• 1401/08/14 - 09:26
  • - تعداد بازدید: 195
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اعلام کرد:

جایگاه ويژه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پوشش ابعاد اجتماعی کرونا، حائز اهمیت است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در آستانه برگزاری دومین کنگره ملی رصد اجتماعی کووید 19، اعلام کرد: برگزاری این کنگره ملی بسیار ارزشمند است، چرا که ما نیاز به این گفت و‌گوها داریم، هنوز بحران تمام نشده، ما باید از بحرانها و تجارب حضور در آن بحران ها و تولید دانش بازنگری در سیاست ها، برای آینده استفاده کنیم و این مهم در جایگاه ويژه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پوشش حوزه سلامت اجتماعی و ابعاد اجتماعی کرونا، حائز اهمیت است.


      دکتر سیدحسن موسوی چلک مدیر پنل سیاستها، اقدامات و مداخلات اثربخش در دوران اپیدمی کووید ۱۹ در این کنگره، به خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: واگذاری مسئولیت بررسی ابعاد اجتماعی کرونا از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رصدخانه اجتماعی کووید 19، اتفاق خوبی بود، چرا که این دانشگاه، ابعاد اجتماعی و سلامت اجتماعی را خوب می شناسد، ماهیت فعالیت های دانشگاه و اساتید خوب این دانشگاه در حوزه اجتماعی، بهترین گزینه از بین دانشگاه های علوم پزشکی بود .



    وی تصریح کرد: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، نشست ها و پژوهش های خوب متعددی در حوزه اجتماعی کووید انجام داده و می تواند یافته‌های پژوهش های اجتماعی در این حوزه را جمع آوری کند و بانک اطلاعاتی از پژوهش ها، گزارش ها و اقداماتی که در کشور در حوزه کرونا انجام شده را تشکیل بدهد، در گام دوم، مطالعه تطبیقی، تجارب و سیاست های سایر کشورها را بررسی کند و در گام سوم، این دانشگاه با توانمندی علمی خود می تواند ارزیابی علمی از سیاست های اتخاذ شده در حوزه اجتماعی در دوران کرونا را در حوزه مدیریتی، درمانی، رفاه و سلامت اجتماعی توسعه بدهد.


   دکتر موسوی چلک افزود: اگر دستاوردهای کنگره ملی رصد اجتماعی کووید 19 به چندین شکل در اختیار ذینفعان نظیر دولت، مدیران سازمان های مرتبط، وزارت بهداشت، کمیسیون های مرتبط درمجلس شورای اسلامی، کمیسیون های مرتبط در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجامع آموزشی و پژوهشی مرتبط قرار بگیرد و اگر یافته‌های مطالعات اجتماعی رصدخانه، توسعه پیدا کند و از ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی و دانشکده های روانشناسی و علوم اجتماعی استفاده شده و به گفت وگوهای اجتماعی تبدیل شود، شاهد جریانات خوبی در عرصه اجتماعی خواهیم بود.


    وی اظهار داشت: بحران ها به شکل های مختلف اتفاق می افتد، مردم انتظار دارند مدیران مرتبط در آن حوزه، سیاست های مناسبی اتخاذ کنند و این سیاست ها، اعتماد مردم را به مسئولان و مجموعه مرتبط  افزایش می دهد.


    وی افزود: بحران کرونا تجربه زیسته جدیدی از بحران هایی است که ایران و جهان تجربه کرد، و به دلیل ناشناخته بودن کرونا در ابتدا یک سردرگمی را شاهد بودیم، اما به مرور زمان با کسب اطلاعات بیشتر و تجربه سایر کشورها که چگونه عمل کردند، ایران تلاش کرد و اقدامات مناسب انجام داد.


   رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران خاطرنشان کرد که از جمله سیاست های متمرکز در ایران، بهره مندی از ظرفیت سازمان های غیردولتی به ویژه در بخش اجتماعی بود. در واقع سیاست هایی اتخاذ شد که سازمان های مردم نهاد ورود کردند.


    دکتر موسوی چلک افزود: ورود سازمان مردم نهاد در حوزه اجتماعی موجب شد، گروه های درخطر مثل کودکان کار، معلولان، معتادان، کودکان خیابانی و مراکز اجراکننده خدمات در این حوزه با حضور سازمان های مردم نهاد، اقلام اولیه بهداشتی را در اختیار جامعه هدف قرار دهند، چون در ابتدای کرونا در مقطعی محدودیت هایی داشتیم .


    بگفته وی، از دیگر اقدامات در حوزه خانواده های نیازمند تحت پوشش، تلاش برای جبران بخشی از هزینه ها توسط دولت بود. هرچند کمک ها کافی نبود، اما موجب کاهش نگرانی شد وحمایت هایی که سازمان‌های مختلف برای کارگران بیکار شده تامین اجتماعی و پرداخت مستمری از کارافتادگی انجام دادند، از دیگر اقدامات بود.


    مدیر پنل سیاستها، اقدامات و مداخلات اثربخش در دوران اپیدمی کووید ۱۹ در دومین کنگره ملی رصد اجتماعی کووید ۱۹ همچنین گفت: تشکیل ستاد هماهنگی نیز اتفاق خوبی بود، معمولا" در بحران ها باید یک مرجعیت اول تصمیم گیری را بعهده بگیرد، بررسی وضعیت، مرور اتفاقات با حضور رئیس جمهوری موجب کاهش ناهماهنگی ها شد و به مرور شاهد هماهنگی بیشتر بودیم .


    دکتر موسوی چلک افزود: توزیع واکسن، ایجاد پایگاه های گوناگون و تعدد مراکز واکسیناسیون، توسعه ظرفیت ها و اطلاع رسانی از سوی صدا وسیما جهت تشویق مردم به تزريق واکسن و تبعیت اکثریت مردم از برنامه واکسیناسیون و تلقیح دوز اول و دوم، و همچنین انجام پژوهش ها که موجب سیاستگذاری مناسب و مدیریت بحران شد، از دیگر اقدامات و مداخلات اجتماعی در کنترل و پیشگیری اپیدمی کووید ۱۹ بود.


    گفتنی است، دومین کنگره ملی رصد اجتماعی کووید ۱۹، که طی روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان ماه جاری به همت رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ مستقر در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری سازمانها و نهادهای مرتبط، و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، برگزار می شود، 12 مقاله در قالب سخنرانی و حدود ۱۲۰ مقاله نیز بصورت پوستر به شرکت کنندگان ارائه می دهد.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 24331
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: