• 1400/09/13 - 10:26
  • - تعداد بازدید: 206
  • - تعداد بازدیدکننده: 6
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
مدیرعامل شرکت دانش بنیان " توان دانش مهرسام " به مناسبت برگزاری سومین استارت آپ فناوری توانبخشی معلولان، سالمندان و جانبازان:

تشکیل هلدینگ های شرکت های عرضه تجهیزات توانبخشی، می توانند به رشد فناوری توانبخشی کشور کمک کنند

مدیرعامل شرکت دانش بنیان " توان دانش مهرسام "، به مناسبت برگزاری سومین رویداد ملی « استارت آپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان »، پیشنهاد داد که برای رشد فناوری توانبخشی در کشور، به سمت تشکیل هلدینگ های شرکت های عرضه تجهیزات توانبخشی برویم.



     دکتر امیرسالار جعفرپیشه در حاشیه برگزاری پیش رویداد استارت اپی فناوری توانبخشی، و در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، افزود: بازار توانبخشی کلا به دلایل مختلف، بازار نحیفی است، چون خدمت گیرندگانش اغلب ضعیف هستند، و توان پرداخت بالایی ندارند، این بازار نحیف و شکننده است، بنابراین وجود شرکت هایی که بخواهند با یکی دو محصول در این بازار فعالیت کنند، برایشان صرفه اقتصادی نداشته و احتمالا منجر به شکست می شوند، لذا پیشنهاد می کنم که با همان نهادهای نظارتی، حمایتی و حاکمیتی، به سمت هلدینگ های شرکت های عرضه تجهیزات توانبخشی برویم.



    وی توضیح داد: مثلا یکی دو شرکت بزرگ دانش بنیان داشته باشیم و بقیه شرکت ها، بنوعی زیرمجموعه و تحت حمایت دو شرکت بزرگ دانش بنیان باشند، تا بتوانند بقاء پیدا کنند، وگرنه یک شرکت ممکن است که یک ایده خوبی هم داشته باشد و بتواند مسیر طولانی، پیچ در پیچ و پیچیده اخذ مجوزها و ... را هم طی بکند، اما واقعیت این است که با یکی دو محصول بقاء در این بازار بی معنی است، بنابر این پیشنهادم این است که ازطریق نهادهای حاکمیتی و نظارتی، شرکت ها به تشکیل هلدینگ اقدام کنند تا هم افزایی داشته باشند، از منافع مشترک استفاده کنند، هزینه های تمام شده آنها پائین تر بیاید و خدمات در نهایت به بهترین شکل و با کمترین قیمت، به نیازمندان ارائه بشود.


    این عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در مورد دلایل عدم پیشرفت فناوری توانبخشی در کشور نیز گفت: فناوری توانبخشی نسبت به فناوری های دیگر، خیلی عقب است و مشکل ما این است که تکنولوژی روز فناوری توانبخشی به دلایل مختلف، به کشور ما وارد نمی شود، دلایلی همچون " تحریم ها و قیمت های بالا " مطرح است و اگر جوانتر ها وارد بشوند، می توانند همان تکنولوژی را با قیمت مناسب و قابل قبول در بازار عرضه کنند.


    دکتر جعفرپیشه، همچنین تصریح کرد: ضرورت وجود سیاست های حاکمیتی است، که افراد را مجبور بکند تا از تکنولوژی های روز استفاده کنند، آموزش های بالینی ما، بایستی بسمتی تغییر شکل پیدا کند که برمبنای تکنولوژی باشد و وجود یک مدیریت متمرکز که بتواند حوزه های لبه تکنولوژی توانبخشی را شناسایی بکند و آنها را به عنوان چند اولویت مورد حمایت قرار بدهد. یعنی از ایده افرادی که در این حوزه ها، از رویکرد فناوری توانبخشی در دنیا اطلاع دارند، حمایت ویژه داشته باشد.


    وی افزود: خوشبختانه یکی دو اقدام در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی صورت گرفته و لیست اولویت های فناوری توانبخشی احصاء شده با این نگاه که در دنیا، سمت و سوی فناوری توانبخشی به چه سمت است و همان جهت گیری ها، اولویت بندی شده و الان بشکل یک گزارش از سوی مشاور توانبخشی وزارت بهداشت، به دانشگاه ما اعلام  شده است. از طرفی، طی چند سال گذشته، ما حمایت ویژه ای را از سمت دفتر مشاور حوزه نوآوری های اجتماعی و توانبخشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به حوزه توانبخشی کشور می بینیم .


    این فناور حوزه توانبخشی که به عنوان منتور رویداد استارت اپی فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان فعالیت می کند، خاطرنشان کرد: بنظر می آید که مسیر رو به رشدی در پیش است، با حمایت های خوبی که انجام می شود و بهایی که از سوی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به حوزه توانبخشی و رفاه اجتماعی با جدیت داده می شود، و انصافا هرچه که ما خواستیم را تامین کردند، فکر می کنم که الان دیگر نوبت جوانترهاست که بیایند و از این فضایی که مهیا شده، استفاده کنند.


    وی در همین راستا، هدف از برگزاری استارت اپ ها را محک زدن جوانترها برای ورود به این عرصه و تمرین کار تیمی  ذکر کرد و اظهار داشت: علاوه بر اینکه جوانان می توانند ایده هایی را مطرح کنند و با ایده های دیگران آشنا شده و تیم سازی کنند و احتمالا با منتورها، سرمایه گذاران و مخاطبانشان در بازار آشنا بشوند، درصدی از آنان هم می توانند به موفقیت برسند یعنی علاوه بر اینکه در استارت آپ یک تمرین برای ایده پردازی و ترسیم نقشه راه و سایر اقدامات رایج در فناوری را انجام می دهند، درصدی از آنان به این نتیجه می رسند که فعالیت تیمی را ادامه بدهند. بنابر این فضای خوبی برای آشنایی با منتورها و سرمایه گذاران و یادگیری ادبیات کسب و کار است.


    وی تاکید کرد که نقش استارت آپ ها در تمام زمینه ها مهم و پررنگ است، هم اکنون پیشرفت تکنولوژی های روز در دنیا و جهشی که در استفاده از تکنولوژی داریم، نشان می دهد که حضور استارت اپ ها مهم است و در توانبخشی مهمتر، چون خصوصا در کشور ما، خیلی از توانبخشی سنتی استفاده می شود و بنظرم ورود استارت اپ ها و جوانترها که ایده های نو دارند، می تواند هم برای خودشان و هم برای ارائه دهندگان خدمات و بویژه برای جامعه نیازمند این خدمات، افراد معلول و جانبازی که می توانند از این طریق، خدمات بهتر و با کیفیت بالاتری را دریافت کنند، بسیار تاثیرگذار باشد.


    لازم به ذکر است؛ شرکت دانش بنیان " توان دانش مهرسام "، وابسته به مرکز رشد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و اولین شرکت در ایران است که همزمان با دانشگاه های معتبر آمریکا و کشورهای صنعتی دنیا مانند ژاپن، به فناوری ربات های نرم (Soft Robotics)  می پردازد ."  


   این شرکت، تاکنون موفق به تولید 12 محصول فناورانه در حوزه فناوری توانبخشی شده، که ۱۱ محصول به ثبت اختراع داخلی و یک محصول نیز به ثبت اختراع خارجی رسیده است.


   مجموعه ای از تولیدات شرکت توان دانش مهرسام مربوط به محصولات توانبخشی رباتیک دست است که با هدف بهبود ADL آسیب دیدگان در اندام فوقانی طراحی و ساخته می شود و در دو شکل درمانی و کمکی جهت استفاده کلینیک های توانبخشی برای توانخواهان خصوصا افراد مبتلا به استروک، فلج مغزی، ضایعه نخاعی و آرتریت روماتویید تولید می شود.


    بخش دیگری از تولیدات این شرکت، شامل محصولات بیوفیدبک است که دو نوع آنها (بیوفیدبک پرشر و بیوفیدبک EMG ) تجاری شده، مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت را دریافت کرده و به جهت کاربرد موثر آنها در بهبود اختلالات کف لگنی و اختلالات پس از سکته مغزی، از استقبال خوبی در بین متخصصان برخوردار شده است.


    گفتنی است؛ سومین رویداد ملی « استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان »، از امروز (پنجشنبه) به همت مدیریت توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری موسسه خیریه باران یاس کبود، شرکت فناوری همیار مکانیک کوشا، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات فناوری‌ های مهندسی توانبخشی جواد موفقیان و دانشگاه علمی کاربردی رعد، برگزار شده است.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 21139
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: