• 1400/09/09 - 08:22
  • - تعداد بازدید: 266
  • - تعداد بازدیدکننده: 6
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در آستانه برگزاری سومین رویداد ملی « استارت اپ فناوری توانبخشی معلولان، سالمندان و جانبازان »، بیان شد؛

بها دادن به شرکت های فناور و دانش بنیان، از ضرورت های تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم است

مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در آستانه برگزاری سومین استارت اپ فناوری توانبخشی معلولان، سالمندان و جانبازان ، بیان کرد: راهکار پیشرفت کشور توجه ویژه به دانشگاه و ارتقای نقش و جایگاه و همین طور به روز شدن آن است و برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم، اولین تغییر در نگاه و رویکرد، و یکی از ضرورت های آن، بهاء دادن به شرکت های فناور و شرکت های دانش بنیان خواهد بود.


    محمد حاجی باقر در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود:  این واحد ها می توانند فاصله بین صنعت و دانشگاه را کم کنند و کم شدن این فاصله باعث رشد و ارتقای توانمندی و همینطور درآمد کشور و دانشگاه شود .



     وی تصریح کرد که ما به فضایی نیاز داریم که دانشجویان و اساتید گرامی در آن ایده پردازی، آزمایش و تجربه کنند تا رشد نمایند و لازمه آن، برنامه ریزی صحیح و بلند مدت، افزایش توان ریسک پذیری، و میدان دادن به جوانان و تخصیص منابع در زمان مناسب است.


     مسئول مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به اینکه در حوزه توانبخشی هم با توجه به اینکه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، افزود: تشویق و ایجاد انگیزه در بین دانشجویان رشته های توانبخشی و از سوی دیگر تخصیص کافی منابع بودجه در این زمینه می تواند کمبودهای این حوزه را در میان مدت مرتفع نماید.


    حاجی باقر تاکید کرد: نکته ای که در خصوص فناوری در حوزه توانبخشی وجود دارد، این است که جایگاه این حوزه در سیستم سلامت کشور ما  هنوز به درستی شناخته نشده است و لازم است، افراد متخصص و مجرب در این حوزه در سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری نقش پر رنگ تری داشته باشند .


    وی در عین حال گفت:  طبیعی است با این مشکل در موضوع فناوری هم کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود و البته این نافی حضور شرکتهای خوب و بزرگی که در این بخش سالهاست مشغول کار هستند، نمی شود .


    وی افزود: در کنار این موضوع، وجود تحریم های ظالمانه برای انتقال فناوری، و مشکلات اقتصادی افراد درگیر این حوزه و کمبود منابع مالی از جمله موانع توسعه فناوری در این حوزه می باشد .


    مدیر مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به نقش استارت آپ در روند رشد بخش های فناوری، اظهار داشت:  تعاریف زیادی در مورد استارت آپ وجود دارد، ولی یکی از تعاریف جامع در این زمینه، تعریف اریک ریس در کتاب Lean Startup  است که به عنوان « نوپای ناب » به فارسی ترجمه شده است، و می گوید: « استارت آپ، یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد، به وجود آمده است ». او تأکید می‌کند که استارت اپ، یک نهاد  Institution است و نه یک محصول.  به بیان دیگر، « استارت اپ نگاهی فراتر از محصول داشته و مدام در پی رشد و کشف قلمروهای تازه باشد ».


    بگفته حاجی باقر، استارت آپ ها سه ویژگی «  در وضعیت ابهام هستند یعنی هنوز مدل کسب و کار خود را پیدا نکرده اند ونمی دانند محصول چیست وچه مشتریانی دارند » ، « به دنبال یک مدل تکرار پذیر هستند یعنی اینکه بتوانند به سهولت از یک محصول به محصول دیگر کسب وکار خود را توسعه دهند » و « مدل کسب و کار آنها مقیاس پذیر است یعنی قابلیت تسری دارد  ( که این تعریف با تعاریف روزمره فاصله دارد و بعضا یک شرکت بعد از چند سال هنوز به عنوان یک شرکت استارت اپی شناخته می شود ) » دارند.


     وی با توجه به مفهوم استارت اپ، گفت که استارت اپ ها، موتور محرکه پیشرفت کشور در حوزه فناوری هستند ، چرا که نوع نگاه در این واحد ها غالبا بدیع و نو بوده و برای مسائل و مشکلات پیش رو راه حل های موثر و کاربردی دارند و شاید به یک تعبیر بتوان گفت که راه حل سریع بسیاری از مشکلات جاری کشور تکیه به این واحد های فناور و بهاء دادن به آنها ست .


    گفتنی است؛  سومین رویداد ملی « استارت اپ فناوری توانبخشی معلولان، سالمندان و جانبازان »، به همت مدیریت توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری شرکت خیریه باران یاس کبود و شرکت فناوری همیار مکانیک کوشا،  از 11 آذرماه جاری به مدت سه روز، با شرکت همه فعالان حوزه های آموزشی و پژوهشی حیطه توانبخشی و سلامت اجتماعی، ایده پردازان و فناوران بصورت مجازی برگزار می شود.


    این رویداد در دو بخش " ایده " و " محصول " برگزار خواهد شد، و از روز 11 آذرماه، با تشکیل تیم ها، تکمیل ایده ها و برنامه منتورها آغاز می شود، افتتاحیه رویداد ساعت 8 صبح روز 12 آذرماه  و مراسم اختتامیه که با تقدیر از برگزیدگان این رویداد همراه است، در ساعت 16 روز 13 آذرماه  برگزار خواهد شد.


    شرکت کنندگان در طول این رویداد، علاوه بر تکمیل ایده ها و کار بر روی آنها، با مباحث مربوط به  فروش محصول، بازار فروش و رقابت حرفه ای نیز آشنا می شوند.


    علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانند به سایت رویداد به آدرس  www.rehabtech.ir  مراجعه کنند.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 21101
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: