• 1399/12/16 - 10:05
  • - تعداد بازدید: 5
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

برنامه کشوری « اجتماع محور پیشگیری از بدرفتاری با کودکان در شرایط شیوع کووید 19»، اجرا می شود

برنامه کشوری « اجتماع محور پیشگیری از بدرفتاری با کودکان در شرایط شیوع کووید 19»، با همکاری مشترک صندوق کودکان سازمان ملل متحد (يونيسف)، دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتياد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در مناطق تحت پوشش چهار دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی، هرمزگان، سمنان و گلستان به صورت پايلوت (آزمایشی) اجرا می شود.


   دکتر " پيام روشنفکر " عضو هيات علمی مرکز تحقیقات مديريت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مشاور وزارت بهداشت و مجری طرح، با اعلام این خبر به خبرنگار وبدای دانشگاه گفت: مقدمات و ظرفيت سازی های این برنامه در نيمه ی دوم امسال آغاز شده و  قرار است در اين طرح اجتماع محور، چهار دانشگاه مذکور برنامه ای را در اجتماعاتی با مشارکت مردم و سازمانهای همکار در مناطق  جغرافیایی خود، به منظور پیشگیری از بدرفتاری با کودکان انجام بدهند.


   وی در راستای دلایل اجرای این طرح اظهار داشت: براساس يک مطالعه مروری و برپايه  13 مطالعه ی قبلی، در کشور ما، میزان شیوع کودک آزاری جسمی 43%، آزار عاطفی 64%، و شیوع غفلت 40% می باشد. و در کنار مصاديق معمول بدرفتاری با کودکان، مصاديقی از انتظارات آموزشی غيرمعمول و بالا از کودکان، و استفاده از کودکان برای تبليغات و مدلينگ در شهرهای بزرگ و در برخی مناطق نابرخوردار مصادیقی چون نوزادان رها شده، استفاده از ماده ی مخدر با اهداف درمانی يا آرام سازی کودک، اجبار به ترک تحصيل بخصوص برای دختران گزارش شده است.


   این محقق حوزه رفاه اجتماعی افزود: بدرفتاری با کودک می تواند در خانه، محيط های آموزشی، محیط ورزشی، مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز نگهداری و يا کوچه و خيابان اتفاق بيافتد. هدف طراح اين است که با مداخلات مبتنی بر مشارکت اجتماعات محلی، اقدامات پیشگيرانه و ارتقایی را طراحی و اجرا نماید و نهايتا بر این اساس مدلی کشوری به منظور ادغام در شبکه مراقبتهای بهداشتی درمانی کشور طراحی شود.


   گفتنی است، اولین کمیته تخصصی برنامه « اجتماع محور پیشگیری از بد رفتاری با کودکان در شرایط شیوع کووید 19 »، از روز گذشته (11 اسفند ماه جاری)، بمنظور تعیین فرایند فنی، اجرایی و اداری برنامه، با حضور دکتر روشنفکر مشاور وزارت بهداشت و مجری طرح، دکتر لطفی معاون سیاسی انتظامی فرمانداری شهرستان پردیس، مدیران و کارشناسان اداره سلامت اجتماعی وزارت بهداشت، مدیران شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس، بخش سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی و روسای دستگاه های اداری و اجرایی شهرستان پردیس، تشکیل شده است.


انتهای پیام/


تنظیم خبر: نعیمی پور


  • گروه خبری :
  • کد خبر : 18614
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: