• 1401/09/26 - 09:29
  • - تعداد بازدید: 199
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

بهره مندی از ظرفیت های دانش آموزان، نقطه قوت جشنواره ملی فناوری های توانبخشی بود

بهره مندی از ظرفیت های گوناگون دانش آموزان تا محققان برجسته در کنار هم و تعامل حداکثری گروه های مختلف، نقطه قوت اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی بود.









    محمدمهدی اربابی هنرآموز سال دوازدهم رشته شبکه و نرم افزار در اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: از طریق فراخوان دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با جشنواره آشنا شدم و این آشنایی به جهت قرارگرفتن در کنار متخصصان و محققان برتر، بی نظیر بود.


   این دانش آموز مخترع به خبرنگار وبدای دانشگاه در مورد اختراعاتش اظهار داشت: در محور ابتکارات دانش آموزی با چهار محصول ثبت اختراع شده پگ برد، برج های نورانی، تیلت برد مکاترونیکی و دستگاه کمیت سنج مدرج، در جشنواره ملی فناوری توانبخشی شرکت کردم که همه این دستگاه ها با بازی و تمرین درمانی، از یکسو به بهبود بیماران و از سویی دیگر به آموزش آنان، کمک می‌کند .


    اربابی در خصوص کاربرد این دستگاه ها افزود: بیمارانی که نیاز به هماهنگی عصب و عضله، تقویت عضله پایداری بازو و  حرکات ظریف انگشتان دست دارند، حتی مانند بیماران سکته مغزی تمرین های دیداری، گفتاری دارند، بیماران اتیسم و افرادی که نقص توجه و تمرکز دارند، سالمندان تا ورزشکاران برای حرکت ها و تمرینهای تعادلی می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند .


    این دانش آموز فناور بعنوان یکی از شرکت کنندگان جشنواره ملی فناوری های توانبخشی، اظهار داشت: هدفم از حضور در این جشنواره ملی، در گام اول، قرار گرفتن در محیط علمی جشنواره بود و بازخورد از اساتید دانشگاه و محققان بود که خوشبختانه تاییدیه های علمی بسیاری از کارکرد و کارایی اختراعاتم دریافت کردم .


   اربابی تاکید کرد که نباید ظرفیت های حوزه دانش آموزی دست کم گرفته شود، بلکه باید حمایت شوند و البته نقش و تعامل دانشگاهها با آموزش و پرورش نیز در این حمایت بسیار سازنده است.


توجه و حمایت آموزش و پرورش از دست سازه های دانش آموزان، ضروری است


    وی گفت: لزوم توجه مسئولین آموزش و پرورش  به پرورش خلاقیت  و حمایت از دست سازه های دانش آموزان بسیار ضروری است، خود من در چندین سال متوالی در جشنواره های جابربن حیان رتبه کشوری و در جشنواره خوارزمی حائز رتبه شدم، ولی هیچ گونه حمایت و پیگیری از سوی مسئولین مربوطه صورت نگرفت و امیدوارم با همکاری و حمایت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ایده هایم به مرحله تولید برسند.


    وی در ادامه تصریح کرد: دانش آموزان به خصوص کسانی که در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند، به دلیل آمیخته بودن مهارت آموزی و علم، ظرفیت های زیادی برای تولید فناوری دارند و می توانند در اقتصاد دانش بنیان هم سهم مهمی ایفا کنند.


    اربابی با اشاره به اینکه برای اختراعات بعدی، تیم کاری تشکیل می دهد، افزود: امیدوارم با کار گروهی، نیازی از نیازهای جامعه را برطرف نمایم و از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برای ایجاد فرصت برای دانش آموزان تشکر می کنم .


     وی در پایان این گفت وگو، ابراز امیدواری کرد که برگزاری جشنواره های فناوری در حوزه آموزش و پرورش تکرار شود تا ضمن توجه به مهارت آموزی، ملاک های کیفی مثل خلاقیت و ابتکارهای دانش آموزی، کار گروهی و تیم سازی آموزش ارتقاء یابد.


******


دانشجوی فناور شرکت کننده در نمایشگاه جانبی جشنواره ملی فناوری های توانبخشی:



فناوری توانبخشی، ضرورت زندگی بیماران و سالمندان است


    دانشجوی فناور شرکت کننده در نمایشگاه جانبی جشنواره ملی فناوری های توانبخشی گفت: نقش فناوری توانبخشی در راستای بهبود و کیفیت زندگی بیماران و سالمندان، یک ضرورت است .


     آروین قاسمی دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت در اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به خبرنگار وبدای دانشگاه افزود: نقش فناوری توانبخشی در راستای بهبود و کیفیت زندگی بیماران و سالمندان، یک ضرورت است و حمایت سرمایه‌گذاران از محققان جوان در این عرصه، حائز اهمیت است.


    وی در مورد فعالیت های فناورانه خود و همکارانش، افزود: با گروهی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در آزمایشگاه بیومکاترونیک و مهندسی شناختی علم و صنعت زیر نظر دکتر بیگ‌زاده دانشیار این دانشگاه، محصولات مختلف پژوهشی و صنعتی را تولید کرده ایم که به عنوان نمونه می‌توان به وکیوم فیزیوتراپی، دستگاه فیزیوتراپی انگشتان دست، ماساژور چرخشی، ماساژور لرزشی، وسایل مکانیکی و الکترونیکی توانبخشی حرکتی اندام‌ها اشاره کرد.


    قاسمی در ادامه، تعامل دانشگاه های فنی - مهندسی با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در راستای تولید محصولات و فناوری های توانبخشی را ضروری دانست .


    وی در خصوص محصولات ارائه شده در اولین جشنواره فناوری های توانبخشی نیز گفت: این وسایل برای افراد توانخواه با نقص حرکتی، به عنوان مثال افراد دچار سکته مغزی، مشکلات نخاعی، پارکینسون و به طور کلی افرادی که دچار مشکلات مفاصل و عضلات هستند، کاربرد دارد و به کمک بیماران و سالمندان آمده و موجب بهبود کیفیت زندگی آنان می شود .


   قاسمی خواستار حمایت مراکز رشد دانشگاه در تولید محصولات شد و افزود: با حمایت بیشتر مادی و معنوی نظیر امکانات آزمایشگاهی، تجهیزات و ...، محققان جوان در ادامه راه انگیزه بیشتری خواهند داشت و نتيجه این حمایت رفع نیاز حداکثری جامعه خواهد بود .


     وی در ادامه، آشنایی با تیم‌های فناوری دیگر، ملاقات با سرمایه گذاران و همچنین صحبت و تبادل نظر با متخصصان این حوزه را از جمله دستاوردهای شرکت خود در اولین جشنواره ملی فناوری توانبخشی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی عنوان نمود.


    قاسمی در پایان این گفت وگو، افزود: برگزاری این قبیل جشنواره‌ها با حضور قوی‌تر دانشجویان و متخصصین کمک شایانی به حوزه فناوری های توانبخشی خواهد کرد، زیرا مهم‌ترین مشکل در حال حاضر برای تیم ما یافتن سرمایه گذار بود و قطعا چنین فضاهایی برای دیدار با سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی، کمک زیادی به اهداف فناورانه ما خواهد کرد.


    گفتنی است؛ اولین جشنواره ملی " فناوری های توانبخشی " و کنگره فناوری های توانبخشی، روز گذشته در آستانه هفته پژوهش، با شعار " فناوری های توانبخشی از بیمارستان تا منزل " و با حضور متخصصان، فناوران، ایده پردازان و مخترعان حوزه سلامت و همچنین، مسئولان و متولیان دستگاه ها و نهادهای حمایتی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.


   همزمان با برگزاری جشنواره ملی فناوری های توانبخشی و کنگره علمی فناوری های توانبخشی، نمایشگاه جانبی از محصولات فناورانه حوزه توانبخشی متخصصان، دانشجویان و دانش آموزان فناور برگزار شد.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور


 







  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 24849
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: