• 1399/08/28 - 08:18
  • - تعداد بازدید: 261
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی؛

توصیه های رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به اهالی علم و دانش، و دانشگاهیان به مناسبت «هفته کتاب»

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی روز دوشنبه با تبریک بمناسبت فرارسیدن «هفته کتاب»، به تمامی اهالی علم و دانش، و دانشگاهیان توصیه کرد که در وهله اول، خط آموزشی و پژوهشی مشخصی را برای خودشان تعیین کرده، و تجارب خود را در قالب شواهد علمی تجمیع ، و در قالب تیم های چند تخصصی، کتب مورد نیاز جامعه را تالیف کنند.



    دکتر" حمیدرضا خانکه " در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، افزود: اساتید می توانند با تهیه کتاب از شواهد علمی خود، علاوه بر انتشار داخل کشور، آن را ترجمه کرده و برای استفاده دیگر کشورها هم، منتشر کنند.



   وی با اشاره به توانمندی متخصصان، اساتید و دانشمندان کشورمان، گفت: شاید زمان آن رسیده که در حوزه کتاب نویسی هم انقلابی صورت بگیرد. زمانی  ما امکان تولید دانش را نداشتیم و باید دانش را وارد می کردیم. اما در حال حاضر با وجود این همه دانشگاه و مرکز علمی و تحقیقاتی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید مجرب، بنظر می آید که زمان ترجمه، دیگر تمام شده، مگر اینکه محصول متفاوت و شایسته ای منتشر شود که برای استفاده در داخل کشور، نیاز به ترجمه باشد، وگرنه توصیه می شود که اساتید در محور تحقیقاتی خودشان حرکت کنند و این محور تحقیقاتی بمرور آنقدرغنی بشود که بتوانند مقالات علمی و یافته های علمی شان را با محوریت حوزه تخصصی خودشان تجمیع کرده، و به کتاب تبدیل کنند.


    رئیس دانشگاه علوم بهزیستی علاوه بر این توصیه، لزوم توجه به شواهد علمی متناسب با شرایط بومی و فرهنگی ایرانیان را متذکر شد و افزود: با توجه به توانمندی اساتید و متخصصان ایرانی، حتی این امکان را داریم که تئوری ها و شواهد علمی متناسب با شرایط بومی خودمان را تولید کنیم، و دیگر لازم نیست که ما شواهد علمی را از خارج کشور وارد کنیم ، چرا که با شرایط ما متفاوت است. مثلا در بحث مدیریت کووید 19، مدیریت کووید در کشور ما با کشورهای دیگر متفاوت است، یعنی ما دانش بومی خودمان را احتیاج داریم.


    دکتر خانکه تاکید کرد: دانشگاه موظف است، نیازهای جامعه را شناسایی کرده و برای آنها، شواهد علمی تولید کند و این شواهد را در اختیار سیاستگذاران بگذارد، و سیاستگذاران نیز باید به دانشگاه ها اعتماد کنند و در مداخلات خودشان و در تصمیماتشان، از شواهد علمی تولید شده در داخل کشور و شواهد بومی، استفاده کنند. حجمی از این شواهد علمی می تواند در قالب مقالات علمی منتشر شود، اما حجم حمایت شده و تایید شده باید در راستای تخصص اساتید، تبدیل به کتاب شده و منتشر شود.


    وی با اشاره به اینکه کتاب ها می توانند شواهد علمی را تجمیع کنند و به نوعی نماد علم و دانش در هر تخصص باشند، تصریح کرد: بنابراین جایگاه کتاب، به هیچ وجه تضعیف نشده، شاید شکل دسترسی به کتاب عوض شده، لذا لازم است که دانشگاه ها چه در زمینه تالیف کتاب و چه در زمینه توزیع کتاب، و حتی خرید کتاب های مورد نیاز دانشجویان اقدام کنند.


   رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: خوشبختانه، دانشگاه ما طی سالها همیشه این کار را کرده، البته شاید لازم باشد که ابزارهای تشویقی هم برای این موضوع بگذاریم تا اساتید را به تجمیع دانش در قالب مقالات علمی و در نهایت، تهیه و انتشار کتاب، ترغیب کند.


   دکتر خانکه همچنین توصیه کرد که اساتید جوان و اساتید با تجربه تر، برای حرکت در یک خط پژوهشی مشخص، بصورت تیم چند تخصصی در کنارهم قرار بگیرند و از اساتید در تخصص های مختلف، حتی از متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور استفاده شود تا بتوانیم تولیدات علمی شایسته ای داشته باشیم و این تولیدات در حوزه دانش کاربردی، تبدیل به ابزار، مهارت، ثروت و کار شود و در حوزه دانش پایه نیز بتواند پاسخگوی سئوال های پایه در داخل و خارج از کشور باشد.


   وی با طرح این سئوال که چرا با وجود تعداد زیاد نخبگان، جوانان با استعداد، منابع مالی خوب، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی  گسترده، هنوز کشورمان نتوانسته برنده جایزه نوبل داشته باشد؟، گفت: تحقق این هدف، نیاز به تغییر نگاهمان به دانشگاه و نحوه آموزش دارد و لازم است تا روش سنتی آموزش، به آموزش مشارکتی و چند تخصصی تغییر کند.


   وی همچنین با بیان ویژگی های دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و توانمندی علمی متخصصان و اساتید این دانشگاه که سبب شده بیشترین افراد کلیدی هر تخصص، دبیران و اعضای هیات های بورد تخصصی را در خود جای بدهد، اظهار داشت: محور فعالیت هر دانشگاه، آموزش، پژوهش، تحقیقات و بعد، فناوری است و در نهایت، در نظام سلامت، فعالیت خدماتی است، اما  دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ماموریت ویژه ای دارد و یکی از مهمترین ماموریت هایش که کاملا متفاوت و یونیک است، ماموریت توانبخشی است و در کنار آن، خدمات آموزشی و پژوهشی و تولید شواهد علمی در حوزه سالمندی و در کنار آن، تولید شواهد علمی و آموزش و پژوهش در حوزه های سلامت اجتماعی و حوادث و بلایا است.


   وی افزود: دانشگاه منحصربفرد علوم بهزیستی و توانبخشی، هسته علمی درحوزه توانبخشی، سلامت اجتماعی و خدمات سلامت سالمندی و حوادث و بلایا می باشد، و این درحالی است که هیچکدام از دانشگاه های کشور، این هسته بسیار قوی و تیم چند تخصصی قوی را در کنار هم ندارند و لذا، این دانشگاه بنوعی محور تولید شواهد علمی در زمینه های تخصصی خود می باشد که دانشگاه های دیگر می توانند از تجارب آن استفاده کنند.


   دکتر خانکه به عنوان مثال، به وجود اولین بیمارستان توانبخشی کشور در زیرمجموعه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اشاره کرد که توسط این دانشگاه، طراحی و اجرا شده است، و ارائه خدمات توانبخشی روانی، مطالعات سالمندی و تربیت دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حوزه های سالمندشناسی و پزشکی سالمندی را در کارنامه فعالیت های خود دارد.


   وی افزود: در حوزه های سلامت اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تنها دانشگاهی است که دانشجوی دکتری رفاه اجتماعی و حوزه مددکاری دارد، ضمن آنکه نیروی متخصص در تمام تخصص های توانبخشی در سه مقطع تربیت می کند، و در حوزه سلامت در حوادث و بلایا، نیز دارای تنها مرکز تحقیقات مصوب وزارت بهداشت و گروه آموزشی است که دبیر و اعضای بورد این حوزه، در دانشگاه علوم بهزیستی قرار دارند و در سطح ملی و بین المللی فعالیت می کنند.


   وی یکی دیگر از مشخصات این دانشگاه، را وجود افراد کلیدی هر تخصص در هیات علمی دانشگاه ذکر کرد و گفت: بیشترین تعداد دبیر و اعضای بورد تخصصی توانبخشی در دانشگاه علوم بهزیستی فعالیت دارند و بنوعی  بوردهای توانبخشی در این دانشگاه متمرکز هستند. بنابراین ، اگر دانشگاه های دیگر خدمات آموزشی، پژوهشی و توانبخشی را ارائه می دهند، توانمندی دانشگاه علوم بهزیستی کاملا متمایز بوده و وجود تیم چند تخصصی و همکاری مختلف با ساختار دپارتمان محور در این دانشگاه، سبب شده که ساختار پیشرفته ای را نسبت به دیگر دانشگاه ها داشته باشد.


   رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاکید کرد: این دانشگاه با ماموریت ویژه اش و با ساختار دپارتمان محورش، بشدت سیال است. این دانشگاه استعداد تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم ثروت آفرین و نسل چهارم را دارد. و این دانشگاه  تنها دانشگاهی است که رشته های مربوط به وزارت بهداشت را در کنار رشته هایی از وزارت علوم در خود جای داده، و بنا بر توصیه مقام محترم وزارت بهداشت، همکاری با وزارت علوم، در این دانشگاه نهادینه شده و در عین حال ارتباطات اساتید و رساله های تخصصی، عموما بشکل چند تخصصی مدیریت می شود و لذا، این دانشگاه می تواند در تبدیل به دانشگاه نسل سوم و نسل چهارم، پیشرو باشد و کارآفرینی و تولید ثروت کند.


    وی از حوزه فناوری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت که حوزه ای بسیار پیشرفته است و می تواند تجهیزات توانبخشی طراحی و تولید کند و با دیگر کشورهای دنیا نیز همکاری های فناورانه داشته باشد. و قاعدتا همه این فعالیت ها در سایه « دانایی »، محقق می شود و محور دانایی نیز « کتاب » است.


   وی در عین حال افزود: متاسفانه بخاطر دیجیتالی شدن همه چیز، تمایل مردم به مطالعه کتاب کم شده و در خیلی مواقع می بینیم که دانشجویان و اساتید دوست دارند که اطلاعات را بصورت بسته های آماده دریافت کنند، درصورتی که پیشرفته ترین تولید بشر، « کتاب » است.


   رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در بخش دیگری از این گفت وگو، با اشاره به اینکه مشغله افرادی که حوزه علم و دانش را انتخاب می کنند، 24 ساعته بوده و تعطیلی بردار نیست، گفت: ما برخی اوقات می بینیم، افراد دانشمند، اساتید و معلمان، از نظر مالی مورد مقایسه قرار می گیرند و قاعدتا بیزینس (کسب و کار)، شرایط ، روش و مزایای خودش را دارد، اما کسانی که وارد حوزه دانش می شوند، تمایل ندارند که وارد حوزه بیزینس بشوند، اما نباید در این گونه موارد هم  حسرت ایجاد شود، چون تولید یک محصول علمی، تولید یک حق است، که بالاترین سطح نگاه انسانی است و ما باید افتخار کنیم که در دانشگاه کار می کنیم، باید افتخار کنیم که متاع ما علم و دانش است، افتخار کنیم که می توانیم در اصلاح رفتار جوانان کمک کنیم. به خودمان افتخار کنیم که می توانیم به آینده کشور، جهت بدهیم و در توسعه کشور نقش موثری داشته و موجب بالندگی کشورمان شویم.


    دکتر خانکه افزود: هیچ پولی نمی تواند با این موضوع مقایسه شود، و همه باید از این احساس لذت ببریم. دانشگاه علوم بهزیستی هم در این حوزه کار خواهد کرد و تلاش بنده هم در این مدت، دستیابی به رویکرد نوینی در حوزه های ارائه خدمات، تولید دانش و آموزش است، و لازم است که به شکل جدید به این پدیده نگاه کرده، و با رویکردهای چند تخصصی، روش های نوین آموزشی را اجرا کنیم.


   وی در همین راستا، وجود کرونا را هم تهدید وهم فرصت برای مردم کشورمان دانست و گفت: فرصتی است که زیرساخت ها را توسعه بدهیم، به روش هایمان و آموزشهایمان فکر کنیم، سئوال های پژوهشی واقعی تری برای دانشجویانمان انتخاب کنیم، تخصص های مختلف را کنارهم جمع کنیم، و همانطور که آموزش های مجازی به ما اجازه داده ، افراد را از هر گوشه دنیا در کنار خودمان قرار بدهیم.


    وی در پایان این گفت وگو، ابراز امیدواری کرد که اساتید دانشگاه ما از این فرصت استفاده کنند و ما هم بعنوان مجموعه مدیریتی دانشگاه در راستای سیاست های مقام عالی محترم وزارت بهداشت، سعی می کنیم، دانشگاه را در این مسیر هدایت کنیم  تا در راستای زحماتی که روسای قبلی دانشگاه کشیدند، دانشگاهی توسعه یافته داشته باشیم تا باعث بالندگی در سطح کشور و سطح بین الملل شود.


   همچنین « لزوم تغییر و خلاقیت در روش های آموزشی و تحقیقاتی، استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استفاده از مراکز درمانی و توانبخشی دانشگاه در شرایط سخت کنونی در راستای رسالت دانشگاه » مورد تاکید ایشان قرار گرفت.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 17756
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: