• 1400/01/14 - 08:28
  • - تعداد بازدید: 345
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

برنامه های کلان دانشگاه در سال جدید (1)/ مسئولیت رصدخانه اجتماعی کووید، معرف مرجعیت دانشگاه در این حوزه است

دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با اعلام برنامه های کلان دانشگاه در سال 1400، گفت: روزهای پایانی سال گذشته، با صدور ابلاغ مقام عالی وزارت بهداشت و سپردن مسئولیت " رصدخانه اجتماعی در کووید 19"، به اینجانب و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همزمان شد، و همانطور که در متن این ابلاغ آمده، این انتصاب معرف قبول مرجعیت علمی دانشگاه در حوزه سلامت اجتماعی، و معرف اعتماد مقام وزارت به دانشگاه و بنده بوده که باعث افتخار است.


    دکتر خانکه در آستانه ولادت امام زمان (عج) و عرض تبریک این عید بزرگ به همه دانشگاهیان، افزود: این ابلاغ، مسئولیت سنگینی را بعهده ما گذاشته است و براساس آن، از ما خواسته شده که مطالعاتی را برای بررسی ابعاد اجتماعی کووید، بررسی مداخلات ملی در حوزه اجتماعی، و برای بررسی فرآیند واکسیناسیون و جمع بندی  نظر مردم داشته باشیم، ضمن آنکه با مشخص کردن چالش ها، برای تولید شواهد علمی در حوزه سلامت اجتماعی و دستیابی به راهکارها بمنظور تصمیم گیری بهتر سیاستگذاران ملی تلاش کنیم.



    وی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، صدور این ابلاغ را آغاز طلیعه جدیدی در دانشگاه دانست و تاکید کرد: از این زمان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مرجع و رصدخانه سلامت اجتماعی کشور است و درحالی که  بیش از 75 درصد عوامل موثر بر سلامت در جامعه وجود دارند، این توفیق بزرگی است که وزارت بهداشت، این دانشگاه را مرجع حوزه سلامت اجتماعی می شناسد تا این عوامل را مورد بررسی قرار بدهد.


   رئیس رصدخانه اجتماعی کووید 19 ، تصریح کرد: بنابر این لازم است که همه گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به این خودباوری برسند، و با تهیه نقشه راه ، در این مسیر حرکت کنند. دانشجویان دکتری و فوق لیسانس ترغیب بشوند که در حوزه های اجتماعی فعالیت کنند، هم اکنون با اولویت " کووید " که مساله ملی است و بعد از آن، در زمینه موضوعات دیگر، به بررسی و ارزیابی تعیین کننده های اجتماعی سلامت بپردازند.


   دکتر خانکه، یادآوری کرد:  دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افتخار دارد که یکی از اولین مراکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت را تاسیس کرده، و اولین مرکز مطالعات مربوط به سوء مصرف مواد، و تنها مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا کشور در این دانشگاه فعالیت دارد، و افتخار می کند که مرجع سیاستگذاری در حوزه سالمندی است.


   وی افزود: بنابراین، وجود مراکز تحقیقات رفاه اجتماعی، تحقیقات مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، و وجود مراکز تحقیقات مرتبط ، گروه های آموزشی از وزارت علوم تا وزارت بهداشت و تلفیق و همگرایی علوم مختلف مرتبط با سلامت در این دانشگاه، فرصت منحصربفردی را ایجاد کرده تا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بتواند علاوه بر مرجعیت علمی و سیاستگذاری در حوزه سلامت اجتماعی، در حوزه های علوم توانبخشی و سلامت در حوادث و بلایا نیز مرجع علمی و سیاستگذاری باشد.


    رئیس دانشگاه در ترسیم برنامه دانشگاه مربوط به ابلاغ مقام عالی وزارت، همچنین گفت:  بزودی کمیته ملی و دبیرخانه مربوط به حوزه سلامت اجتماعی شکل می گیرد و مطالعات مربوط به چهار حوزه مورد تکلیف دانشگاه، مداخلاتی که لازم است و تولید شواهد علمی آغاز می شود.


    رئیس رصدخانه اجتماعی کووید 19  افزود: سعی خواهد شد که از ظرفیت همه دانشگاه های وزارت علوم و وزارت بهداشت که مرتبط با حوزه سلامت اجتماعی هستند، سازمان های درگیر با موضوع کووید، و تجارب ملی و بین المللی کمک گرفته شود، تا ستاد ملی کرونا بتواند با استفاده از شواهد علمی در حوزه سلامت اجتماعی، مداخلات خودش را برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی کند.


    دکتر خانکه، اظهارداشت: خیلی از مداخلاتی که تاکنون پیرامون موضوع کووید انجام شده، مثل محدودیت ها، بستن مدارس، دانشگاه ها، و محدودیت مشاغل، به هیچ وجه تاثیرات اجتماعی آنها ارزیابی نشده، تاثیرات اجتماعی پاندمی کووید در گروه ها و طبقات مختلف اجتماعی در کشور ارزیابی نشده، ما نمی دانیم که کووید چقدر فقر را تشدید کرده، چقدر فاصله طبقاتی را تشدید کرده، نمی دانیم که کووید در گروه های مختلف، چه تاثیری داشته، نمی دانیم که روابط اجتماعی چگونه تغییر کرده، و بسیاری مسایل دیگر که باید مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند.


   وی با اشاره به اینکه به واسطه راه اندازی رصدخانه سلامت اجتماعی، چندین کهورت ملی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اجرا خواهد شد، افزود: کهورت بررسی تاثیرات اجتماعی کووید بزودی آغاز می شود، ضمن آنکه مطالعات مقدماتی کهورت بررسی تاثیرات و نظرسنجی واکسیناسیون کووید در کشور انجام شده و گزارش اولیه آن در فروردین ماه جاری به مقام عالی وزارت ارائه خواهد شد.


    وی ابراز امیدواری کرد که با راه افتادن رصدخانه اجتماعی کووید 19، ان شاالله مطالعات و استخراج شواهد انجام بشود و مدیران ارشد با استفاده از این شواهد بتوانند تصمیمات بهتری گرفته و مدیریت بهتری در این حوزه داشته باشند.


    رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در بخش های دوم و سوم این گفت وگو، به ارائه دیگر برنامه های کلان دانشگاه در سال جدید پرداخت که متعاقبا اطلاع رسانی می شود.


ادامه دارد ...


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 18809
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: