• 1401/09/15 - 08:51
  • - تعداد بازدید: 225
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

با ترجمان دانش، می توان شکاف عمیق بین تولیدات متخصصان دانشگاهی با نیازهای واقعی مردم را کاهش داد

دکتر فاطمه حسناتی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (دوشنبه) گفت: نتایج بسیاری از تولیدات علمی محققین به خوبی به حوزه‌های مرتبط منتقل نشده و شکاف عمیقی بین تولیدات متخصصان دانشگاهی با نیازهای واقعی مردم و همچنین برنامه‌های اجرایی سازمانهای مختلف وجود دارد که با ترجمان دانش می توان شکاف ها را کاهش داد.



     این متخصص حوزه توانبخشی، درخصوص مبحث ترجمان دانش، افزود: نتایج بسیاری از تولیدات علمی محققان به خوبی به حوزه‌های مرتبط منتقل نشده و شکاف عمیقی بین تولیدات متخصصان دانشگاهی با نیازهای واقعی مردم و همچنین برنامه‌های اجرایی سازمانهای مختلف وجود دارد، بنابر این انتخاب درست مخاطبین، انتقال به موقع و قابل درک یافته‌ها به مخاطبین، برقراری ارتباط موثر بین دانشگاه و حوزه اجرایی از اهمیت ویژه و حیاتی برخوردار است و این مهم با بحث ترجمان دانش میسر است.



    وی افزود: براساس آخرین نتایج ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی تیپ دو سراسر کشور، دانشگاه ما رتبه دوم را در بخش انتقال و ترجمان دانش به خود اختصاص داده است .


    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، تصریح کرد:  واحد ترجمان دانش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی زیر نظر معاونت تحقیقات و فناوری، در راستای سیاست های دانشگاه و به منظور ارتقای سطح دانش، توانمندسازی و مشارکت دهی محققان در جهت انتقال دانش حاصل از پژوهش به مخاطبین از جمله  عموم مردم، پژوهشگران و سیاست گذاران نظام سلامت جهت بهره برداری از نتایج پژوهش ها در زمان مناسب و به شیوه مناسب، فعالیت می کند.


    دکتر حسناتی افزود: در واقع، عموم مردم، رسانه ها، متخصصان و پژوهشگران، سیاست گذاران پژوهشی و درمانی، مدیران و برنامه ریزان حوزه سلامت، از بحث ترجمان دانش منتفع می شوند .


    وی، تشکیل کمیته های سیاست گذاری و علمی ترجمان دانش، آموزش اعضای هیات علمی و پژوهشگران برای استفاده از مهارت های ترجمان دانش در انجام طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های مقاطع تحصیلات تکمیلی، تدوین راهنماها و دستور العمل هایی در زمینه چگونگی تولید پیام های ترجمان دانش جهت استقرار فرایند ترجمان دانش در سطح دانشگاه را از جمله فعالیت های واحد ترجمان دانش دانست.


    وی همچنین، افزود: برگزاری نشست های ترجمان دانش برای برقراری ارتباط بین پژوهشگران و ذینفعان طرح های تحقیقاتی، انتشار پیام های ترجمان دانش استخراج شده از پژوهش های انجام شده در دانشگاه از طریق پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور، از دیگر اقدامات واحد ترجمان دانش برای تحقق اهداف مورد نظر است.


    دکتر حسناتی در خصوص توسعه بحث ترجمان دانش در دانشگاه تصریح کرد: نیاز است که با انجام نشست ها و کارگاه های مختلف، راه های مختلف ترجمان و انتقال دانش از جمله تهیه خلاصه سیاستی، تهیه دستورالعمل های بالینی و تهیه رسانه های استخراج شده از طرح های تحقیقاتی به مخاطبان دانشگاهی آموزش داده شود که در این راستا مساعدت های لازم از سوی ریاست دانشگاه و معاونت تحقیقات و فناوری جهت تسهیل انجام این امور نقش بسزایی دارد.

    وی در پایان این گفت وگو، با اشاره به اینکه در هفته پژوهش، طرح های برتر ترجمان دانش و هیات علمی برگزیده در حوزه ترجمان دانش، معرفی و مورد تقدیر قرار می گیرند، ابراز امیدواری کرد که در  سال جاری، با کمک محققان دانشگاه، رتبه یک کشور را در بخش انتقال و ترجمان دانش بدست آوریم و واحد ترجمان دانش در راه رسیدن به این مهم، تلاش لازم را همانند گذشته خواهد داشت تا شاهد درخشش نام دانشگاه در عرصه های گوناگون علمی و تحقیقاتی باشیم.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 24735
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: