• 1396/10/26 - 11:32
  • - تعداد بازدید: 641
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مرکز تحقیقات ژنتیک، پروژه ایرانوم

بهره برداری از پروژه ملی و منطقه ای " ایرانوم " در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز شد

بهره برداری از پروژه ملی و منطقه ای " ایرانوم " در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز شد.

افتتاح پروژه ایرانوم

بهره برداری از پروژه علمی – فناوری ژنوم ( ایرانوم ) و پایگاه اطلاعاتی آن ، امروز- سه شنبه با حضور معاون علمی – فناوری ریاست جمهوری ، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، جمعی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی ، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز شد.


مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اجرای اولین پروژه ملی و منطقه ای ژنوم (ایرانوم) در کشور، موفق به انتقال تکنولوژی بسیار پیشرفته توالی یابی نسل جدید ژنوم (NGS ) به کشور شد.


به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، فاز اول این پروژه بعنوان یک پایگاه جمعیتی از تغییرات ژنوم جمعیتی در کشور با آدرس  www.iranome.ir  در دسترس تمامی محققان ، متخصصان و پزشکان قرار دارد.


این پایگاه ، هم اکنون شامل داده های مربوط به ژنوم ۸۰۰ فرد سالم با ویژگی های مشخص از هشت قوم ایرانی (فارس ، آذری ، لر، کرد، عرب ، بلوچ ، ترکمن و جزایر خلیج فارس ) می شود که از هر کدام یک صد نفر مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات تخصصی آنان در این پایگاه ثبت شده است.


زیرساخت های مطالعاتی فراهم شده از این تکنولوژی جدید و پایگاه اطلاعاتی ایرانوم، به پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری ها کمک شایانی می کند و سرعت را در روند تشخیص بیماری ها بخصوص بیماری های نادر و بیماری هایی که عارضه های شدید دارند، بالا می برد.


در مراسم بهره برداری از این پروژه ملی و منطقه ای ، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، دکتر هاشمی وزیر بهداشت ، دکتر ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت ، دکتر ضرغام رئیس بنیاد علم ایران ، جمعی از متخصصان و فرهیختگان حوزه ژنتیک و روسای دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی ، از امکانات مرکز ژنومیک (ایرانوم) در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دیدن کردند.


معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری ، وزیر بهداشت و معاون تحقیقات این وزارت  در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداختند که متعاقبا اطلاع رسانی می شود.


دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تحت نظارت وزارت بهداشت ، با ۲۲ گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات در سه حوزه سلامت (سلامت و رفاه اجتماعی، سلامت روان و توانبخشی) نسبت به آموزش و تربیت نیروی متخصص و همچنین اجرای پروژه های تحقیقاتی ملی و منطقه ای اقدام می کند.


  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 11493
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: