• 1399/08/12 - 08:14
  • - تعداد بازدید: 357
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی؛

انتخاب محصول کمک درمانی افراد مبتلا به اتیسم در رویداد ایده آزاد/ نیاز این محصول به سرمایه گذاری برای ورود به بازار

اولین محصول هسته فناور انار سفید (مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی) در سومین رویداد ملی « ایده آزاد »، از میان ۱۶۰ ایده رسیده به دبیرخانه و ۳۹ ایده‌ی رسیده به مرحله پایانی، انتخاب شد.


      به گزارش وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بنقل از دفتر توسعه فناوری سلامت، محصول هسته فناور انار سفید، با نام « بسته افزایش مهارت پیشان »، متناسب با ویژگی­های افراد با اختلال طیف اتیسم توسط دکتر فرشته یاقوتی روان­شناس و درمانگر اتیسم طراحی شده و اثربخشی آن بر ارتقای مهارت­های اجتماعی و شناختی این افراد در پژوهش­های مختلف به اثبات رسیده است. و هم اکنون با تمام ویژگی های کمک درمانی جهت افراد با اختلال طیف اتیسم، در مرحله جذب سرمایه­گذار و آماده تولید و ورود به بازار می­باشد.



     براساس این گزارش، بسته افزایش مهارت پیشان، بر اساس نظریه یادگیری مشاهده­ای و با تلفیق روش الگودهی و داستان­های اجتماعی طراحی شده است. پیشان نام کاراکتر اصلی مجموعه انیمیشن­های این بسته است که در کنار سایر ابزارها از جمله: کتاب کار، عروسک­های دستی و انگشتی، پازل، کارت­های مصور داستان و ماسک­های هیجانی، کودک و خانواده را درگیر فرآیند مهارت آموزی می­کند. همچنین این بسته در یک دفترچه راهنمای اختصاصی برای والدین افراد اتیسم است.



     این گزارش همچنین حاکیست، بسته افزایش مهارت پیشان در چهار بخش « خودآگاهی، تقویت تماس چشمی، صحبت کردن/ درخواست کردن و دوست یابی » طراحی شده است. و در این بسته کمک درمانی علاوه بر بهم­پیوستگی اجزا، قابلیت استفاده مجزا از هر ابزار نیز وجود دارد. علاوه بر اینکه تمام کودکان می­توانند به عنوان یک سرگرمی و بسته مهارت افزا از آن استفاده کنند، کودکان مبتلا به اختلال اتیسم نیز به طور اخص ابزاری جهت سرگرمی و توانبخشی در اختیار خواهند داشت. همچنین این محصول نیاز خانواده در رفت و آمد به کلینیک و هزینه­های کلینیک و مربی کارآزموده را کاهش می­دهد و یک بسته خانواده­محور می­باشد.


    این گزارش به طور خلاصه مزایای تولید این بسته را به این شرح دسته­بندی کرده است:


ü       شیوع بالای اتیسم و نیاز مبرم این افراد به توانمندسازی(بر اساس جدیدترین آمار 1 در 54 کودک و متاسفانه حدود 700 هزار مبتلا در کشورمان ایران)


ü       عدم وجود ابزار تخصصی برای آموزش این کودکان


ü       هزینه­ های بالای توانبخشی برای این کودکان (ماهیانه بین 3 تا 5 میلیون تومان) این بسته هزینه­ های خانواده را به میزان زیاد کاهش می­دهد و همچنین نیاز به رفت و آمد به کلینیک را کاهش می­ دهد.


ü       این بسته توسط درمانگران و همچنین توسط خانواده قابل استفاده است و لزوما خانواده نیازمند فرد متخصص نیست.


ü       از مسائل بزرگ این کودکان عدم توانایی استفاده از آموخته ­ها در محیط­ های گوناگون و به عبارتی کلینیک­ محور بودن آموزش­هاست؛ درحالیکه این بسته با ویژگی خانواده محور بودن، و همچنین تمرینات چندبعدی و جلب مشارکت تمام اعضای خانواده توانسته است آموخته­ ها را به محیط­ های مختلف قابل تعمیم نماید.


ü       علاوه بر کودکان با اختلال طیف اتیسم، تمام کودکان با ضعف در مهارت­ های ارتباطی و اجتماعی، و خانواده­ هایی که تعامل مناسبی با کودکان خود ندارند، می­توانند از این بسته استفاده کنند و سود ببرند.


ü       علاوه بر دو گروه ذکر شده در بالا، این بسته برای تمام کودکان بدون اختلال دوره پیش دبستانی نیز به عنوان یک بسته مهارت ­افزا قابل استفاده است.


ارتباط با ما: Yaghooti.f@gmail.com


@anaresefid_asd


    گفتنی است؛ آیین معرفی برترین‌های سومین رویداد ملی «ایده ‌آزاد» اسباب‌بازی روز ۳۰ مهر ۱۳۹۹ با حضور تولیدکنندگان، طراحان و مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.


   هسته فناور انار سفید مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از مرداد ماه 1399 فعالیت خود را با هدف توانمندسازی افراد با اختلال اتیسم آغاز کرده است.


انتهای پیام/




تهیه و تنظیم خبر: حلاج – نعیمی پور



 


 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 17630
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: