• 1401/06/15 - 10:29
  • - تعداد بازدید: 267
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در جلسه قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مطرح شد:

اشتغال، مهمترین رکن پیشگیری از مهاجرت و فرار مغزهاست

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (دوشنبه) در نشست قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت این دانشگاه گفت: مطالعات نشان می‌دهد، اشتغال، مهمترین رکن پیشگیری از مهاجرت و فرار مغزهاست و برای حفظ جمعیت نخبگان کشور و حفظ این سرمایه های اجتماعی، در هیات جذب مطرح شد که رتبه های برتر دانشگاه مشمول ضریب k شوند .









   به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر حمیدرضا خانکه در این نشست که با حضور معاونان دانشگاه، دبیر قرارگاه، مشاور امور بانوان، و جمعی از مدیران دانشگاه برگزار شد، افزود: خوشبختانه در بحث جوانی جمعیت، اتفاقات خوبی در سطح کلان افتاده و اعطای وام ها و برخی تسهیلات، از جمله اقدامات در این بخش است، اما در بحث خوابگاه متاهلی هنوز جای کار داریم .


    وی در ادامه، تبلیغات محیطی، همکاری دپارتمان ها و  استادان در تشویق و ترغیب دانشجویان به ازدواج را عامل مهمی در ترویج این موضوع دانست .


    عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور همچنین گفت: حوادث ترافیکی از موانع فرزندآوری و رشد جمعیت، محسوب می شود، چرا که در اثر حوادث ترافیکی، سالانه ۲۰ هزار جوان از دست می روند و ۴۰ هزار جوان معلول می شوند.


    دکتر خانکه ، سبک زندگی ایرانی اسلامی را از منویات رهبری دانست و تصریح کرد: طراحی الگوی زندگی ایرانی اسلامی و ایجاد مرکز تحقیقات سبک زندگی، یکی از وظایف این دانشگاه در راستای رشد جمعیت سالم است که از سوی مدیریت توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه پیگیری خواهد شد .


    وی افزود:  وقتی حضرت رسول (ص)، آفرینش را مدیون حضرت زهرا (س) میبینند، ما باید سبک زندگی سالم و نگاه الگوهای درست، تجربه مادری و شکوه مادری را با تبلیغات محیطی و اشکال گوناگون تبیین کنیم .


    وی  در بحث سبک زندگی ایرانی اسلامی گفت:  باید مضرات کم تحرکی، تاثیر آن در ناباروری، عوارض زایمان سزارین و غیره را متذکر شویم و به جوانان بیاموزیم که دختر و پسر ناسالم، بچه سالم تحویل جامعه نخواهند داد و این درحالی است که هر فرزند، نیروی کار و سرمایه اجتماعی کشور محسوب می شود.


    عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور، تصریح کرد: متاسفانه هیچ جای دنیا به اندازه  ایران ، هجمه مهاجرت جوانان را ندارد، و هر چند که سیاستگذاری اشتباه سازمان برنامه و بودجه و ایجاد سقف برای حقوق اساتید دانشگاه ها، موجب ناراحتی برخی اساتید شده و این موضوع قابل اغماض نیست، اما باید اساتید، با بیان ارزش ها و نقاط قوت کشورمان و البته بیان برخی ضعف ها که در همه دنیا هم دیده می شود، دانشجویان را از مهاجرت منصرف کنند و این سرمایه های اجتماعی را حفظ نمایند.


    دکتر خانکه گفت: با توجه به پدیده مهاجرت و اهمیت فعالیت دانشجویان نخبه در داخل کشور، در هیات جذب تصمیم گرفته شد که رتبه های برتر مشمول ضریب K  شده و از تمام ظرفیت‌ها برای نگهداشت و پاسداشت دانشجویان به عنوان سرمایه های اجتماعی مملکت بهره ببریم .


    رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در جمع اعضای قرارگاه جوانی جمعیت افزود: در بحث جوانی جمعیت باید مباحثی پیگیری شوند  که قابلیت اجرا داشته باشند، ضمن آنکه با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه و دیگر همکاران، همگان را به سمت افزایش جمعیت سالم سوق دهیم.


    وی، ایجاد رقابت در دپارتمان ها توسط معاونت آموزشی، در نظر گرفتن یک روز مشخص برای اهدای جوایز به افرادی که ازدواج کردند و یا فرزنددار شدند، را در راستای جوانی جمعیت ، پیشنهاد کرد.


    وی با اشاره به اینکه رصدخانه سلامت اجتماعی می تواند بسیاری از فعالیت ها در حوزه جوانی جمعیت را مورد حمایت قرار بدهد، از حمایت رساله دکترا یا طرح پژوهشی مرتبط با تعالی سلامت و جوانی جمعیت و همچنین پروپوزال انجام شده با عنوان "پیش نیاز و چالش های فرزندآوری " از سوی معاونت تحقیقات خبر داد.


    دکتر حمیرا سجادی دبیر قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز  با ارائه گزارش اقدامات انجام شده در این بخش، تاکید کرد: در بحث جوانی جمعیت، نیازمند پشتیبانی و زیرساخت‌های فراوان هستیم .


    وی در گزارش خود، " برگزاری کارگاه های آموزشی با همکاری انجمن رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان، با امتیاز بازآموزی، جهت کارکنان دانشگاه با موضوع " تربیت فرزند "، تعاملاتی با جمعیت شناسان، طراحی کارگاه مجازی دو روزه کشوری با امتیاز بازآموزی یا کارگاه حضوری ویژه کارکنان دانشگاه، بررسی بحث کمک هزینه مهدهای کودک جهت استفاده فرزندان همکاران و گستردگی دایره تحت پوشش این حوزه " را از جمله برنامه های قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه ذکر کرد که در حال پیگیری است.


    فرشته مخبر دزفولی مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان نیز در سخنان کوتاهی، از آمار ۱۷ کودک زیر ۶ سال در میان فرزندان همکاران دانشگاه جهت ارائه تسهیلات اعطای کمک هزینه مهدکودک خبر داد و گفت: " جمع آوری آمار کارکنان خانم و آقا شاغل در مراکز تابعه که دارای فرزند زیر ۶ سال هستند، بحث میزان کمک هزینه مهدکودک و سایر مطالبات بانوان " در دستور کار قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت قرار دارد.


    دکتر کیانوش عبدی مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه از حمایت همه جانبه مادی و معنوی طرح های جوانی جمعیت با شناسایی اولویت ها، و با تایید اساتید راهنمای دانشگاه خبر داد.


   گفتنی است، این نشست با ارائه طرح های پیشنهادی از سوی سایر شرکت کنندگان، نظیر " بررسی نقش استادان در تشویق و ترغیب دانشجویان در بحث تعالی سلامت و جوانی جمعیت، بررسی اهمیت نگاه فرهنگی استادان در موضوعات مربوطه، بررسی چالش ازدواج دانشجویان دهه شصتی "، به کار خود پایان داد.


انتهای پیام/







  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 23657
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: