• 1398/03/21 - 14:17
  • - تعداد بازدید: 403
  • - تعداد بازدیدکننده: 3
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مدرس کارگاه آموزشی " آشنایی با تکنیک و کاربردهای FISH ":

تکنیک آزمایشگاهی FISH، به بررسی، تشخیص و تعیین بهترین درمان برای سرطان ها کمک می کند

مدرس کارگاه آموزشی " آشنایی با تکنیک و کاربردهای FISH " گفت: تکنیک آزمایشگاهی FISH، به بررسی، تشخیص و تعیین بهترین درمان برای سرطان ها، خصوصا سرطان های خون کمک می کند.



گالری تصاویر


     کارگاه آموزشی " آشنایی با تکنیک و کاربردهای FISH "، از مجموعه کارگاه های کشوری ژنتیک در حوزه های مختلف علوم زیستی است، که امروز (یکشنبه) جهت ارتقای علمی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور، در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.


     دکتر " داود زارع عبداللهی " که درباره موضوع این کارگاه با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی گفت وگو می کرد، افزود: در واقع با ورود این تکنیک به حوزه سرطان ها، مواردی از سرطان های خاص از شکل بدخیم خود به خوش خیم با نگاه مثبت و به دلیل انتخاب بهترین درمان برای تومور مورد نظر تبدیل شده اند.  


    وی همچنین با اشاره به کاربرد تکنیک FISH در بررسی دسته ای از اختلالات ژنتیکی اظهارداشت: اختلالات  کروموزومی حجم قابل توجهی از اختلالات ژنتیکی را در انسان از لحظه بارداری تا تولد شامل می شوند. حجم زیادی از این دسته اختلالات ژنتیکی در همان اوایل بارداری توسط انسان قابل تحمل نبوده و نهایتا سقط می شوند. درصد دیگری اکرچه حجم کمتری می باشند، به دلیل وسعت عوارض و علائم بالینی قابل توجه می باشند که تکنیک FISH از جمله تکنیک های تخصصی و رایج آزمایشگاه های ژنتیک پزشکی، به بررسی این دسته از اختلالات ژنتیکی در نمونه های سقط شده و یا ناهنجار متولد شده می پردازد.


   دکتر زارع عبداللهی به اهمیت این موضوع پرداخت و افزود: این موضوع بلحاظ " احتمال تکرار اختلال در زوج یا بستگان زوج "، "  تعیین احتمال بارداری موفق و در صورت عدم وجود احتمال بارداری موفق، پیشنهاد راهکارهای مناسب زادآوری در این خصوص در زوج های با اختلالات کروموزومی "، "  در صورت بارداری، بررسی جنین از طریق مایع آمنیون جهت تایید سلامت جنین برای تولد و حذف نگرانی والدین" و "    تایید تشخیص اختلالات کروموزومی در کودکان متولد شده ناهنجار به جهت کمک به دمان بهتر و مشاوره لازم در خصوص تلاش برای ایجاد زندگی بهتر برای این کودکان معلول " ، حائز اهمیت است.


   گفتنی است، برنامه کارگاه های کشوری ژنتیک در حوزه های مختلف علوم زیستی از روز گذشته (شنبه) به مدت پنج روز، توسط اعضای هیات علمی گروه آموزشی و مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با همکاری کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و تحت نظارت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار شده است.


   هر روز از این برنامه پنج روزه (۱۸ لغایت ۲۲ خردادماه جاری)، اختصاص به برگزاری یک کارگاه با یک موضوع علمی دارد، و  ثبت نام برای شرکت کنندگان این کارگاه های آموزشی که همگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور هستند، بصورت رایگان انجام شده است.


تنظیم خبر: نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 14559
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: