالله، با تامین اعتبار لازم تا ۲۲ بهمن سالجاری به بهره برداری می رسد.


    وی افزود: با توجه به اهمیت قرارگرفتن توانبخشی در سطح پیشگیری و بیان این مهم در در اجلاس روسای دانشگاه‌ها به میزبانی دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی، شاهد اختصاص حداقل ۵ درصد تخت‌های بیمارستان های عمومی به حوزه توانبخشی بودیم که  گواه اهمیت این مطلب است.


   دکتر فرخی گفت: در حال حاضر، اتاق فکر توانبخشی در حوزه سیاستگذاری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، فعال است و در صددیم توانبخشی در شبکه نظام سلامت ادغام شود و از گام اول در خانه های بهداشت این مهم را آغاز کنیم که اگر توانبخشی را وارد سطح پیشگیری کنیم، کار بزرگی انجام داده ایم .


   وی اذعان داشت:  وقتی تفکر توده جامعه احساس نیاز به توانبخشی باشد،  مطالبه حاکمیت هم اتفاق می افتد، اگر تفکر توانبخشی در سطح پیشگیری جای گیرد، می تواند جنبش مردمی ایجاد کند و همانطور که مطالباتی نظیر تزریق واکسن آغاز شد و شاهد گسترش آن بودیم، می توان مطالبه توانبخشی را هم تبیین کرد.


   معاون توسعه دانشگاه همچنین، از مطالعه ملی میزان واکسن گریزی در زمان کرونا که به شکل خلاصه سیاستی درآمد، خبر داد.


*****


    دکتر فرهاد آزادی مدیر توانبخشی معاونت درمان دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی نیز در این نشست گفت:  حوزه توانبخشی در نظام سلامت، نیازمند توجه است و برغم معضلات حوزه توانبخشی در بخش تامین منابع مالی علاوه بر حضور خیرین سلامت که سرمایه های ملی و سرمایه اجتماعی ارزشمند ما هستند، خواستار حمایت وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی هستیم تا در قالب بودجه های سنواتی، منابع پایدار برای افزایش تخت های توانبخشی و کمک هزینه درمان بیماری ها برای ارائه خدمات توانبخشی را اختصاص دهد.


*****


   دکتر سید حسین داودی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به سوابق کاری و تعاملات با خیرین حوزه سلامت گفت: باید رفتار های اجتماعی درست را تبلیغ کنیم و خیرین باید فرصت بدهند تا آنان را بفهمیم .


   وی ضمن تقدیر از خیرین حوزه سلامت و تاکید بر تکریم خیرین سلامت افزود: باید مشارکت در حوزه توانبخشی را تقویت کنیم و خیرین را با این مهم آشنا کنیم .


   دکتر داودی ضمن اظهار خرسندی از حضور در جشنواره فناوری های توانبخشی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: ثبت بالای ۱۰۰ ایده در جشنواره فناوری توانبخشی نشان می دهد که تفکر منابع انسانی و ایده پردازی در مرکز نوآوری و شتابدهی می تواند به تولید محصول،  اقتصاد دانش بنیان و رفع نیاز جامعه کمک کند.


   وی افزود: اگر خیرین سلامت در تقویت ایده ها و ثبت آن  ورود و مشارکت کنند، با تبدیل ایده به محصول شاهد جریانات خوبی خواهیم بود.


   دکتر داودی خاطرنشان کرد: اگر خیرین سلامت در بحث سرمایه اولیه، جلب مشارکت سرمایه گذاران بزرگ و ... ورود کنند، علاوه بر حمایت از اعضای هیات علمی، حمایت از دانشگاه و فناوران جوان، شاهد افزایش تولیدات علمی، فروش محصولات دانش بنیان و گره گشایی اقتصادی و رفع نیاز جامعه توان خواهان خواهیم بود.


   وی از خیرین حوزه سلامت خواست تا در جلسات شورای سیاستگذاری  مشارکت نموده و در بحث ثبت ایده ها و تولید محصولات فناوری توانبخشی نیز ورود نموده و حمایت لازم را داشته باشند.


   گفتنی است؛ در این نشست، مهندس بیادی عضو اسبق شورای شهر تهران، مهندس هوشنگی عضو هیات مدیره مجمع خیرین سلامت استان تهران و رئیس مجمع خیرین بیماران صعب العلاج تهران، مهندس اوشانی عضو هیات مجمع خیرین سلامت بیماران صعب‌العلاج استان تهران و سایر شرکت کنندگان  در  خصوص حمایت خیرین از عرصه توانبخشی با سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به بحث و تبادل نظر پرداختند.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور


 







  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 24906
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: