• 1401/04/11 - 09:07
  • - تعداد بازدید: 261
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مسئول گروه ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران:

ترجمان دانش در حوزه علوم توانبخشی، زمینه ساز سلامت اجتماعی است

مسئول گروه ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران، امروز (چهارشنبه) در کارگاه " تدوین خبر ترجمان دانش " که به همت مدیریت اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، گفت: ترجمان دانش در حوزه علوم توانبخشی، ضرورت جامعه و زمینه ساز سلامت اجتماعی است.







   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی، دکتر پروانه رحیمی مقدم در این خصوص افزود: ترجمان دانش در نظام سلامت، یک ضرورت است و  در حال حاضر در معاونت تحقیقات و فناوری همه دانشگاه ها،  زیر مجموعه ای به نام مدیریت فناوری سلامت و ترجمان دانش وجود دارد که بیش از یک دهه آغاز به کار کرده و در زمینه ثبت پتنت، ارتباط با صنعت و زیرساخت مراکز فعالیت می‌کند .


    وی اظهار داشت: بنابر خواست وزارت بهداشت، بحث ترجمان دانش به کمیته‌ ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران محول شده و بسیاری از دانشگاه ها، بحث ترجمان دانش را برای تولید علم و دانش کاربردی مد نظر قرار داده و آموزش می بینند.


    مدرس کارگاه " تدوین خبر ترجمان دانش " تصریح کرد: در بحث ترجمان دانش، فقط تولید علم را دنبال نمی کنیم و در نهایت باید به فرهنگ سازی، پژوهش کاربردی و خدمت به جامعه برسیم.


    دکتر رحیمی مقدم افزود: در حال حاضر در  سایت پایگاه انتشارات نتایج پژوهش وزارت بهداشت، پیام هایی از سوی اساتید بارگذاری می شود که شاخصی برای اثر پژوهش کاربردی در جامعه را نشان می‌دهد و این شاخص به مقوله کمی و کیفی توجه دارد.


    وی گفت: در سال گذشته، ۱۳ دانشگاه به صورت پایلوت در سایت پایگاه انتشارات نتایج پژوهش وزارت بهداشت فعالیت هایی داشتند ، اما نتایج نشان داد که خیلی از دانشگاه ها مستندات لازم را نداشتند و در این کارگاه، در نظر داریم تا نحوه گذاشتن پیام، نوع پیام با بیان شاخص ها، نحوه ایجاد و بارگذاری پیام و ...  به اعضای هیات علمی یادآوری شود، و بعد از پایلوت این طرح نیز می توان این شاخص را به پژوهش های حوزه بالینی و علوم پایه کل کشور تعمیم داد.


    مسئول گروه ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: با توجه به رشته های توانبخشی اعم از روانشناسی مشاوره، گفتار درمانی و ... در بحث ترجمان دانش، بر اساس پروژه های انجام شده، بسیاری از استادان حوزه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می توانند در حوزه تعریف دستورالعمل ها، بروشور ها و ... به عنوان محصول، وارد شوند .


    دکتر رحیمی مقدم افزود: اساتید دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با توجه به رسالت این دانشگاه در حوزه های سلامت روان، سلامت اجتماعی  و علوم توانبخشی، می توانند معرفی دانش کاربردی به جامعه در بحث سلامت روان و ... را که از ضرورت های جامعه است، در نظر داشته باشند و با تولید بروشورهای آموزشی و سایر محصولات، موجب فرهنگ سازی و ارتقای سلامت جامعه شوند.


     وی درخصوص بحث مستندات نیز گفت:  پایگاه انتشارات نتایج پژوهش وزارت بهداشت در حوزه مستندات باید اساتید را تقویت نماید. به عنوان مثال، شهرداری برای کاهش آسیب های اسکلتی عضلانی فضای اداری کارکنان خود، درخواست ارائه محصولات ارگونومی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی دارد و اساتید این دانشگاه باید بتوانند مستندات قبل از انجام کار و اثربخشی بعد از پژوهش و کار را به نمایش بگذارند و با روندها و راهکارهای علمی، اثربخشی را نمایش دهند که این مهم در پایگاه نیازمند تقویت است .


    وی افزود: خیلی از اساتید فکر می‌کنند که فعالیت کاربردی دارند، اما تجربه ثابت کرده دانشگاه ها باید با ارزیابی امتیاز ، ارزیابی اثر پژوهش در جامعه و  ارائه شاخص هایی که توسط وزارت بهداشت تعیین شده،  کارهایی را ارائه دهند و به یک زبان و مفهوم واحد برسند تا مفهوم علم کاربردی در این مسیر تبیین  شود.


    دکتر رحیمی مقدم همچنین گفت: با توجه به اين که ترجمان دانش در کشور ما پديده ‌اي نسبتا ناشناخته و جديد است، تحليل مفهوم در قالب کارگاه مي‌ تواند با واضح ‌سازي مفهوم  و انجام فعاليت ‌هاي گسترده ‌تر تحقيقاتي و ساخت ابزارهاي پژوهشي در جهت شناسايي موانع، تسهيلگرها و مقدمات اجرايي لازم هموار سازد.


   وی افزود: اگر ترجمان دانش در بحث توانبخشی و سلامت اجتماعی راه خود را بیابد به زودی سیاستگذاران، ذینفعان و جامعه توانخواه شاهد جریانات خوبی خواهند بود.


   گفتنی است؛ در این نشست به مفهوم پیام، نحوه ایجاد پیام ، چگونگی اجرای ترجمان دانش، نحوه درج در سامانه، انتشار نتایج شاخص‌های اثرات پژوهش و ...  پرداخته شد.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور



 


 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 23073
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: